Är svenska hantverkarbranschen korrupt?

Svaret är givetvis ett rungande ja. Under mitt pågående nybygge har jag hittills träffat få individer inom sagda bransch som ej antingen blåljugit vid olika tillfällen, alternativt tagit till utpressningsliknande taktik ("Ok, är det så det ska vara då åker jag väl härifrån nu då och lämnar det här" när ett visst jobb bara är halvfärdigt och inne i det känsligaste skedet tidsmässigt, logistikmässigt eller vädermässigt, etc, vilket hantverkaren givetvis känner till och just då väljer att utnyttja situationen).

Den yrkesvärld jag själv kommer ifrån grundas på ärlighet, uppriktighet, totalt kundfokus (många kunder är återkommande, så ett dåligt rykte som affärsidkare = snabbt eroderande intäkter) och gammaldags yrkesstolthet där muntliga avtal är lika starka som en gammal trygg ek. Den svenska hantverkarbranschen är i princip raka motsatsen. Spelet där är snarare att se vem som kan luras mest; "hur mycket kan jag blåsa nästa kund på" är utgångspunkten hos DE FLESTA. Inte alla, nej visst det finns bra folk även inom detta gebit, men utan tvekan DE FLESTA.

En del hantverkare jag träffat under mitt eget nybygge har jag förhandlat med. Men en del har jag helt enkelt bett dra åt helvete när det gått överstyr, och i ett par fall informerat motparten att mina juridiska ombud kommer att involveras om vissa saker fortgår så att alla diskussioner - om hantverkaren väljer att fortsätta sitt trams och sina affärsmetoder gentemot mig - kommer att ske via tredje part, nämligen jurister. Oftast har det enkelt löst problemet, åtminstone så till vida att jag sluppit höra från vederbörande mer.

TIMRÄKNING och MATERIALKOSTNADER är som konstaterats i flera trådar på detta forum en stor del av orsaken till lurendrejeriet. Timräkningen är ofta godtycklig och ohämmat inflaterad. De egentliga materialkostnaderna är nästan alltid dolda i hemlighetsmakeri (dubbla prislistor, "bruttopris", "nettopris", "rabatt", o s v), och även om man skriver avtal om "redovisad inköpskostnad +10%" eller liknande, så är detta redovisade fakturapris ofta ändå totalt irrelevant och felaktigt, eftersom det skummas av mer diffusa faktorer som "årsbonus", "återbäring", "framtida tillgodohavanden" eller liknande som hantverkaren samtidigt erhåller hos grossisten, och som aldrig kan redovisas vid samma tidpunkt (utan oftast redovisas separat och faller hantverkaren till godo t ex kvartalsvis eller eftersläpande år) och ej heller kan knytas till en specifik kundfaktura. Presto! Trolleriet fungerar varje gång! 10%, 20%, 30% mellanskillnad liksom bara FÖRSVINNER, trots dessa "trygga" avtal för kunden om "redovisad inköpskostnad +10%". Vilken illusion.

Men så här har jag försökt lösa det;

1) Ta allting vitt, då gäller konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Dessa lagar är oftast oumbärliga att ha med sig.

2) Begär alltid specificerade och detaljerade fakturor på utfört arbete och material.

3) Var närvarande hela tiden när hantverkarna är där, och anteckna exakt klockslag när arbete påbörjas/avslutas vid dagens början och slut och för pauser, samt vilken typ av arbeten som utförs.

4) INNAN ett jobb påbörjas, förhandla FÖRST fram ett timpris för arbete (om det sker på löpande räkning), och DÄREFTER gå in på materialet. Alla hantverkare vet ju att många kunder känner till att hantverkaren har någon form av materialrabatter, men hantverkaren bluffar oftast om STORLEKEN på dessa rabatter, d v s den egentliga procentsatsen. Låt då hantverkaren t ex föreslå att "Ja, jo, jag har ju hela 12% rabatt på Byggvaruhuset X men jag vill ju vara generös mot dig som kund så vi kan ju dela på den rabatten och ta 6% vardera" - alltmedan hans verkliga materialrabatt är i storleksordningen 50% på listpriserna på Byggvaruhuset X, och alltmedan kunden själv kan handla in allt 30% under denna grossists listpriser på t ex Bauhaus eller Byggmax. Ge honom då detta oemotståndliga motförslag, att "Jätteschysst, men jag kan hjälpa till och beställa hem allt själv på egen hand och bespara dig detta bekymmer, och i gengäld betala dig dessa 6% separat som ett materialpåslag, alternativt justera timpriset med +6%". Alla borde vara glada! Hantverkaren borde då antingen acceptera detta på stående fot, eller, lätt stammande och med noterbar irritation, börja prångla ur sig en väldigt bra och logisk förklaring till varför han ändå nu plötsligt är så extremt angelägen att köpa in allt material själv när hans förtjänst ändå bara är 6%, som han deklarerade i början av diskussionen.

