Jag kan inte se att din benämning "töntar" riktar sig mot någon speciell person, så jag låter det stå kvar.

Däremot är ditt uttalande okunnigt. Alkylatbränslet har flera fördelar mot vanlig BF95 när man jämför bränslena för användning i små, enkla förbränningsmotorer.

Först har vi lagringsbeständigheten. Alkylatbensin kan lagras i 30 år och vanlig soppa har en lagringstid på ett par månader. När man ställer undan sin maskin för säsongen med vanlig soppa kvar i systemet så riskerar man att bränslet börjar brytas ned och skapar en oljig gegga eller ännu värre, fällningar som kan fastna i förgasaren. Alkylatsoppa kan man lämna kvar i bränslesystemet utan att behöva fundera över saken vidare.

När det gäller avgaserna så är bilmotorer utrustade med katalysatorer och avancerade motorstyrsystem. Avgaserna från en modern bil är i huvudsak koldioxid och vatten. När det gäller gräsklipparmotorer eller liknande så saknar dessa den avancerade avgasreningen och motorerna släpper ut en massa saker som inte är bra för människa eller miljö. Genom att använda alkylatbränsle så reducerar man avgaserna till ett minimum. Man skall ju själv stå i röken.

Sen har vi ekonomin. Jag har två bensindrivna trädgårdsmaskiner. En Stiga snöslunga med 5,5 Hk Tecumsehmotor. Av någon anledning drar den betydligt mindre bränsle när man kör den på alkylatsoppa. Det blir visserligen dyrare än vanlig BF95 ändå, men skillnaden blir ju mindre. Den andra maskinen är en Klippo med Honda GCV 135-motor. Den har jag inte testat att köra på något annat än alkylatsoppa. Tillsammans gör maskinerna av med ca 3 dunkar bränsle per år. Det blir ca 400 spänn per år i bränslekostnad, och jag uppskattar att skillnaden mot vanligt bränsle blir ca 200 spänn. Jag tycker att det kan vara värt de pengarna för att få alkylatbränslets fördelar.

För övrigt har jag hört att man kan köpa alkylatbränsle på lösvikt. Någon som vet var det finns?
 
Mattiasp..Nja, det jag hänger upp mig på är när folk tror att sk miljöbensin räddar världen (mao växthuseffekten o liknande) vilket är helt fel, speciellt med tanke på att tillverknings och distributionsprocessen är inneffektiv och energikrävande utöver detta så är det en 100% oljebaserad produkt med allt vad detta innebär miljömässigt. Däremot är den bra för din lokala närmiljö och det finns poänger med att använda det till motorsågar, röjsågar och till viss del små gräsklippare av dom anledningarna som du beskrev ovan.

Köpa vid pump har iaf funnits vid vissa statoil båtmackar men jag har inte sett något förra året och inte letat iår.

ps liter priset på Aspen4 på min lokala mack ärf 35kr, mao 3ggr dyrare än vanlig soppa.
 
mattiasp skrev:
....För övrigt har jag hört att man kan köpa alkylatbränsle på lösvikt. Någon som vet var det finns?
OKQ8 säljer på lösvikt för 16.10/liter dvs ca 4 kr/liter dyrare än 95. Jag har själv kört det i allt smått sedan ett par år tillbaka och det är i mina ögon(och näsa) stor skillnad arbetsmiljömässigt, ryker och luktar betydligt mindre. Här kan man söka alkylatpumpar: http://www.okq8.se/privat/pastationen/drivmedel/alternativadrivmedel
 
Daniel N: Det är en Briggs and Stratton motor.

Är inte hemma nu men tog ut och tittate på tändstiftet igår och det var alldeles svart och geggit. Oljigt antar jag. Jag tittade på det och låtsades inför mig själv somjag gjorde en kunnig bedömning, därefter satte jag tillbaka det. Pratar vi alltså för fet/blöt blandning? Kan man justera detta? Jag har kört vanlig 95 från macken.

Kan vara värt att fylla dunken med alkylat från OKQ8 som dock inte säljs i lösvikt söder om Västerås enligt deras hemsida. men det skall ju inte behövas alkylat för att maskinen skall funka.
 
när den går, går den bra då eller?tänkte lite,har du kollat lägena för sköldpadda res hare hi hi alltså så du inte har kommit in på choken
justeringen som brukar finnas är ju luftskruven mer eller mindre luft.
 
Angående alkylatbensin så finns det en fördel till. Den innehåller ingen etanol vilket vanlig blyfri 95 gör. Många gräsklippare med plastförgasare får problem med att (plast)munstycket blir för stort när man kört på etanolinblandad besin i några år. Plasten tål helt enkelt inte etanolen utan löses långsamt upp.
 
inte för att det hör hit men borde man konservera bensin motorer med typ aspen?tänker på mc båt traktor mm det blir ju lite jobbigt att starta med jämna mellanrum för att det inte ska korka igen.
 
Har läst lite gamla trådar på forumet om Alkylatbensin och det verkar ju vara det bästa på alla sätt och vis, dessutom verkar nya motorer typ min (se ovan) inte tåla vanlig 95 oktan. Kan man dessutom köpa alkylat på lösvikt är ju allt löst.

