Mikael_L
Jag var på Silvans utförsäljning och såg denna:
ImageVaultHandler.aspx
för 640:-, dvs 384:- med 40% utförsäljnings-rabatt.

Vet inte riktigt varför jag köpte den, såg antagligen så gullig ut. :D

10Nm (enligt uppgift) känns som att den väger ca 0,8 kg.
Endast ett batteri (Li-Ion), uppladdningstid 3-5 timmar enligt uppgift. (ett batteri + lång laddtid är nog det absolut sämsta med den här produkten)

Annars, utan att egentligen testat nåt så har den faktiskt autolock-snabbchuck och ett väl fungerande krypläge.

Jag kan försöka prestera något utlåtande om några veckor.
I vilket fall kan alltid ungarna få den som leksak annars. Bättre med "riktiga" verktyg än lika dyra plastimitationer från Barnens hus.

Även Beijers har denna i sitt sortiment.
Men glöm inte att från Beijers pris på 600:- är det bara 3-400 upp till gröna Bosch nya lilla LI-ION dragare (med två växlar om jag inte minns fel) vilket får anses som ett säkrare kort.

edit: Silvan i Västerås hade även hemma Blå Bosch GSR V12 NiMH av senaste snittet, skulle gissa att utf-priset hamnar kring 1500:-, Inte världens fynd, men ganska OK iaf.
 
Redigerat:
Har varit och känt lite på skruvdragare i butik nu. De är rätt tunga ändå, även de som är "smidiga". Känns som om jag inte kommer kunna dra i så många skruvar med en hand vad jag än väljer.

Det värsta jag vet är saker som går sönder. Har precis köpt ny tv, och den gamla från 1987 fungerar fortfarande tillräckligt bra för att förpassas till föräldrarnas extra-stuga på tomten. Slipade om köksbordet som mina föräldrar köpte 1985 för några veckor sedan, och det är superfint nu. (Mamma fick nästan tårar i ögonen...)

När jag slipade om köksbordet använde jag plastpappans excenterslip från DeWalt ca 10 år gammal. Jag fick först vita fingrar efter ett tag, och när jag var klar med slipningen så kände jag stickningar i händerna rätt länge efter. Det känns inte något kul att köpa en maskin som är så tråkig att använda.

Sen att jag bor i lägenhet nu är sant, men det behöver inte vara sant för all framtid.

Jag ska fundera lite till, men är tacksam för de svar och den hjälp jag har fått hittills!
 
I praktiken så ska du inte oroa dig för att inte orka skruva med en hand, det är ju inte så att du står med dragaren med rak arm utan du håller initialt dragaren med 2 händer och när du du börjat skruva så håller ju skruven i ena änden o du i andra så det blir inte så tungt. Sedan (om du inte skruvar gipsvägg) så blir det kanske inte så många skruvar på raken.

Betr excenterslipen så är viberationer ett elände speciellt märkbart på äldre och/eller billiga excenter slipmaskiner och borrhammare.
En ny och dyrare excenterslip / borrhammare vibrerar mindre, det är lite av vitsen med att köpa bättre grejer.
 
Nu pratade jag med mina kollegor (vanliga kontorsråttor), och de menade att jag inte ens behöver en slagborr för att borra i tegel och lättbetong? Nu blev jag än mer förvirrad...

Börjar också inse att det kommer en fortsättning, vad ska man ha för borr när man väl köpt maskinen sen. It's never ending...
 
I tegel eller lättbetong behöver du inte någon slagborrmaskin. Däremot ska du använda betongborr och då du behöver använda plugg så står det på pluggförpackningen dmensionen på borr.
Skruvstorlek styr val av pluggstorlek som i sin tur styr storlek på borr.
Köp en billig borrsats med lite trä, stål och betongborr för en hundralapp så klarar du dig
 
Hej
Jag har alltid klagat på min makes stora tunga klumpiga skruvdragare, har hellre använt vanlig skuvmejsel. En dag kom han hem med en Bosch PSR 300 LI till mig och nu är jag såld. Den är liten, lätt och stark, orkar tom dra i skruvar i golvvärmespånskivor. Greppet/handtaget är ganska tunt passar om man som jag inte har så stora händer. Den är så pass lätt att man orkar skruva även över huvudhöjd. Den har bara bithållare men jag tror att det följde med ett par borr med bitfäste.
Nu ska jag bara försöka hitta bits som håller lite längre till nästa golv.:)

MalinW
 
MalinW skrev:
Hej
Jag har alltid klagat på min makes stora tunga klumpiga skruvdragare, har hellre använt vanlig skuvmejsel. En dag kom han hem med en Bosch PSR 300 LI till mig och nu är jag såld. Den är liten, lätt och stark, orkar tom dra i skruvar i golvvärmespånskivor. Greppet/handtaget är ganska tunt passar om man som jag inte har så stora händer. Den är så pass lätt att man orkar skruva även över huvudhöjd. Den har bara bithållare men jag tror att det följde med ett par borr med bitfäste.
Nu ska jag bara försöka hitta bits som håller lite längre till nästa golv.:)

MalinW
Wera Bi-torsion, Apex eller Festool kan jag rekommendera.
 
