Hej!

Ska köpa lite installationskabel till garaget.
Vad jag har förstått så ska det vara EKK eller EKLK kabel som ska användas, stämmer det ?


All gammal el från 1968 är borta i garaget, enda som finns kvar är ingående kabel(10A) från proppskåpet med jordfelsbrytare som sitter i huset.

Från den kabeln ska det sedan gå ut till ett par strömuttag och 2 strömbrytare och 6st lysrörsarmaturer i taket.

Räcker det med 1,5 mm² eller ska jag köpa 2,5 mm² kabel ?


Är biltemas kablar bra och godkända ?
Det var en som sa att beteckningen på biltemas installationskabel inte stämmer och att de ofta spricker efter ett tag och var därför ej godkända att använda.
Men är de så dåliga och felmärkta så borde de inte sälja dom, så tror inte det är helt sant.

Vart är det billigast att köpa kabel ?

Kan ni rekomendera billiga lysrörsarmaturer 2x36w ?
De jag har liggandes är 150cm 2x58w, tror de kan bli lite för stora i mitt garage och lysrören kostar mycket mer än 120cm 36w
 
Vad är det för area på inkommande till garaget? Hur långt är det från garaget till matande central?
 
Mikael_L
louksor skrev:
Hej!

Ska köpa lite installationskabel till garaget.
Vad jag har förstått så ska det vara EKK eller EKLK kabel som ska användas, stämmer det ?
Japp, EKK eller EKLK, och inga andra. EKLK är lite bättre.
EKLK ger lite extra mekaniskt skydd iom manteln. Råkar du sätta yxan eller spaden genom höljet så går säkringen som regel direkt då det blir kortis mellan den omgivande manteln och fasen. Men det är lite mer pyssligt att montera då manteln ska jordas överallt. EKLK är lättare att klamra snyggt då den är styvare.


All gammal el från 1968 är borta i garaget, enda som finns kvar är ingående kabel(10A) från proppskåpet med jordfelsbrytare som sitter i huset.

Från den kabeln ska det sedan gå ut till ett par strömuttag och 2 strömbrytare och 6st lysrörsarmaturer i taket.

Räcker det med 1,5 mm² eller ska jag köpa 2,5 mm² kabel ?
Troligen räcker 1,5mm2


Är biltemas kablar bra och godkända ?
Japp
Det var en som sa att beteckningen på biltemas installationskabel inte stämmer och att de ofta spricker efter ett tag och var därför ej godkända att använda.
Skitsnack. Möjligen är dom inte UV-stabila och får alltså inte monteras utomhus på ställen som solen kommer åt. Men det finns fler fabrikat än det biltema för som har det "problemet". Man får helt enkelt kolla vad tillverkaren föreskriver och står det inte explicit att den är UV-stabil så undviker man sånt montage.

Vart är det billigast att köpa kabel ?
Jula (billigare än Biltema har jag för mig), Clas ohlson
http://www.byggahus.se/forum/el/www.expressel.se
http://www.byggahus.se/forum/el/www.elbutik.se


Kan ni rekomendera billiga lysrörsarmaturer 2x36w ?
De jag har liggandes är 150cm 2x58w, tror de kan bli lite för stora i mitt garage och lysrören kostar mycket mer än 120cm 36w
2x36 w är helt ok, ja.
Billiga, tja ...
Jag köpte några billiga 199:-. Att snåla på armaturen känns väl sådär .. nja ...
När man upptäcker att 2 st bra lysrör + en elektronisk tändare går loss på nästan samma belopp. Jag kunde väl mao ha lagt nån hundring extra på armaturen.
Men det blir säkert bra ändå ...;)
 
du kan lungt använda biltema som din enda inköpskälla, de har både bra kabel, armaturer, dosor&brytare samt kopplingsklämmor.
däremot är deras kabelclips UV-känsliga och spricker lätt, samt att spiken rostar.
deras egna automatsäkringar kan vara av tveksam kvalite, förut sålde det ett märke som heter gewiss, vilket var bra, men de som säljs nu känns mer tveksamma.
 
Mikael_L
electrocuted skrev:
du kan lungt använda biltema som din enda inköpskälla, de har både bra kabel, armaturer, dosor&brytare samt kopplingsklämmor.
däremot är deras kabelclips UV-känsliga och spricker lätt, samt att spiken rostar.
deras egna automatsäkringar kan vara av tveksam kvalite
, förut sålde det ett märke som heter gewiss, vilket var bra, men de som säljs nu känns mer tveksamma.
Ja, hur menade du nu ...? :D :D :D
 
jag menade som så att grejerna duger, men ville påtala vilka svagheter som fanns... givetvis kan han knalla över till jula för att köpa klammer men ska de inte sitta utomhus så duger nog biltemas, förresten har väl biltema APK-klammer också och de spricker ju inte så lätt, så kör på det istället.
 
