För att anknyta till Rubriken på tråden: "Vågar du hempula" - så tycker jag personligen iaf att svaret är: Ja i begränsad omfattning, om man vet vad man gör och är noggrann.

OM man vet vad man gör - och också har vett att lägga ut de jobb som man är tveksam till så varför inte ?!
Framförallt tror jag som sagt det blir HÖGRE säkerhet om man istället för att dra ut på att beställa en elektriker, låter undermåliga dragningar vara kvar alternativt drar förlängninssladdar kors och tvärs i huset "så länge" etc...

Och tror man att det finns en risk att man bränner ned huset eller blir utan ersättning pga hempuleri så skall man inte göra det - för då är man ju osäker.
Skulle man dock vara osäker på ngn enstaka detalj, färg på kabel, typ av brytare, inkoppling osv är det väl då jättebra med forum som detta så man kan göra mer rätt istället för att chansa !?
Men jag vill nog mena att det krävs bra mkt mer än avsaknad av ett par kvitton för att försäkringsbolagen skall kunna hävda vårdslöshet !

/K
 
Redigerat av moderator:
E
mats:

de måste dra en gräns nånstans å rent juridiskt är det mkt svårt omman skall börja lägga in länger mängder eller typ av jobb det kan bli tusen olika tolkningar
då har de valt att dra en klar å fattbar gräns -fast installation
läser man exakt så får du inte ens fästa en lampsladd som är anslutetn vi ett uttag
då fäster du kabeln det är för att undvika konstigheter

kan berätta en jag känner kopplade ett helt rum med EKK å gjirde en ansltning i rummet bredvid via stick propp för att undvika att behöva lejja elfirma
så det förekommer mer än de som fäster en lamp sladd på 1,5 m typ
men jag tycker det är bättre folk fäster upp sladdar själva för att undvika ha sladdar på golvet, men i lagen är det olagligt -juridiskt

sen hur man gör i andra länder är inte intressant tycker jag
iså fall har du väl sett hur de tom har friledningar på hus där folk bor med nån 1 m stople fast satt på sniskan å vidare till nästa hus.....
vi har högre belastningar då det krävs mer värme tex snö mm.

sen påstår du jag tar sifror ur luften lixom
vda du tror å inte är inte mitt bekymmer men jag har fått de här siffrorna från en som jobbar med försäkrings frågor å vill inte riskera hans/hennes jobb
det måste Du väl förstå
men om Du inte tror mig ring å hör själv

sen brandskyddsföreningens siffror stämmer säkert sen vad som står i en bok kan faktsiskt vara en annan verklighet, statistik är mest pappers sanning å justerbar
men förs.bol. siffror är exakta pengar som gått ut i fallen

men gör som Du vill å koppla själv å berätta för andra
hoppas iaf att ingen behöver stå efteråt å djuptångra sig
det är mer än vad man tycker angående lagar...................
 
Elinstallatören skrev:
mats:

de måste dra en gräns nånstans å rent juridiskt är det mkt svårt omman skall börja lägga in länger mängder eller typ av jobb det kan bli tusen olika tolkningar
då har de valt att dra en klar å fattbar gräns -fast installation
läser man exakt så får du inte ens fästa en lampsladd som är anslutetn vi ett uttag
då fäster du kabeln det är för att undvika konstigheter
Ingen aning vilka du pratar om här. Men om du pratar om försäkringsbolagen här (det brukar vara dem du menar) så måste de hålla sig till reglerna. De kan inte från tomma aluften säga att någon begått något brottsligt (uppgifter som verkar komma ur tomma luften är inte trovärdiga), det krävs en dom för det. De kan inte på egen hand föra in omvänd bevisbörda, det krävs en ändring av rättväsendet för det. De kan inte på egen hand bedöma vårdslöshet. Om inte båda parter accepterar en tolkning går det också vidare till myndigheterna. De kan inte på egen hand avtala bort sådant som ingår i lagskyddet, bara sådant som är möjligt att avtala bort enligt lag. Det enda som de skulle kunna göra är att avtala om att du måste ha kvitton, och då måste de avtala om det skriftligt. Det råkar väl inte vara så att du faktiskt i förtroende fått veta att de tagit fram sådana avtal men för tillfället är du inte tillåten att berätta detaljerna om det, bara att de avtalen finns?