Men bor man i Skåne är det ju inte en enda mack som säljer det. Och att behöva köra till Förslöv för att köpa bensin på dunk är ju varken kul eller miljövänligt. Det kan ju inte vara så här. Nog måste en B&S fixa 95 oktan.
 
Om B&S motorn du har heter Quantum, alltså den gamla hederliga sidventilaren och inte
den nya toppventilaren kan det vara problem med ventilspelet, eller korrekt sagt brist på ventilspel.

Svårstartad tyder på det, bakom ljuddämparen sitter det en inspektionslucka där man kommer åt ventilmekanismen,där är det lätt att kolla så man har ett spel mellan ventilskaft och lyftare, på Quantum motorn brukar ventilerna sjunka in i ventilsätet och det orsakar att ventilspelet försvinner, med andra ord ventilerna står öppna jämt.

Men den här Klippon är ju så ny så det här skall du ha på garanti.
 
kolla luftfiltret, prova att starta utan det när den har stannat(blivit varm) om luftfiltret är täppt blir det som att köra med chooke, går bra så länge motorn är kall men stannar då den blir varm, med svart stift och ojämn gång som symptom.
akrylatbensin (aspen) Käkar också packningar oringar..men det är o andra sidan ända nackdelen.
 
johan_ben skrev:
Har läst lite gamla trådar på forumet om Alkylatbensin och det verkar ju vara det bästa på alla sätt och vis, dessutom verkar nya motorer typ min (se ovan) inte tåla vanlig 95 oktan. Kan man dessutom köpa alkylat på lösvikt är ju allt löst.

Men bor man i Skåne är det ju inte en enda mack som säljer det. Och att behöva köra till Förslöv för att köpa bensin på dunk är ju varken kul eller miljövänligt. Det kan ju inte vara så här. Nog måste en B&S fixa 95 oktan.
Det kan vara ide att testa en gokartbana, alla hyrkartar går på alkylatbensin. Där kan du nog få tag på lite soppa till gräsklipparen.
 
Har nu pratat med återförsäljarens mekanieker som inte jublar över Klippos motorval (B&S Quantum). Mycket problem med denna motor då den är känslig och många olika detaljer kan strula. Han menar att gräsklipparen är utmärkt men motorn är sämre än klipparen i övrigt. Ett möjligt problem var vajern till dödmansgrepp. Det är ett ovanligt litet spann och det räckar att motorn blir varm för att det lilla avståndet mellan de två lägena skall ändra sig. Det gör att man inte kan dra igång motorn trots att man håller in dödmansgrepp.

Hm, får titta på detta. Om man tröttnar på strulmaskinen, vad har man för rätt som konsument att lämna tillbaka en produkt. Den köptes i juli 2008, dvs 10 månader sedan. Den har aldrig gått riktgt bra och jag tycker inte den motsvarar vad säljren utlovade. Helst av allt skulle jag vilja lämna tillbaka den och köpa en ny. Kanske jag skall skriva en ny tråd på under juridigrubriken men hoppas på svar här.
 
johan_ben skrev:
Ringde Woody i Södra Sandby där jag köpte den, blev hänsvisad till en mek som trodde att förgasaren var igensatt, inget för garantin trots att den bara var en vecka gammal,
SKITSNACK, klart att det är en garantifråga. Vill de inte fixa detta, kontakta Klippo direkt!


johan_ben skrev:
har gjort rent förgasaren vid två tillfällen och den går bra en sväng efteråt, MEN, det gör den ju alltid när den har stått ett tag.
Sådant ska man inte behöva hålla på med när det är frågan om en ny klippare.
 
johan_ben skrev:
Har nu pratat med återförsäljarens mekanieker som inte jublar över Klippos motorval (B&S Quantum). Mycket problem med denna motor då den är känslig och många olika detaljer kan strula. Han menar att gräsklipparen är utmärkt men motorn är sämre än klipparen i övrigt. Ett möjligt problem var vajern till dödmansgrepp. Det är ett ovanligt litet spann och det räckar att motorn blir varm för att det lilla avståndet mellan de två lägena skall ändra sig. Det gör att man inte kan dra igång motorn trots att man håller in dödmansgrepp.

Hm, får titta på detta. Om man tröttnar på strulmaskinen, vad har man för rätt som konsument att lämna tillbaka en produkt. Den köptes i juli 2008, dvs 10 månader sedan. Den har aldrig gått riktgt bra och jag tycker inte den motsvarar vad säljren utlovade. Helst av allt skulle jag vilja lämna tillbaka den och köpa en ny. Kanske jag skall skriva en ny tråd på under juridigrubriken men hoppas på svar här.
Som jag ser det är inget av detta ditt problem, det förvånar mig att de inte har begjort in klipparen för att få titta på den. Och om nu Klippo gjort ett dåligt motorval så ska ju inte heller detta drabba dig som kund. Vad gäller garantin så finns det såvitt jag vet inget sätt för dem att krypa undan konsumentköplagen.
 
Nope, stå på dig nu innan det första året har gått. Efter det blir det hela lite bökigare. Se till att de tar in klipparen och tittar på den. Får de inte rätt på den så får de skicka den vidare. Reder de inte ut det ska de ge dig en ny eller häva köpet, så enkelt är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.