Resultatet?

De flesta hantverkare tycker givetvis mycket illa om mig, men vad gör det? Det här är inte en popularitetstävling. Ville jag ha en ny kompis skulle jag köpa en hund, inte anlita en hantverkare. Nej, för mig är detta total känslokall affärsverksamhet. Jag betalar för vissa varor och tjänster, och i denna bransch med denna moral är det enda jag är intresserad av resultatet. Hantverkarens åsikter om det ena och det andra som en följd av mina kontrollmekanismer, inklusive allehanda föga smickrande åsikter om mig som person som han mycket väl kan gå och halvmuttra för sig själv, bryr jag mig självklart NOLL om.

Ett avtal är ett avtal. En affärsuppgörelse ska ske på affärsmässiga och tydliga villkor. Pacta sunt servanda. Avtal skall hållas. Och om skojarna som dyker upp i dörren till mitt eget hem inte förstår detta på annat sätt, ja då får man lägga kontrollmekanismerna på denna förskolenivå helt enkelt. Kunden har inget annat val. Branschen har själv drivit fram detta.
 
M
Kan du inte turerna/greppen, kommer du alltid som kund att bli blåst, å givetvis är det dom, som inte tror att det är så här, alla företag vill ha som kund.

Dessutom har vi ett skatte å avgiftsystem för mindre företag, som bygger på att en viss mängd svartjobb å skojeri ska finnas.
Att göra om till ett hyfsat bra system, som alla skulle kunna godta, är näst intill omöjligt.
I vilket fall som helst skulle det skapa kaos under en tid, å bli otroligt jobbigt att tvinga igenom.
Därför går det att säga, att en viss mängd kverulanter, är en bekräftelse på att småföretagendet mår bra.

Tyvärr (som alltid) är det den ärligaste, snällaste, å minst högljudde som kommer i kläm, den som tyst tiger å gnisslar tänder, å snällt betalar.
Hur vi ska kunna förändra det vet jag inte, det sitter så djupt rotat hos alla hantverkare/småföretagare (inkl mig själv) att det nästan känns omöjligt.
Men jag har full förståelse för dig Byggare_Anders, det blir såklart en mindre chock att se hur det fungerar.

Jag har inget annat råd å ge dig än, lär dig turerna, å tro aldrig på en sanning, så slipper du bli blåst. Dom gör jobbet åt dig ändå... fan, det är ju bara å ta igen "missräkningen" hos nån annan..

magentis
 
Och jag som helst ser att kunderna själva köper materialet så jag slipper ligga ute med pengar och sen höra hur dyrt det var. Dessutom slipper jag då även höra varför jag satt upp den tiden som debiterbar.

Mycket bättre de får åka och hyra släp, lägga nån timme på inköpen och själva stå för bensin mm än att klaga på varför jag vill ha betalt för bilen med.

Jag utgår från att Byggare_Anders förstår mig med? *ler lite*

/Kent
 
Byggare_Anders skrev:
De egentliga materialkostnaderna är nästan alltid dolda i hemlighetsmakeri (dubbla prislistor, "bruttopris", "nettopris", "rabatt", o s v), och även om man skriver avtal om "redovisad inköpskostnad +10%" eller liknande, så är detta redovisade fakturapris ofta ändå totalt irrelevant och felaktigt, eftersom det skummas av mer diffusa faktorer som "årsbonus", "återbäring", "framtida tillgodohavanden" eller liknande som hantverkaren samtidigt erhåller hos grossisten, och som aldrig kan redovisas vid samma tidpunkt (utan oftast redovisas separat och faller hantverkaren till godo t ex kvartalsvis eller eftersläpande år) och ej heller kan knytas till en specifik kundfaktura. Presto! Trolleriet fungerar varje gång! 10%, 20%, 30% mellanskillnad liksom bara FÖRSVINNER, trots dessa "trygga" avtal för kunden om "redovisad inköpskostnad +10%". Vilken illusion.
Kan du verifiera dina påståenden? Jag har kollat upp detta i flera sammanhang men ingen känner till detta. Någon sa att eventuellt stora bolag som SKANSKA kan få dessa extrarabatter men att de procentuellt är ytterst låga.
Så nu vill jag veta var du fått dina uppgifter ifrån så vi slipper att tro att du sprider ogrundade rykten.
 