Vad gäller ditt missförstånd av reglerna med klamrar i lampsladd har det gått en helt separat tråd om det. Det du blandar ihop är reglerna om fast installation, som beskriver reglerna för att klamra kabel. De utan verktyg avtagbara klammers som används för sladd, typ lampsladd, används på något som inte är en del av fast installation, inte kabel, och därför inte en del av de paragrafer du felaktigt tänker på. De är heller inte tillfällig anläggning.

sen hur man gör i andra länder är inte intressant tycker jag
iså fall har du väl sett hur de tom har friledningar på hus där folk bor med nån 1 m stople fast satt på sniskan å vidare till nästa hus.....
vi har högre belastningar då det krävs mer värme tex snö mm.
Vet du inte tycker det är intressant med andras sätt och metoder, men du blandar ihop lite grand. Det är inte belastningen som dödar, det är strömmen, orsakad av spänningen och ledd på/genom kroppen. Det blir inte skillnad på den personliga faran av en ledning om man i snitt förbrukar 2 ampere eller 10 ampere, eller om man kommer åt ledningen på sommaren när lasten är låg än på vintern när den är högre.

sen påstår du jag tar sifror ur luften lixom
vda du tror å inte är inte mitt bekymmer men jag har fått de här siffrorna från en som jobbar med försäkrings frågor å vill inte riskera hans/hennes jobb
det måste Du väl förstå
men om Du inte tror mig ring å hör själv

sen brandskyddsföreningens siffror stämmer säkert sen vad som står i en bok kan faktsiskt vara en annan verklighet, statistik är mest pappers sanning å justerbar
men förs.bol. siffror är exakta pengar som gått ut i fallen
.
.
.
Eftersom brandskyddsföreningen redovisar fallen, och en minskning med 20% 2005 till 2007, samtidigt som din hemliga statistik visar en ökning med 300%, och 2005 hade 25000 fall, så pratar vi om att du har kännedom om 75000 fall som brandskyddsföreningen missat. Det är svårt att tro på den typen av uppgifter. Inom vetenskapen hade det kallats dålig källkritik att bygga teorier på icke verifierbara hemligt framkomna uppgifter som strider mot offentligt redovisade uppgifter från källor som bedöms som pålitliga.

--- Mats ----
 
E
mats:

det stämmer dert med verktyg men det står även om att fästa kabel....
de drar en gräns bara, sen blir det lite små aktikt just vid gränsen
det finns ju tex kabellister med dubbelhäftande tejp bakom........

du hänvisar till lagar å där står det helt klart i lagen/föreskrifter vad ni får göra å inte
lagskyddet i den här frågan står ju på förs.bol, sida om de inte vill ersätta

esn det med belastningen
alla som jobbar med el vet att högre ström=högre belastning=högre risk
du skriver om person skador å då har du mkt annat som spelar in
tex barfota i vått gräs å tar i en fas med vänster hand=hög ström=död osv
beror alltså på hur du är klädd vid anläggningytan, vilket isolation ytan har m.m.
men vid brand risk är det gnistan som tänder låg belastning å `gapet´ för strort-liten gnista, stor belastning, stort `gap´ stor gnista..........noll belastning=noll gnista
så förbrukningen `regleras´ av hur stor gnistan kan bli........
det är ju den ström du `förbukar´ som dödar -inte hur mkt ström det går i ledningen.......brännskador, ljusbågar så påverkas detr men inte om du petar på en kabel med 2A i eller 10A i.............utan hur mkt ström som går `genom´ Dig.......

så var vi där igen om min `mystiska´ statistik
jag har skrivit om det förut så läs där...............
brandskyddföreningen, anmälda fall m.m.=mer teori
förs.bol. statistik= pengar ut , antal skador -dokumenterat i bokföring m.m..
 
Ja, det står exakt i lagen vad man får göra och inte göra. Men att ens villaförsäkring skulle vara helt värdelös för att man inte med kvitton kan visa varje elinstallation i sin villa är utförd av en behörig elektriker köper vi inte! Det är väl självklart att varje försäkringsbolag gör vad dom kan för att undvika att betala ut ersättningar, men vore det så enkelt skulle dom ju inte behöva betala ut många kronor på ett år....Som sagt: Ingen jag har frågat har samtliga kvitton på elinstallationer i sina villor, Ingen!
 