AndersS skrev:
I tegel eller lättbetong behöver du inte någon slagborrmaskin. Däremot ska du använda betongborr och då du behöver använda plugg så står det på pluggförpackningen dmensionen på borr.
Skruvstorlek styr val av pluggstorlek som i sin tur styr storlek på borr.
Köp en billig borrsats med lite trä, stål och betongborr för en hundralapp så klarar du dig
Detta med slagborr eller borrhammare brukar handla om den ena eller den andra behövs/räcker till för att klara borrningen. I modern betong är nog alla överens om att borrhammare går åt för att få en rimlig borrtid på ett hål som skall en bit genom putsen.

Om vi bortsett från lättbetong, där jag håller med vad gäller genomträngningsförmågan, tycker jag att ovanstående påstående underskattar behovet av slag lika mycket som en del tidigare inlägg överskattade behovet av borrhammare. Jag skulle påstå att slagborren är framtagen just för att kunna borra i tegel och gammaldags betong med rimlig ansträngning/hastighet. Vad gäller lättbetong skulle jag påstå det är lättare att få hålet på rätt plats med slag än utan slag.

Slagborren är ett mellanläge mellan vanlig borr och kraftfull borrhammare, ursprungligen skulle jag säga till för just tegel och gammaldags betong. Tegel precis som betong är olika hårt beroende på hur det är framställt.

Anders, med tanke på din rekommendation, vad är slaget i slagborren till för?

--- Mats ----
 
Jag har utgått från att det är mindre arbeten i en lägenhet och det brukar inte bli så mycket borrande. Så är det tegel/lättbetong så fungerar det "normalt" mycket bra utan vare sig slagborrmaskin eller borrhammare.
Senast när jag upptäckte det i praktiken var när dottern bytte lägenhet. Jag hade med mig borrhammaren (man vet aldrig vad det är i väggarna för gråsten) och min vanliga skruvdragare. Håller på att förstöra en vägg när borrhammaren rasslar igenom tegelväggen. Resten av borrande fixades med den vanliga skruvdragaren utan problem. Visst kan man få nöta lite i hårdare tegel men man kommer igenom och sedan ska det ju ändå pluggas.
Så en lägenhet och lite borrande av denna typen skulle inte motivera mig att köpa en slagborrmaskin, även om den kanske gör arbetet lite lättare och bättre. Om jag däremot skulle köpa den absolut bästa maskinen för varje tillfälle så blir det ett annat svar och prislapp.
 
Nimajneb skrev:
En ny och dyrare excenterslip / borrhammare vibrerar mindre, det är lite av vitsen med att köpa bättre grejer.
Vad menas med dyrare? Min Rotex 150 ger rätt duktigt med vita fingrar trots det otroliga överpriset. Så vad finns det för maskiner som vibrerar mindre?
 
1337 skrev:
Vad menas med dyrare? Min Rotex 150 ger rätt duktigt med vita fingrar trots det otroliga överpriset. Så vad finns det för maskiner som vibrerar mindre?
Min 150Turbo kan jag köra utan dom obligatoriska 5min pauserna jag fick göra med min gamla Rusta Excenterslip.
 
:/ som många andra trådar i det här underforumet slutar det med att tråden handlar om Festool Rotex.
 
Det slutade med att jag köpte en Bosch GSR 10.8 V (inte den senaste, den tidigare versionen) skruvdragare, och en billigare slagsborrmaskin.

Satte ihop garderober och nya badrumsmöbler, och boschen känns super, inte för tung heller. Det tar nog ett litet tag innan jag lär mig hur den funkar exakt, men generellt väldigt nöjd. Lättare att hantera än de borrmaskiner jag använt tidigare.
 
Du blir nöjd. Jag har lite tyngre skruvdragare sen tidigare, men så plötsligt hade Jula den du köpte GSR 10,8V tillsammans med GDR 10,8V i ett paket så det blev ett par. Nu har min fru börjat norpa mina verktyg, speciellt förtjust är hon faktiskt i GDR som hon säger "inte hoppar lika lätt i skruvspåret".
Ett tips är att köpa en uppsättning med borrar som har sexkantfäste så behöver du inte släppa med dig din "sladdmaskin" vid mindre fixande.
Jag kör själv med Boschs egna för metall och trä.
 
Det där med att ha sönder väggen var en bra jämförelse på att man inte bara kan ha en borrhammare.

Det skall vara rätt verktyg för rätt ändamål.


Det spelar ingen roll om du köper en dyr eller billig slagborr eller sladdlös borrmaskin om man har dåliga stål.
Köp inte billiga borrar, köp borrar av känt märke och bra kvalite.
Jag har en borrmaskin från jula som jag gav 179 kr köpte även en sats med "tusen borrar" betonghålet blir stort, metallborrarna orkar inte igenom en plåtregel när jag borrade i gips.

Köpte nya borrar tex bosch multi construcion borrar hur fint som helst Bahaus hade metallborrar för 189 kr borrade utmärkt igenom bildörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.