ingen som vet nåt om imowern eller robocut?
 
Som jag sa tidigare så har jag sett den "in action" och den verkar bra men tror inte att den funnits i sverige tidigare så det blir nog svårt att hitta någon som har ett utlåtande. Själv så har jag bestämmt mig för att slå till å testa. Timer kan man ju lösa på många sätt så det tänkte jag snickra ihop något själv med en plc eller mekaniskt. Har sett att det finns en hel del sajter som säljer denna både i sverige å ut utlandet å även en hel del filmklipp som visar hur den funkar, och det ser bra ut även där.

Jag resonenar som så att jag ändå skall köpa ny klippare å en automower är utanför min prisklass och jag tror definitivt att denna kommer att hålla några år så får man se om man lagar eller om de andra har kommit ner på bättre priser. Verkar ju som sagt finnas på många ställen i världen så reservdelar finns förhoppningsvis att få tag på vad som än händer med försäljningen i sverige.
 
Om man tittar på killen som har iMower:s blogg så menar han att hans till och med är bättre än vad resterande är eftersom han fått dem att uppgradera drivlinan, vilket var den svaga punkten i konstruktionen tidigare.

Ännu tydligare att det är samma maskin - eller i alla fall samma tillverkare är ju att på imowers hemsida visas bilder på blå och på den andra står det att den skandinaviska versionen nu är blå istället för röd.
 
Där ser man, verkar ju bra.
Har försökt ta reda på on imowern kan jobba över två zoner.
Har en grusgång som skiljer av en del av gräsmattan.

Man får väl lyfta in den dit i värsta fall, annars kan jag kanske jämna till kanterna mot gräsmattan/grusgång så den kan köra över gruset till gräset, har sett nån video på en annan klippare som klarade detta
 
Grrr,
Precis efter stängningsdax hos service-ställena, inför långhelg så stannade "Pluto"

"Ingen slingsignal" ibland samt "främre slingsensor defekt"

Slingan är hel, är det nåt man kan kolla själv eller är sensorn kass ? är det värt att riva isär den för att leta glapp eller nåt ?
eller vänta och lämna in den på måndag ?

Nonkan du verkar ju ha koll på dessa tingestar :)
 
Hejsan!

Jo, jag vet en video.. Den är lite lång men iaf tittar man beskriva just det du söker! Ju bredare hjul desto mindre chans att de ngräver ner sig?!

http://www.youtube.com/watch?v=aRlUcLsqQJE

templar skrev:
Där ser man, verkar ju bra.
har sett nån video på en annan klippare som klarade detta
 
Gå ri tankar om att köpa en Automower men funderar på det där med stöld. Är inte en Automower stöldbegärlig och är det inte mycket lätt för en oärlig person (eller för ngn som tycker att det är en kul grej) att plocka med sig en Automower?

Aldrin
 
Automowern har larm och är ihopparad med sin laddstation med en pin-kod. Den låter alltså illa om man bär iväg den och går inte att få igång på nytt ställe utan kod.

Men klart att risken finns alltid.
 
Det blev en imower i torsdags men till min förtret så var jag bortrest i helgen och hann bara slentrianköra lite, men det verkade bra. Hann oxå få ner hälften av slingan och hoppas få ner resten idag så jag kan testa. Är mycket spänd på att se hur det funkar.

Angående zoner så verka inte imower klara av detta men å andra sidan så är det väldigt enkelt söt den som är lite händig att lägga två slingor och sedan bara en liten strömbrytare eller liknande som manuellt eller med styrning kopplar om mellan slingorna. Känns som man får testa sig fram å se hur det funkar.
 
En kanske lite märklig fråga i sammanhanget - hur mäter man lutning på ett enkelt sätt? Mitt nya hus som det är inflyttning i om några veckor har en nivåskillnad på uppskattningsvis 15 meter. Tomten är knappt 1700 m2. Det är 50 trappsteg med fyra avsatser på två meters längd upp till bottenvåningen på huset. Jag får helt enkelt gå dit och försöka mäta mer exakt, men idag är slänten klädd med enorma barrväxter som jag gärna vill dra ner och ersätta med en välklippt gräsmatta istället...

Jag fixar säkert att räkna ut ett snitt, men gör man i så fall en uppskattning på det brantaste partiet gentemot snittet, eller skall man mäta just den brantaste biten. Spelar det någon roll för gräsklipparen hur bred slänten är eftersom jag gissar att den kan snedda uppför en lutning normalt sett, i mitt fall blir det dock inte mycket sneddande...
 
Redigerat:
Kopplade klart den sista biten av slingan igår och släppte ut den på grönbete och har en hel del reflektioner:

När den skall ladda så följer den slingan tillbaka och börjar då med att leta upp slingan och sedan ta höger. Här var manualen lite otydlig så självklart satta jag den på fel håll.

När den sedan kommer till en sväng på slingan så får denna inte vara för tajt, inte spetsigare än 90 grader. Här var manualen tydlig men det var väldigt avgörande, speciellt på vänsterkurvor då den alltid svänger höger när den blir osäker på hemgång. Detta ledde till att den stannade mellan två punkter men byggdes lätt bort.

När den skulle in till laddning så var den väldigt aggresiv och det var en del injustering för att den skulle träffa rätt i höjdled, skall nog försöka justera så den vallas in lite bättre i höjdled.

När den stötte på lite högre gräs och förmodligen kännde av mer belastning så gick den över till att klippa i eb cirkel som blev större å större och på så sätt klippte allt det långa väldigt effektivt.

Jag hann inte låta den köra så länge och eftersom den inte är helt intrimmad så vill jag vara hemma nu i början om den kör fast. Men under den relativt korta tiden den höll på så tyckte jag att den klippte bra och förvånansvärt mycket.
 
u95hw,
Intressant information.
Upplever du att imowern låter mycket?
Går det att reglera klipphöjden?
Tror du att man kan ha imowern som enda klippare eller behöver man en vanlig klippare för de områden imowern inte klarar av?
 
Upplever inte att del låter mycket, ett surr i från motorn och lite mer om det är tjockt gräs. Kanske att den låte lite mer är automowern.

Om jag fattat det rätt så finns det två klipphöjder, en liten distans monteras på valfri sida knivarna för att reglera. Skulle tro att man med lite händighet kan tillverka egen distans om det inte funkar med de två. Jag började med den högsta inställningen och det känns lagom.

Jag tror definitivt att man kan ha den som enda klippare, men det beror nog mest på hur trädgården ser ut. Sedan kommer jag behålla handjagaren som backup om tekniken skulle strula. Min plan e att köra imowern bara och sedan ta lite med trimmern ibland på de ställen som den inte kommer åt.
 
Jag har precis beställt en Robomower RL 1000. Upptäckte här nu att det finns alternativ. Någon som vet något om Robomower, bör jag avbeställa och köpa något annat? Tacksam för snabba svar.. :)
 
Kul läsning u95hv!!
Verkar funka bra ju, återkom gärna med fortlöpande info när allt är inkört.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.