Oavsett vem man anlitar och hur mycket man litar på företaget så är det nog ganska klokt att göra som Byggare_anders rekommenderar och se till att man som kund verkligen har koll på vad man har kommit överens om och sedan se till att det efterlevs. Som konsument har man ett relativt bra skydd men det gäller också att man själv är insatt i vilka regler som gäller och hur branschen fungerar för att man ska undvika att uppleva att man gått på en blåsning.

Det är helt uppenbart att kunderna måste bli bättre på att sätta sig in i vad man egentligen beställer och vad som är rimligt att betala innan man sätter en hantverkaren i arbete och också självklart se till att man har något typ av avtal. Här finns nog också en del att göra i branschen när det gäller vettig information till kunden vad slutkostnaden kommer att bli.

Att "blåsa" okunniga kunder förekommer nog i alla branscher och diskussionen om hur stor del av hantverkarna- som medvetet eller omedvetet gör det är kanske inte det viktigaste i sammanhanget. Det som däremot är viktigt är att man som kund måste inse att man är tyvärr är så illa tvungen att sätta sig in i vad man beställer och att företagen måste bli bättre att verkligen informera kunden om hur man tar betalt och vad det i slutänden kommer att kosta. Det borde inte vara så mycket konstigare än att man åker till verkstaden och får ett ungeförligt pris på vad servicen på bilen kommer att kosta och blir det några stora förändringar i uppgiften så ringer man och kollar med kunden innan man utför arbetet.

En erfaren hantverkare behöver knappast vara raketforskare för att ge en vettig prisuppskattning till kunden för vad arbetet kommer att kosta och är man seriös så borde man inte heller ha ett problem med att klargöra det innan man påbörjar arbetet för att slippa tråkiga diskussioner i efterhand.
 
Jaja, ännu en "fanvadtröttjagärpåhantverkare"-tråd............sök gärna och använd gamla trådar som man brukligt gör i disskusionsforum.


en stilla undran: Varför ska entreprenören efterskänka rabatter på material till kunden??
När jag servar min bil får jag betala ca 140kr/lit för motoroljan, vad verkstaden betalar vet jag inte men jag har läst på nätet att det rör sig om 30-40 kr/lit.
Själv skulle jag kunna köpa oljan (exakt samma) för under 100 kr/lit.
Jag har inga problem med detta utan förstår att det ingår i helheten!

Sedan undrar jag precis som snickar-urban vad du fått årsbonus-grejen ifrån, Har jag aldrig hört talas om. Vi har 5-25% rabatt hos bygghandlaren thats it. och snittrabatten skulle jag kunna tänka mig ligger på 10-12%.
 
Redigerat:
Thomas59
jag kan hålla med om att ämnet är lite uttjatat. Att det trots detta dyker upp igen tyder väl ändå på att det är otroligt infekterat. Debatten är väldigt angelägen men vi verkar inte komma någon vart.

I dessa trådar brukar det alltid dyka upp:

- massor av lurade kunder

- någon enstaka kund som är nöjd

- en eller flera hantverkare som skyller på kunden

- en eller flera hantverkare som ifrågasätter de hemliga rabatter som anges (haha!)

- en eller flera hantverkare som påstår att det måste vara såhär för annars tjänar dom inga pengar

- någon hantverkare omedvetet bekräftar skojeriet i sina försök att försvara det

- en eller två hantverkare som skäms över sina kollegor och som tillämpar åtminstone godtagbart sjusta äffärsmetoder

Branschen verkar sakna vilja och förmåga att rätta till bristerna så det enda som hjälper är kunniga köpare, som trådskapern, som håller skojarna kort.
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
- någon enstaka kund som är nöjd
Jag tror det finns måånga fler nöjda kunder än vad man läser om.


