Status
Tråden går ej att kommentera.
Nyfniken...
 
Thomas59
Rapid skrev:
Jag är förbluffad över informationen. Kan man bjuda högst, därefter ändra sig och vela? Ett handslag gäller inte längre, och man undrar vad som då fordras för att avtalet skall gälla. Kanske vår nye mammon- "pengarna på bordet", plötsligt gäller avtalet!

Jag kan erkänna att jag varit passiv i ett antal år vad gäller begagnat husköp. Däremot har jag byggt ett antal nya hus (och har en psykotisk spärr mot att köpa något som jag själv inte dimensionerat, och valt byggmetod. I så fall skall det vara en byggnadsingenjör eller snickare som byggt åt sig själv. Allt annat är helt otänkbart)

Jag har heller inga framtida planer på att köpa ett begagnat hus någonsin. Det är nytt som gäller!:)
Nja, det är ju inte syftet att man ska bjuda högst och sedan vela och jag tror faktiskt inte det är särskilt vanligt att den situationen uppstår. Har man vunnit budgivningen och lagt pengar på besiktningen är man nog ganska så mentalt inställd på att genomföra köpet.

Att man besiktigar efter husköpet har väl mest praktiska skäl. Man vill inte lägga pengar på en besiktning om man inte är säker på att affären är i hamn. Att budgivningsprocessen går snabbt idag kan väl vara en faktor som bidrar.

Ett handslag har i modern til aldrig gällt då det rör sig om fastighetsköp. Det är endast köpekontraktet som gäller enligt lag. Muntliga avtal har således inget värde i detta fall, i motsats till de flesta andra områden.
 
-MH- skrev:
Nyfniken...
Nejdu, jag skulle inte skriva på ett kontrakt utan besiktningsklausul.
 
Ja, jag skulle då aldrig bjuda på en fastighet och sedan försöka prutat efter jag vunnit. Gammaldags moral kanske, men bjuder jag på ett objekt så står jag för det.
 
Thomas59 skrev:
Nja, det är ju inte syftet att man ska bjuda högst och sedan vela och jag tror faktiskt inte det är särskilt vanligt att den situationen uppstår. Har man vunnit budgivningen och lagt pengar på besiktningen är man nog ganska så mentalt inställd på att genomföra köpet.
Nej, syftet tycks vara bjuda högt och sedan pruta så mycket det går.

Jag undrar om inte säljaren helt enkelt kunde vara lite kylig och säga "priset gäller, eller hej då". Tror många köpare skulle ha svårt för att hantgera den situationen.

Om jag någon gång skall sälja en fastighet, så är det med friskrivningsklausul och inga kryphål i köpekontraktet. Däremot får de gärna ta lite tid på sig innan de bestämmer sig.
 
-MH- skrev:
Nej, syftet tycks vara bjuda högt och sedan pruta så mycket det går.

Jag undrar om inte säljaren helt enkelt kunde vara lite kylig och säga "priset gäller, eller hej då". Tror många köpare skulle ha svårt för att hantgera den situationen.

Om jag någon gång skall sälja en fastighet, så är det med friskrivningsklausul och inga kryphål i köpekontraktet. Däremot får de gärna ta lite tid på sig innan de bestämmer sig.
Om jag säljer (i framtiden) så blir det specialupplägg.

*Ingen visning.
*Ingen (smitar)klausul.
*Ingen eldeklaration.
 
Jag lägger till med att sälja kåken med svarta pengar under bordet samt inget tillträde innan jag är borta. För evigt alltså.

Men seriöst funderar även jag på detta med budgivningen och moralen runt detta. Ponera att högste budgivare sen krånglar som sjutton och ska pruta på det ena och det andra och pressar ner avgivet bud med x-antal kronor.

Budgivaren som tvingades ge sig till slut hade inte krånglat och priset hade blivit högre än det slutgiltigt blev. Hur kul är det??

Krångel-Pellar är det värsta som finns. De finns tyvärr överallt och ett som är säkert är att när de ska köpa nåt så ska det gnällas över skick och pris men säljer de själva så är allt i nyskick och perfekt på alla plan.

Krångel-Pellen är typen som ska ha en fabriksny bil trots att den är 10 år gammal och har 25.000 mil bakom sig.

Samma Pelle är det som annonserar ut sin gamla bil i "mint-condition" och när man kommer och kollar på den är det ett rostigt slutkört vrak.

Såna ska man inte göra affärer med. Energitjuvar är vad de är.
 
Cheesus skrev:
Jag lägger till med att sälja kåken med svarta pengar under bordet samt inget tillträde innan jag är borta. För evigt alltså.
Jag tänker inte heller underordna mig några slappa rutiner när jag säljer. Köparna anländer i bil och får stå på gatan och studera objektet. Först när dom kan uppvisa en resväska full med pengar (Cash is King!) så kan dom få studera objektet på närmare håll.

Försäljningen är sker kontant, inget kontrakt skrivs alls- bara ett kvitto. Enda pappersexersisen är att lagfarten byter ägare samt att köparen avsäger sig behovet av energideklaration (av princip). Naturligtvis så har ingen annonsering eller visning överhuvudtaget förekommit.

Behöver jag nämna att smitarklausuler är överflödiga. Men köparen får gott om tid att besiktiga, innan resväskan byter ägare.
Av bekvämlighetsskäl så anlitas någon form av mäklare- då mot fast belopp; 3000 kr mäklararvode. :)
 
Thomas59
-MH- skrev:
Ja, jag skulle då aldrig bjuda på en fastighet och sedan försöka prutat efter jag vunnit. Gammaldags moral kanske, men bjuder jag på ett objekt så står jag för det.
Det kan nog stämma till viss del att besiktningsklausulen används som täckmantel för skamlöst prutande men jag tror inte det är så vanligt som ni befarar.