Beppo77 skrev:
Ja, det står exakt i lagen vad man får göra och inte göra. Men att ens villaförsäkring skulle vara helt värdelös för att man inte med kvitton kan visa varje elinstallation i sin villa är utförd av en behörig elektriker köper vi inte! Det är väl självklart att varje försäkringsbolag gör vad dom kan för att undvika att betala ut ersättningar, men vore det så enkelt skulle dom ju inte behöva betala ut många kronor på ett år....Som sagt: Ingen jag har frågat har samtliga kvitton på elinstallationer i sina villor, Ingen!
Nej men dom kanske frågar vem som gjort installationen och svarar man då jag själv så ligger man kanske inte på plus direkt.....
 
E
beppo:

har du läst det avtal som gäller för dina försäkringar?
då hem försäkringen, brandförsäkringen, fastighets försäkringen
de försäkringar som du har .............
står det inget om vilka krav det har?
å vad som ersätts vid brand?
 
Jodå det har jag. Men om jag måste kunna visa att varje installation i mitt 90 år gamla hus är installerad av behörig elektriker så behöver jag ingen försäkring. Jag har inte ett enda bevis för det! Jag har iofs inget bevis för motsatsen heller men det har jag ju ingen nytta av så att säga...

Och frågar dom mig när det har brunnit vem som gjort jobbet så vet jag inte....
 
E
beppo:

jag skriver ju INTE om jobb gjort för många år sen
vilket man får ersättning för oavsett -med olika nivåer med nedsättning

jag vill diskutera jobb som utförs IDAG eller de senaste fem åren
men jag har skrivit om `övergångs peroiden´ nu flera ggr
så tänk på jobb som utförs iår å framåt......................

men oavsett om jobbet är 85 år så är du ansvarig idag för den
då det säkert finns rekomenderade intervall för översyn av din anläggning

släpp det gamla -se över den befintliga (elfirmor, konsulter eller vad du nu vill) - å utför det senare på rätt sätt
 
Det som är installerat under min ägo, och som kommer att installeras görs av behörig elektriker. Samme person har kikat på anläggningen och inte haft några anmärkningar av art som måste åtgärdas. Däremot så har jag bara ägt huset i några år och jag har inga papper på att allt som är installerat innan är utfört av behöriga elektriker. Det finns saker som ser hemmapulat ut, men som min elektriker skiter fullständigt i, funktionen är lika bra som om han själv hade gjort det, men det syns att det troligtvis är nån hempulare som gjort jobbet. Om jag skulle be honom att ta ner den installationen och sätta tillbaka den igen bara för att få kvitto på att den är utförd av behörig elektriker så skulle han nog undra om jag är helt dum i huvudet...:)
 
E
beppo:

undrar hur jag skall förklara
läs igenom det jag skrivit förut, iaf det om hur det ska/kan bevisas vem som gjort vad i nutid -inte förra årtusendet
jag har inte sagt du ska ta ner å montera tbx -eller via en behörig
brinner det ned för du säkert ersättning oavsett -men med nedsättning
dock hur mkt är olika från fall till fall

DET ÄR EN ÖVERGÅNGSTID INNAN DET GÅR ATT TILLÄMPA FASTIGHETS ÄGARENS ANSVAR FÖR ELINSTALLATIONER
 
jag har hört av en hemlig källa att inläggen här på forumet om missvisande statistik ökat med 300% den senaste månaden....................................................
 
Elinstallatören skrev:
mats:

det stämmer dert med verktyg men det står även om att fästa kabel....
de drar en gräns bara, sen blir det lite små aktikt just vid gränsen
det finns ju tex kabellister med dubbelhäftande tejp bakom........

du hänvisar till lagar å där står det helt klart i lagen/föreskrifter vad ni får göra å inte
lagskyddet i den här frågan står ju på förs.bol, sida om de inte vill ersätta

esn det med belastningen
alla som jobbar med el vet att högre ström=högre belastning=högre risk
du skriver om person skador å då har du mkt annat som spelar in
tex barfota i vått gräs å tar i en fas med vänster hand=hög ström=död osv
beror alltså på hur du är klädd vid anläggningytan, vilket isolation ytan har m.m.
men vid brand risk är det gnistan som tänder låg belastning å `gapet´ för strort-liten gnista, stor belastning, stort `gap´ stor gnista..........noll belastning=noll gnista
så förbrukningen `regleras´ av hur stor gnistan kan bli........
det är ju den ström du `förbukar´ som dödar -inte hur mkt ström det går i ledningen.......brännskador, ljusbågar så påverkas detr men inte om du petar på en kabel med 2A i eller 10A i.............utan hur mkt ström som går `genom´ Dig.......