Jag tror också att det finns fler missnöjda än vad vi kan läsa, men inte lika många fler ... ;)

Jag håller också med om att branchen borde börja se om sitt hus, annars kanske den bli omkörd av andra byggföretag i EU. Det borde alltså vara i branchens eget intresse, inte bara kundernas.

Jag tycker att branchorganisationerna borde bli värda namnet.
För tillfället fungerar dom mest som ett skyddande paraply över sina stackars medlemmar. :rolleyes:

Om dom istället tog itu med att alla medlemsföretag måste sköta sig inom vissa accepterade gränser, annars åker dom ur. Då kan folk börja ta "medlem av xxxxxxx" som ett kvalitetsbetyg och tryggt anlita det företaget.
 
Snailman
Jag tror nog att många av de 'nöjda' kunderna är nöjda enbart för att de inte vet vad delarna som de betalt genom hantverkaren kostar i verkligheten...

jag frågade två firmor om fasadskåp, de kollade i prislistan - ungefär 3500 plus moms...

De kostar på nätet ca 2500kr inkl moms och frakt...

Ena firman sa de måste ha de priserna för att gå ihop...:p - ja mig lär de ju inte tjäna många kronor på...

Jag tänkte ge lokala firmor chansen innan jag beställer på nätet, men det verkar kvävas i sin linda....:)
 
Thomas59 skrev:
- en eller flera hantverkare som ifrågasätter de hemliga rabatter som anges (haha!)
OK vi hantverkare som ifrågasätter om hemliga rabatter finns i verkligheten kan du väl få skratta åt. Det är visserligen oförskämt att förlöjliga oss men är det inte ovärdigt en fullvärdig medlem?
 
Thomas59 skrev:
- en eller två hantverkare som skäms över sina kollegor och som tillämpar åtminstone godtagbart sjusta äffärsmetoder
Det här får mig att må fysiskt illa. Finns det enligt dig inga helt seriösa hantverkare här på forumet?
 
Att hemliga rabattsystem över huvud taget ifrågasätts av insiders i branschen (som Snickar-Urban) finner jag ytterst anmärkningsvärt eller t o m stötande. Snickar-Urban ifrågasatte i inlägg #4 ovan i denna tråd de exempel på olika återgäldssystem som jag nämnde, för att dölja de verkliga materialkostnaderna gentemot kunden.

Jag tänker inte nämna namn, men kan bevisa att så är fallet. Dels har jag grävt i bokföringen på olika håll där jag haft mer eller mindre tillåten insyn i företags räkenskaper som korsat min väg. Dels så har jag vid ett par tillfällen agerat "undercover" och utgett mig för att vara någon annan än en slutkund, för att undersöka verkliga inköpskostnader (netto-netto-netto) och hur det i praktiken fungerar, via t ex en grossistkedjas andra lokalkontor på andra platser i Sverige än där jag bor, nämligen i Stockholmsregionen.

Det finns flera sätta att gräva, som en undersökande journalist t ex. Apropå det, så tycker jag förresten att "Uppdrag granskning" borde ta upp ämnet.

Sedan tyckte Pappskallen (forumgud) ovan att det egentligen inte finns någon anledning för hantverkare att efterskänka rabatter. Men det är inte det som är kärnfrågan. Kärnfrågan handlar snarare om ekonomi, transparens och sanningsenlighet. Exempel;

- En "yrkesbutik för snickare" har listpriser som ligger på prisnivån 100.
- Hantverkaren Hasse har 40% rabatt (ej alls ovanligt) på listpriserna hos denna yrkesbutik, d v s Hasse handlar in allt på prisnivån 60 via rabatter/återbäring/tillgodohavanden och liknande bonussystem, som oftast ej kan härledas till en specifik tidpunkt eller specifik faktura.
- Kunden Kalle kan dock lätt köpa in allt material själv på Bauhaus eller Coop Bygg eller Byggmax på prisnivån 80.
- Hasse säger till Kalle att "jag har 12% rabatt hos min grossist, yrkesbutiken för proffs, men jag vill vara generös mot dig som är en seriös och värdefull kund för mig, så jag föreslår att vi delar lika på den fina rabatten och tar 6% vardera" och vill alltså debitera Kalle för allt materialet på prisnivån 94.
- Kunden Kalle, som ej vet hur branschen fungerar och som ej brytt sig om att kolla vad saker egentligen kostar, tycker detta låter fantastiskt. Kalle betalar sålunda ett överpris på 14 (94-80) och hantverkaren Hasse tjänar en extra marginal på 34 (94-60) på allt inköpt material.