Rätt använd är denna klausul definitivt att föredra framför den gamla utformningen med prisavdrag för fel över ett visst värde och besiktning innan kontrakt.

Som säljare kan du ju också förebygga prutningsattackerna genom att se till att all information om den fastighet du säljer finns tillgänglig inkl fel och brister samt underhållsbehov under de kommande åren. Det tar ju effektivt udden av de mest skamlösa prutarna. Jag skulle tom kunna sträcka mig så långt som till att ta in en besiktningsman som, gör en besiktning i förväg för att på så sätt få med ev fel i objektsbeskrivningen eller i frågeformuläret. Detta trots att jag i andra trådar argumenterat för att förbesiktning inte har något större värde FÖR KÖPAREN.
 
Rätt använd är denna klausul definitivt att föredra framför den gamla utformningen med prisavdrag för fel över ett visst värde och besiktning innan kontrakt.
Grader i helvetet. Bägge är idiotiska.

Som säljare kan du ju också förebygga prutningsattackerna genom att se till att all information om den fastighet du säljer finns tillgänglig inkl fel och brister samt underhållsbehov under de kommande åren. Det tar ju effektivt udden av de mest skamlösa prutarna.
Tvekssamt, de finns alltid de som skall dra av priset för att fasaden är smutsig...


Det näst bästa är att informera köparna i förväg om vad som gäller (det bud de en gång lagt), så slipper man den diskussionen sedan. Det bästa är att inte ta med någon klausl i kontraktet.
 
Thomas59
-MH- skrev:
Det näst bästa är att informera köparna i förväg om vad som gäller (det bud de en gång lagt), så slipper man den diskussionen sedan. Det bästa är att inte ta med någon klausl i kontraktet.
Har du "-MH-" överhuvud taget någon praktisk (eller teoretisk) erfarenhet av fastighetsaffärer, man börjar ju undra?

Har svårt att se att du skulle få någon fastighet såld/köpt med din inställning. Känns inte vettigt att diskutera vidare.
 
-MH- skrev:
Det näst bästa är att informera köparna i förväg om vad som gäller (det bud de en gång lagt), så slipper man den diskussionen sedan. Det bästa är att inte ta med någon klausl i kontraktet.
Ja. detta måste vara möjligt att kräva som säljare. Dvs att mäklaren, i förväg informerat budgivarna, om hur säljaren önskar utforma kontraktet (inkl ev. klausuler). I vilket stadium börjar parterna annnars förhandla om klausuler? Det kanske är förmånligare att ta det näst högsta budet om denne kör med rakt budskap.
 
Man lägger väl inte ut 5-10000 på en besiktning om man inte är garanterad att få köpa huset sen !!?

Om jag besiktigar innan köp och sedan bjuder ngn över mig - då skulle jag inte ha råd att seriöst titta på många hus !

Nej "smitarklausulen" tycker jag är helt ok - däremot skulle man ju kunna se till att "hålla kvar" de 2-4 högsta buden så man har något alternativ om 1an krånglar i "onödan"

/K

/K
 
glöm inte säljarens ansvar att kolla upp budgivare. ni behöver inte godta bud om ni inte känner för det. redan innan budgivningen startar kan ni göra klart med er mäklare på vilken nivå ni vill ligga. en del snabba exempel:

*se till att alla budgivare har GILTIGA lånelöfte. bankerna har blivit stenhårda med lånelöften och de är nu för tiden oftast mycket kortare än vad de var tidigare. en del kan säga att de har lånelöfte men i själva verket är det nått gammalt.
*se till att säljarna verkligen har kvar de jobb som de sa de hade när de sökte lånelöfte. finns en hel del där ute som sitter på gamla löften men har blivit varslade (inte officellt arbetslösa än)
*kolla med mäklare om det har varit med på andra budgivningar tidigare, hur har dessa gått?
*hur bor budgivarna nu? måste de sälja sitt eget hus först om det blir affär eller bor de i en lägenhet? (bankerna kan vara lite tjuriga om de sitter på nått svårsålt)
*samla ihop alla intressenter för en andra visning se till att de verkligen är insatta på vad de bjuder på.

Prutning är inte bara köparens fel det ligger en hel del i hur säljare och mäklare beteer sig.

mvh
 
Trist att en del skribenter alltid måste gå till personangrepp när argumenten är slut. Nåväl, det finns säkert de som vill föra en seriös debatt.

Håller med nyacks, att säljaren givetvis själv måste fundera på hur han/hon vill ha det. Tror det är mäklarna som försöker driva upp tempot, så de kan få fler avslut per nedlagd timme. Men som säljare behöver man inte göra som mäklaren vill alla gånger.

Har varit med i några budgivningar där man skulle ge skriftligt anbud med bankreferens. Ja, mäklaren kollade upp hos banken, att ekonomin stämde. :) Det tycker jag är en bra metod.

Skulle jag besiktiga huset sälv som säljare innan jag la ut det? Vet inte, kanske. Helst skulle jag vilja ha med friskrivningsklausul, för att slippa ha med köparen att göra efter affären. Å andra sidan skulle jag gärna ge köparna tid att besiktiga huset INNAN de bestämmer sig för ett bud.

På så sätt kanske man räddar ekonomin för någon som egentligen inte har råd. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.