så var vi där igen om min `mystiska´ statistik
jag har skrivit om det förut så läs där...............
brandskyddföreningen, anmälda fall m.m.=mer teori
förs.bol. statistik= pengar ut , antal skador -dokumenterat i bokföring m.m..
Du blandar ihop saker, och tror att genom att titta på en regel kan man utläsa alla reglar för alla andra saker. Så är det inte.

Att det finns regler för fasta installationer avseende kabel innebär inte att du där kan utläsa regler för sladd för lampor i reglementet för fast anlägnging.

Att det finns lagar innebär inte att bevisbördan för att vi följer dem ligger hos oss. Att försäkringsbolagen har regler mot vårdslöshet innebär inte att det står dem fritt att bestämma att något var vårdslöst genom en brist på kvitton, när det inte finns en regel att man måste ha kvitton.

Att man inte får bryta mot en lag är inte samma sak som att man alltid måste kunna bevisa att man inte har brutit mot en lag.I den vanliga jämförelsen med bilar skulle ditt sätt att resonera kunna leda till att någon kommer och ger dig fortkörningsböter för en resa du gjorde till Köpenhamn 2004. Det är nu upp till dig att med hjälp av kvitton bevisa att du inte var där, att du inte kan ha kört en bil den dagen, samt att om du faktiskt var där så tog resan så lång tid att du inte kan ha kört för fort. Allt detta baserat på att du inte får lov att bryta mot lagen om fortkörning.

Glad att se av din beskrivning om strömskador att du har delar av en grundläggande förståelse för problemet. Det finns inget i det du skriver nu som förklarar varför du anser det ointressant hur skaderisken ser ut i andra länder där folk inte blir lika insnöade.

Jag vet att du har skrivit om statistik förut. Ett direkt citat är till exempel
bostäders brandskade antal har ökat med ca 300 % sen 2005.....
. Det finns också andra citat från dig om statistik
jag har inte tillgång eller lust att sitta å glo i statistik.
Det är inte särskilt lätt att tro på din hemliga icke redovisningsbara i förtroende mottagna statistik om du på ett ställe skriver att det handlar om en ökning i antal, sedan när offentlig statistik innehåller antal kommer fram till att din statistik handlar om pengar. Och din tanke att brandskyddsväsendet skulle ha missat 75000 extra bränder på ett år, när det brukar vara runt 20-25 tusen, känns inte så trovärdig att jag direkt tänker "just det, så är det, klart brandskyddsväsendet missade 75000 bränder, det förklarar direkt att denna hemliga icke redovisningsbara statistik som ibland sägs avse antal och ibland sägs avse pengar är helt trovärdig, vi måste göra något åt att brandskyddsävsendet har så dåliga uppgifter som underlag när de går ut med fantastiska siffror så att vi inte direkt får för oss att tro på dem nästa gång de publicerar något".

--- Mats ---
 
E
mats:

att jag `blandar ihop saker´ känner jag igen...;)
men det stämmer vi fastslår Du har rätt å jag fel -enligt dig -ok?
men en gräns är dragen sen i det närområdet är det små saker exakt hur det utformas, jag personligen tycker det är bättre att sladar fästes upp -på rätt sätt, ingen spik, häftklammer eller dyl.

sen det där om kvitton är jag lite trött på, det är ETT sätt att bevisa men bättre med fakturor då det bör stå exakt vad elfirman gjort å var i anläggningen
men har huset brunnit upp , så har firman den skyldighet att ha papper kvar i tio år.