Skulle någon vilja förklara varför samma typ av klammer har två namn, TKK och APK? För det är väl ingen skillnad? Jag har lärt mig att det heter TKK i alla fall.

//Patrik
 
ja jag undrar också över det, och jag har fått uppfattningen att TKK används i "proffskretsar" och APK i "amatörkretsar" det roliga var att jag skrev just TKK i inlägget ovan först, men suddade ut och ändrade då jag kom på att de nog kallas APK på biltema och då vet inte trådskaparen vilka jag menar.
 
här har du en förklaring:
APK= Amatörens Proffsigaste Klammer
TKK= Tråddragarens Kalla Kårar
eller Televerkets Kasserade K-märkta
eller Trotsiga Kabel Klammer
eller Tillochmed Kalle Kan
eller Tomas Klamrar Kabel
eller Tag Kaffe Kl11

nä nu orkar jag inte mer....
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Klemmi är det rätta namnet. TKK står för Thorsman Klemmi-Klammer. Vad APK står för vet jag inte. Förmodligen är apk det namn som andra tillverkare än Thorsman använder.
 
1,5 mm², längden är jag osäker på. runt 10m kanske.

Tack för svaren!
Jag har funderat och har bestämt mig för att sätta upp de lysrörsarmaturerna som jag har liggandes på 2*58w, men nöjer mig nog med 4st, det borde lysa tillräckligt i ett garage på 27m².

Tänkte beställa lysrör från www.lampgrossen.se De hade bra priser, nån som vet om deras lysrör är bra ?

Ska jag ha kallvit(4000k) eller dagsljus(6500k) ?
Är det stor skillnad på ljus ?

Vet att det var rätt stor skillnad när jag bytte ut de gamla 2*36w på varmvita 3000k till kallvita 4000k, fick mycket bättre ljus efter det bytet, men 6500k har jag ingen erfarenhet av så vet ej hur de lyser.


Vet ni någon bra lampa med sensor på som jag kan ha på väggen/ i taket, som tänder sig när jag går in i garaget och släcker sig efter några min om det inte är nån rörelse.
Kan vara bra att ha om jag bara ska in och hämta nåt eller ställa in bilen osv, så slipper jag tända alla lysrör i onödan.

Alternativet blir en sensor och en lampa som kopplas ihop eller en lampa nånstans med brytare bredvid porten och vid dörren. men vore smidigare med en lampa med inbyggd sensor.

Rikard Ågren skrev:
Vad är det för area på inkommande till garaget? Hur långt är det från garaget till matande central?
 
Steinel har nån lampa med inbyggd sensor. Finns på Jula
 
Mikael_L
louksor skrev:
Ska jag ha kallvit(4000k) eller dagsljus(6500k) ?
Är det stor skillnad på ljus ?

Vet att det var rätt stor skillnad när jag bytte ut de gamla 2*36w på varmvita 3000k till kallvita 4000k, fick mycket bättre ljus efter det bytet, men 6500k har jag ingen erfarenhet av så vet ej hur de lyser.
Det var kanske bättre RA-index som gjorde att du tyckte det blev bättre?

Jag tänker nog välja 840-rör, dvs RA på 80-90% och 4000K.

Jag drog igång en tråd för att själv få råd om detta, du kan läsa den.
http://www.byggahus.se/forum/el/107069-lysroersval-till-garage-verkstad.html

Du får gärna posta egna frågor där om du vill. Den ligger i elfoumet, så fler elektriker lurkar där.
 
Använd 840 eller 940 (beroende på fabrikat) i ett garage, dagsljus funkar sämre, och likaså enkelfärgs lysrör
 
Rimligen räcker 1,5 mm2 kabel att installera i garaget, om inte utlösningsvillkoret ställer till det vill säga.. Men om elcentral i garaget finns så är det ju inget problem eller vad säger ni andra smartingar om detta?
4 st 2 x 58W/840 lysarmaturer borde ju hålla skuggorna på behörigt avstånd tycker jag!
Montera EKLK då den är enklare att få rak mellan klammrena och varför inte sätta med TC-klammer, sk. CLIPS? Den har ju inte nå stora problem me rost iaf. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.