Snailman
det blir ju ett rörsystem för frånluften och ett för tilluften, så hur är lämpligast att göra, de längs med takstolarna måste ju gå på ovansidan av den undre taktstolsarmen, jag måste ju ha två rör paralellt och om jag ska lägga dem på olika höjd så blir det nog väl högt upp i lösullen? Jag har sett att en del lagt dem på samma höjd och sedan gjort en böj förbi ena röret typ \__/ om man ska ha sådana böjar, är det då bäst att ha dem uppåt eller nedåt (har sett båda sätten på bilder)
 
Snailman
Har börjat skissa lite....
 
  • ftx1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill vinkla upp eller ner är mest en smaksak.
I dom flesta fall är det enklare att vinkla ner då man ändå vill komma så långt ner i isoleringen som möjligt.
Ett litet tips för att spara böjar, istället för att montera t-rör "rakt" vinkla ner det 45grader och möt med en böj *hoppas du förstår min beskrivning* :)
 
Har du möjlighet att ha 100mm mellanrum på rören?
Isf isolera dom med 50mm värmematta och lägg dom i lösullen.
Slipper du böja dig förbi ena stammen.
 
Hur ska du rensa rören vid den årliga rörrensningen?
Om det går lägg det långa tilluftröret över ventilerna med en t-rör som går rakt ner till ventilen så får du bara raka rör på vinden.
 
Snailman
Leffe_k skrev:
Hur ska du rensa rören vid den årliga rörrensningen?
Om det går lägg det långa tilluftröret över ventilerna med en t-rör som går rakt ner till ventilen så får du bara raka rör på vinden.
Jo det skulle ju gå, men då lär man ju få en del överhörning mellan rummen?

kollade en instruktonsfilm från flexit flexit_stovsuger_sve_2.flv har inte lyckats hitta den igen tyvärr, men i den visar de att de monterar en dämpare före varje ventil i tilluften, så det går nog att lägga den långa kanalen närmare så går det åt mindre rörlängd

Edit: hittade filmen http://luxor.domeneshop.no/www.flexit.as/Film/SvenskVent/index_stovsuger_sve_2.html
 
Redigerat:
Snailman
djb skrev:
Har du möjlighet att ha 100mm mellanrum på rören?
Isf isolera dom med 50mm värmematta och lägg dom i lösullen.
Slipper du böja dig förbi ena stammen.

jo det kanske kan gå, (vet ju inte exakt förrän jag vet hur stöttorna i takstolarna sitter) om man nu skulle lägga dem på olika höjd, borde man då lägga tilluft eller frånluft längst upp? (om det nu har någon betydelse?)
 
Snailman skrev:
jo det kanske kan gå, (vet ju inte exakt förrän jag vet hur stöttorna i takstolarna sitter) om man nu skulle lägga dem på olika höjd, borde man då lägga tilluft eller frånluft längst upp? (om det nu har någon betydelse?)
Har egentligen ingen betydelse. Bara du kommer åt att rensa vid senare tillfälle.
Har du tänkt bygga en brygga på vinden? Vid avsticken kan du ta väck donen och rensa via dom öppningarna.

Ang. ljud, lägg två stora ljuddämpare vid början av aggregaten på till/frånluft.
Det borde räcka. Eventuellt att du köper rektangulära ljuddämpare med cirkulärt tvärsnitt.
Dom är lite dyrare med ljuddämpningen blir bättre.
 
Snailman
ok, hur monterar man aggregatet vanligen, antar att så här inte är vanligast: http://jv12.webblogg.se/2007/december/ventilation.html

bör jag alltså montera aggregatet ganska högt men ändå ha en bit flexibel slang närmast aggregatet? ska jag gå igenom taket med flexibel slang eller med rör?

Förslag: sätt aggregatet ganska högt upp sen ha en kortare bit flexibelt, sen plåtrör genom taket och sedan 90graders böj sedan dämparen och sedan T rör till den långa stamledningen...

Nu är det även så att jag gärna vill få in ett elfi elektrofilter, och den ska nog sitta i tilluften efter aggregatet? och var monterar jag isåfall det? (ska kolla elfis sida vad de föreslår)

agget jag ritar in är systemair VR 400 DCV/B i högerutförande , får byta det mot ett annat om det inte duger (har för låg kapacitet)

jo jag ska har tänkt ha en brygga på vinden... så jag får se till att stamledningen inte hamnar under denna utan vid sidan...
 
Redigerat:
Rektangulära ljuddämpare nämndes, kan berätta en sak: Det låter om dom, om det är oljud inuti. Det gör det inte om runda (är jag rätt så säker på, har inte lyssnat på någon). Faktiskt så visste inte han som ritade mitt system detta, han borde ju ha varnat mig. Det var jag som ville ha rektangulära p.g.a. enklare montage och mindre plats.

Varför då då... jo ett runt spiro rör är väldigt stabilt (en rund ljuddämpare är tillverkad av ett stort spiro rör som ytterhölje). Om ett runt rör skall läcka ut ljud (tänk tryck som varierar snabbt) så måste röret bli större (och mindre). Det krävs riktigt ordentliga krafter för att expandera ett runt rör. Rektangulära ljuddämpare är tillverkade av tunn plåt som är bockat så det blir fyrkantigt. Väldigt enkelt att med ett finger trycka på sidan och den buktar in. Så tryck förändringar inuti gör att sidorna rör sig ut/in, d.v.s. ljud kan läcka ut. Detta är nog förklaringen till varför denna typ av ljuddämpare dämpar relativt bra trots den lilla/tunna mängd dämpmaterial inuti, ljudet läcker ut.

