iJenny skrev:
Jag har än så länge inte borrat i lättbetongväggarna (det är tegel i ytterväggarna), för det jag kommer skruva upp först är badrumsskåp och jag är lite nervös för att borra i kakelplattorna. Vill öva lite först med att borra i något annat.
Mats verkar ha undersökt de dyra diamantborren för kakel väldigt noga. Är det vanliga keramikplattor (inget sådan där djävulskt hård granit-någonting) funkar det utmärkt att borra med ett sådant här borr:

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-2083_l.jpg

Ska du borra några enstaka hål (säg under 50 eller så) duger ett billigt sådat borr från exempelvis Biltema eller Clas Ohlson. Borret kallas vanligtvis kakelborr.

Tekniken brukar vara att man försiktigt trycker till lite med borrspetsen precis där man vill ha centrum. Glaseringen på kaklet brukar då flisa sig pyttelite och man får en perfekt liten grop som styr borrspetsen när man sedan börjar borra. Håll sedan lågt varv och kyl gärna borret något. Ofta vill man inte hälla vatten i närheten av borrhålet med tanke på tätskikt och sådant. Man kan då bara dra ut borret och doppa i lite vatten.
 
Nu har jag premiärborrat! Gick bra, köpte billiga glas- och kakelborr, borrade fyra hål. Tre blev jättebra, ett blev lite flisigt runt om (faktiskt det andra, kanske tog ut seger i förskott efter att det första gick bra). Nu sitter det nya badrumsmöblemanget uppe, efter att ha både förlängt vattenledningar och avloppsrör och borrat upp det själv. Barnsligt stolt över mig själv.

Tack för goda råd och bra tips. Kommer troligtvis behöva fler när jag ska riva gamla köket, ta upp hål i en väggen, stänga igen gamla dörren och bygga nytt kök om två veckor.
 
Du glömde väl inte att spruta in silikon innan du satt i plugg å skruv?
Jag gjorde det första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.