det är vid lagbritt försäkrings bolagen gör nedsättningar, det är iaf min erfarenhet.
så åk till köpenhamn å gör vad du vill
men elinstallationer hemma i sverige står under lagar/föreskrifter
för anläggningen används väl idag, även om jobbet är gjort för 15 år sen?
idag är fastighets äg. ansvarig för att den är korrekt/trygg
sen den som gjort installationen för fast.äg. i sin tur kräva -dagens installationer
inte de för 15 år sen -vilket man säkert får ersättning för- fast med nedsättningar


jag skrev nått om stor ström = större belstning = större risk

mitt inlägg om stitistik är ok fortfarnde, det jag nu redovisat
jag har inte tillgång till statistik men har efter en väns hjälp, då jag kände jag ville visa det men fick erfara att det är inget som är offentligt
å som jag nu lagt fram var ett resultat efter alla de klagomål jag fått erfara
jag har förut förlkarat hur .mm. å släpper det.....

men mina siffror bygger på bokförda uppgifter ingen skrivbordsuppgift....
men de som ifrågasätter ring ert eget bolag å be den okntrolera mina siffror

sen kan ni även ta fram mer statitik/lagar/förordningar/föreskrifter där ni kan härleda era åsikter.

jag har iaf den uppfattningen vad som gäller idag å tror de som fårr åd att installera själva -idag inte 20 år sen i köpengamn- får problem vid eventuell brand
vilket jag tycker är onödigt å tråkit för dem som råkart för det

jag i mitt fall kommer att försöka se till att information går ut till fast.äg. på något sätt
då jag anser att det inte görs idag av någon, för DE vet vad som gäller
men jag vill å tycker att `vanlit folk´ ska veta om det

till sist det om `grunläggande förståelse´ är en sak som alla som jobbar borde förstå
sen vad de TROR är en annan sak
jag vet mkt väl hur det fungerar i våra elektriska anläggningar, vilka problem samnt hur skador kan uppstå - både personliga eller på mtrl, hus/möbler/el mtrl m.m.
 
Redigerat:
Elinstallatören skrev:
mats:
.
.
.
sen det där om kvitton är jag lite trött på, det är ETT sätt att bevisa men bättre med fakturor då det bör stå exakt vad elfirman gjort å var i anläggningen
men har huset brunnit upp , så har firman den skyldighet att ha papper kvar i tio år.

det är vid lagbritt försäkrings bolagen gör nedsättningar, det är iaf min erfarenhet.
så åk till köpenhamn å gör vad du vill
men elinstallationer hemma i sverige står under lagar/föreskrifter
för anläggningen används väl idag, även om jobbet är gjort för 15 år sen?
idag är fastighets äg. ansvarig för att den är korrekt/trygg
sen den som gjort installationen för fast.äg. i sin tur kräva -dagens installationer
inte de för 15 år sen -vilket man säkert får ersättning för- fast med nedsättningar
.
.
.
Det handlar inte om du påstår att det behövs kvitton, eller att du påstår det behövs fakturor, det handlar om att du har fått för dig att det finns en omvänd bevisbörda. Det finns det inte.

Att något är olagligt betyder inte att du skall kunna bevisa att du inte begått ett lagbrott. Tvärtom, om någon påstår du begått något olagligt är det de som skall föra fram bevisen. Kravet för "olagligt" ställer större krav på ordning än ett avtal mellan två parter. Det finns inget automatiskt krav att du skall kunna bevisa att du har ett kvitto eller en faktura, eller .... Lika lite som någon kan kräva av dig att du skall kunna bevisa att du inte körde för fort en given dag för 5 år sedan.

Om man däremot lagstadgar, eller avtalar att man måste ha spara och kunna visa kvitton på allting, då och endast då finns det kravet. Du har nu i otaliga inlägg hävdat att detta krav finns på fastighetsägaren (antingen du vill hävda kravet är kvitto, faktura, bomärke, färg på kabel, ...). Du hänvisar till avtal och lagar. Med alla dina hemliga kontakter i förtroende kan du väl få någon att visa på en paragraf i en försäkring, eller en lag, där det står att fastighetsägaren måste spara och kunna uppvisa kvitton, och att brist på sådant kvitto automatiskt ger försäkringsbolaget rätten att bedöma fastighetsägaren som olaglig, fallet som vårdslöshet, och sätta ner ersättningen.

Det är jättelätt för dig, både lagar och avtalsparagrafer är offentliga, så du slipper det vanliga bryderiet att du inte kan hänvisa till något för att du har det i hemligt förtroende. Bara hänvisa till ett avtal från ett bolag och deras paragraf, eller till en lagparagraf. Då har du bevisat att du har någonting bakom dina påståede, och att det inte bara är svammel.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.