I mitt system så hörs det ut från 2a rektangulära ljuddämparen i köket. Inte kul, men det skall byggas ett skåp runt den.

Nu behöver detta inte bara vara en nackdel, beror ju på var de sitter. Att det läcker ut lite ljud uppe på vinden är ju bättre än att få det ljudet in i huset.

Jag rekommenderar inte att sätta två rektangulära ljuddämpare dikt an mot varandra, t.ex. frånluft o tilluft. Då kan oljudet läcka över till den andra kanalen.
 
Snailman
Här kommer en uppdaterad bild, så kommentera gärna om ni ser nåt galet7mindre lämpligt...

kan det vara lämpligt att först isolera alla rören med mattor runt?, får se om det blir mattor eller lösull som isolering på vinden...
 
  • ventilation 30 april.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mich skrev:
Rektangulära ljuddämpare nämndes, kan berätta en sak: Det låter om dom, om det är oljud inuti. Det gör det inte om runda (är jag rätt så säker på, har inte lyssnat på någon). Faktiskt så visste inte han som ritade mitt system detta, han borde ju ha varnat mig. Det var jag som ville ha rektangulära p.g.a. enklare montage och mindre plats.

Varför då då... jo ett runt spiro rör är väldigt stabilt (en rund ljuddämpare är tillverkad av ett stort spiro rör som ytterhölje). Om ett runt rör skall läcka ut ljud (tänk tryck som varierar snabbt) så måste röret bli större (och mindre). Det krävs riktigt ordentliga krafter för att expandera ett runt rör. Rektangulära ljuddämpare är tillverkade av tunn plåt som är bockat så det blir fyrkantigt. Väldigt enkelt att med ett finger trycka på sidan och den buktar in. Så tryck förändringar inuti gör att sidorna rör sig ut/in, d.v.s. ljud kan läcka ut. Detta är nog förklaringen till varför denna typ av ljuddämpare dämpar relativt bra trots den lilla/tunna mängd dämpmaterial inuti, ljudet läcker ut.

I mitt system så hörs det ut från 2a rektangulära ljuddämparen i köket. Inte kul, men det skall byggas ett skåp runt den.

Nu behöver detta inte bara vara en nackdel, beror ju på var de sitter. Att det läcker ut lite ljud uppe på vinden är ju bättre än att få det ljudet in i huset.

Jag rekommenderar inte att sätta två rektangulära ljuddämpare dikt an mot varandra, t.ex. frånluft o tilluft. Då kan oljudet läcka över till den andra kanalen.
Vad va det för märke på dina fyrkantiga ljuddämpare och hur långa är dom?

Delar inte din uppfattning om fyrkantiga ljuddämpare och att de skulle släppa ut ljud.
Det du säger är ju att att våra anläggningar med synliga ljuddämpare i tex skolor med ljudkrav på 30db inte skulle funka.:) trots allt är allt godkänt och funkar jättebra.
Känns som problemet hos dig kanske ligger någon annanstans. inte vid ljuddämparna.

Sen är det klart att man inte kan jämföra en fyrkantig ljuddämpare med 20mm isolering på ena hållet med en rund som har 100mm.

Vaddå tryckförändringar? möjligtvis vid uppstart av ett aggregat men inte under drift.
Då är det ju nåt som inte är rätt inställt.
 
Redigerat:
Tjoa skrev:
Vad va det för märke på dina fyrkantiga ljuddämpare och hur långa är dom?
Lindab LRCA 160 1000 (1 meter långa för 160 rör)

Tjoa skrev:
Vaddå tryckförändringar? möjligtvis vid uppstart av ett aggregat men inte under drift.
Ljud är tryckförändringar, typ snabba ca 20 till 20000 gånger per sekund.

Mycket enkelt att kolla att ljudet kommer från ljuddämparna, bara hålla örat bredvid.

Som jag skrev är det enkelt att förstå detta att ljudet läcker ut genom att tänka på hur de är byggda och även genom att trycka lite lätt med ett finger på sidan. Det finns inget som stagar upp plåten, utan den kan bugta in och ut. Ett runt rör är stabilt/stadigt p.g.a. att det är runt.

I era installationer kanske det inte finns så mycket ljud i rören, som kan komma ut. Annars är det mycket vanlig med oljud från ventilation i företagslokaler. Det brukar man bli varse om man råkar vara i sådana lokaler när ventilationen stängs av. Brukar bli en riktig aha upplevelse.

Jag hoppas jag kan modifiera mitt aggregat, så att det skapar mindre oljud. Annars måste jag riva upp/sönder min installation och göra om. Inte kul.

Vad gäller isolering på vinden:
Mina rör ligger ovanför/på kutterspånen och jag tänker fylla på med lösull. På några ställen så sticker flexljuddämparna upp, i en böj. Där får det bli lite extra lösull, som en lite kulle. Så det blir några decimeter isolering ovanpå.
 
Snailman: Nere till höger på bilden så verkar det som om du har en böj-över-annat-rör på uteluft eller avluft. Jag skulle gjort det röret rakt och istället gjort böj på det andra röret.

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men...
Eventuellt kanske du kan göra de (några av de) där böj-över-annat-rör neråt, istället för uppåt. Då kommer de mer inne i den varma delen av isoleringen.
 
Snailman
ok, jag gjorde dem neråt först, men sen tänkte jag att det blir ju ett ställe som är lite svårt att rensa på damm sen, går de uppåt så vill ju dammet naturligt neråt och är lätt att få ut vid rensningen, men det är ju korrekt att de kommer längre upp/ovanför isoleringen då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.