Slog på stort och köpte en Klippo Cobra med Briggs and Stratton motor förra året. Alla sa att det var det bästa jag kunde få för 6000 kr. Har sedan inköpet aldrig fått den att funka riktigt bra. Så fort den stoppas går den inte att starta igen och ibland när jag kör den, lägger den av, sedan måste den svalna innan jag kan ta en ny kortare tur. När den går så går den ganska ojämt.

Ringde Woody i Södra Sandby där jag köpte den, blev hänsvisad till en mek som trodde att förgasaren var igensatt, inget för garantin trots att den bara var en vecka gammal, har gjort rent förgasaren vid två tillfällen och den går bra en sväng efteråt, MEN, det gör den ju alltid när den har stått ett tag. Sedan samma visa. Är mycket nogrann med ren bensin och att inte dra åt bensinlocket för hårt. Har skött den enligt instruktionsboken, bytt olja som de föreslår.

Faktum kvarstår, den har aldrig gått riktigt bra. Vad göra? Förutom att lämna in den till mek.

Är jäkligt besviken. Dels på bemötandet från P&G Woody och dels på att kvalité som kostar inte håller måttet. Har man returrätt så här ett år senare?
 
Vet inte riktigt om jag har förstått dig rätt....men gräsklipparen är 1 vecka gammal och funkar inte som den ska?

Lägg absolut inte mer tid på att fixa med den, utan lägg istället tiden på att ta en diskussion med woody, detta är ju otroligt dåligt.
 
M
Om den är svårstartad när den är varm, så är det med största sannolikhet fel på tändmodulen/tändspolen... Möjligen kan ett felaktigt tändstift åxa vara problemet.., spricka i porslinet /isolatorn, eller felaktigt värmetal...

Detta under förutsättning att den "alltid" startar lätt, när den är kall.

Magentis.
 
Gräsklipparen är ett år gammal knappt, men har strulat sedan första start. Startar alltid när den är kall, på första eller andra rycket.
 
Redigerat:
Visst, ni har rätt, klart att jag skall gå tillbaka till Woody eller be deras mek titta på den.

Alla har rätt till en fungerande klippo.
 
Eller ta det direkt med Klippo, de brukar ha ett något välvilligare synsätt på problem, då det dels drabbar dem i slutänden, och dels brukar det sätta lite blåslampa i baken på återförsäljaren. Deras ovilja att fixa på garanti kan nog till viss del förklaras av att det brukar vara så att grossisten/importören, i detta fallet klippo, i princip bestämmer hur mycket deras åf får i timpeng för att fixa garantiärenden, en summa som ofta ligger rätt långt under vad de debiterar/timme till kund för en "vanlig" reparation.
 
Jag var dock duktigt sugen på att få mattan klippt varför jag gjorde rent förgasaren, igen. Innan dess var det stört omöjligt att starta den, 15 minuter senare (jag har blivit snabb på förgasarrengöring) startar den direkt. När jag efter 10 min klippning skulle flytta mig till andra sidan huset så kunde jag inte starta den igen. Den tänder inte alls. På måndag blir det några samtal. Så här kan jag inte ha det. Tyvärr är gräset fö långt för handjagaren.
 
magentis skrev:
Om den är svårstartad när den är varm, så är det med största sannolikhet fel på tändmodulen/tändspolen... Möjligen kan ett felaktigt tändstift åxa vara problemet.., spricka i porslinet /isolatorn, eller felaktigt värmetal...

Detta under förutsättning att den "alltid" startar lätt, när den är kall.

Magentis.
Nu är det länge sedan jag pillade med sådant här, men jag har för mig att en för fet blanding kan ge samma effekt. Om man provar att starta motorn med full gas öppen och utan choke och utan flödning, när den är varm, och den efter ett antal försök "börjar nästan starta" och till slut går igång "bara precis så snabbt den inte storknar och slocknar helt" så tror jag fet blandning är en god risk med.

--- Mats ---
 
Vad menar du med fet blandning.
 
johan_ben skrev:
Vad menar du med fet blandning.
För mkt bensin och för lite luft. Vad är det för motor förresten?
 
Men... klipparen måste vara defekt. Jag klipper min matta med handjagare c:a 8 km från dig och har inga problem. Ta med dig klipparen och klaga å det grövsta hos säljaren; de får ta ansvar för att de har sålt en dålig maskin till dig. En gräsklippare måste hålla mer än en halv säsong.
 
Mats Bengtsson skrev:
Nu är det länge sedan jag pillade med sådant här, men jag har för mig att en för fet blanding kan ge samma effekt. Om man provar att starta motorn med full gas öppen och utan choke och utan flödning, när den är varm, och den efter ett antal försök "börjar nästan starta" och till slut går igång "bara precis så snabbt den inte storknar och slocknar helt" så tror jag fet blandning är en god risk med.

--- Mats ---
Precis, och som en konsekvens av detta går motorn sur. Det finns alltså oförbränd bensin i cylindern i så fall. Skruva ut tändstiftet när du kört en stund och se om det är "blött".
 
Skruva ut tändstiftet och kolla hur det ser ut. Är det vitt så går den för snålt och om det är svart och oljigt går den aningens fett.
Snålt=för lite bensin
Fett=för mycket bensin

Jag gissar på att den går snålt, har själv haft problem med klippare som är svår startade och det hjälpte med en lite justering för fetare blandning.

Hoppas detta kan hjälpa.

/Lawnmower
 
en liten sak som kan påverka med är ju bränslet blanda miljö/"vanlig" bensin brukar ju kunna krångla ibland,antar att alla som säljer bensindrivna maskiner ställer in efter miljö soppa,och vissa konsumenter är inte så miljömedvetnaoch kör således med vanlig 95.
 
fiind det verkligen sådana "töntar" som tror att #miljöbenin# till gräsklippare ska rädda världen, när det eg handlar om hur vissa bolag försöker kränga soppa till överpriser..
:D:D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.