Som sagt, det är inget fel att hantverkaren utnyttjar sina rabatter, men kärnfrågan gäller som sagt ekonomi, transparens och sanningsenlighet. Det måste vara tydligt mellan de två parterna VAD köparen betalar för, och köparen MÅSTE konfrontera säljaren med exakt denna diskussion, eftersom säljaren (hantverkaren Hasse) i de flesta fallen annars har en benägenhet att bluffa och leverera lögner helt utan skam i kroppen, då branschen fungerar på det sättet.
 
Byggare_Anders skrev:
Sedan tyckte Pappskallen (forumgud) ovan att det egentligen inte finns någon anledning för hantverkare att efterskänka rabatter. Men det är inte det som är kärnfrågan. Kärnfrågan handlar snarare om ekonomi, transparens och sanningsenlighet. Exempel;

.
Men hur ofta ifrågasätts det hos bilverkstaden eller på restaurangen??

Om du som kund får betala samma summa (eller till och med index 94) av hantverkaren som om du själv åkte in och handlade det på det specifika stället så tycker inte jag det är något att orda om, vilka rabatter han har är ju oväsentligt. Det går naturligtvis att gräva fram priser på internet, köpa från utland, byggmax osv. men det är ju en annan sak. man måste förstå att en hantverkare har en leverantör av byggmaterial typ beijer, woody, XL etc. som har bra sortiment, kunnig personal, hög kvalitet på produkterna osv, byggmax, cheapy osv. vänder sig i första hand till hemmaklabbare och ska därför inte tas med i jämförelsen när man handlar upp offerten.

Sedan vill jag poängtera att det i upphandlingsläget är viktigt att det görs klart vilket pris som gäller för materialet. är det index 94 så är det, då vet kunden vad han/hon kommer få betala och kan ta ställning utifrån det.

men som sagt nästa gång ni servar bilen så glöm inte fråga varför oljan är så dyr.

Du skriver själv att det är ok. att hantverkaren utnyttjar sina rabatter, bra då är vi överens så långt, men jag förstår inte varför han ska avslöja dom för dig, det är väl hans ensak, eller??
 
Redigerat:
Byggare_Anders skrev:
Att hemliga rabattsystem över huvud taget ifrågasätts av insiders i branschen (som Snickar-Urban) finner jag ytterst anmärkningsvärt eller t o m stötande. Snickar-Urban ifrågasatte i inlägg #4 ovan i denna tråd de exempel på olika återgäldssystem som jag nämnde, för att dölja de verkliga materialkostnaderna gentemot kunden.
Är det stötande att jag ifrågasätter något som jag inte känner till? Jag hade mitt första snickarjobb 1976 och vore detta något som var vanligt i branschen så borde jag ha hört talas om det.
Du kan påstå hur mycket som helst men samtidigt kan du ju inte ge ett enda konkret exempel på företag som ger hantverkare dessa rabatter. Det är stötande eftersom det skapar misstro!

Jag tycker att detta är viktigt, eftersom hantverkarformuläret, där det finns en punkt med materialpåslag, inte fungerar om det sant det du påstår. Ett enda bevis för detta är allt jag vill ha, och kan du ge mig det så skall jag gå i bräschen för att det också skall redovisas eller ändras.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag tror det finns måånga fler nöjda kunder än vad man läser om.


Jag tror också att det finns fler missnöjda än vad vi kan läsa, men inte lika många fler ... ;)



Jag tycker att branchorganisationerna borde bli värda namnet.
Självklart är det så, det är några få som spyr sin galla över branschen, troligtvis i egen bitterhet och ilska än att ha bra insyn i branschen.

Självklart borde branchorganisationerna ta ordentligt tag i dom problem som finns för att förbättra både för företagen och kunderna.

några tankar som skulle vara kul att få feedback på:

Etableringströskeln är för låg, det är för enkelt att starta som hantverkare, vilket blir ett problem i tider då det är mycket att göra, som det varit ett tag.

Problemen är större i storstäder än i mindre städer


Vad kan kunderna göra för att sätta bättre press på hantverkarna för att dom ska bli nöjda??


Vad kan branschen göra för att få bort dom problem som finns??


Blir situationen bättre om man går mer mot fast pris??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.