Mikael_L
Sen har jag också själva tomten 3D caddad nu, så jag lägger snart upp lite husbilder med miljön runt ikring.
 
Robust plan!

Själv skulle jag slopa konstigheterna med taket, och utforma uteplats med tak på annat vis. Om ni ändå vill envisas med inkragad fasad skulle jag råda er till en något mindre djup inkragning av södra fasaden hela vägen framför både kök och hall (men INTE framför badrummet). Då skapar ni en större och mer helgjuten "famn" runt villans entré.

Inomhustrappan skulle jag lokalisera till nordöstra hörnet av vardagsrummet. Dels för att minimalt inkräkta på vindsvåningens fullhöjdsyta. Dels för att kanske skaffa in lite indirekt "ovanljus" via trappschaktet ner till vardagsrummet. Dels för att inte "köra ihop" det för mycket vid entrén.
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
Om ni ändå vill envisas med inkragad fasad skulle jag råda er till en något mindre djup inkragning av södra fasaden hela vägen framför både kök och hall (men INTE framför badrummet). Då skapar ni en större och mer helgjuten "famn" runt villans entré.
Menar du ungefär så här?

OK, inkragningen är inte mindre djup.
Men jag har försökt att få huset att se "normalbrett" ut även vid den inkragade knuten genom att visuellt luras lite. Gavelväggen går fram till den punkt där knuten skulle befunnit sig, och både över "valvet" och på stolpen sitter det samma fasadtäckning som övriga huset.

Fönster sitter fortfarande på måfå.

Bilden visar hur skuggor skulle falla den 20 juli kl. 14.00
Dvs taket ger rätt bra skydd mot oönskad värme.
 
  • #1_ 07-20 - 14.00_640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Av de tre hus-exteriörer vi visat så är väl denna senaste, ska vi kalla den kvadraten?, inte den snyggaste, men det finns andra fördelar.
Först och främst: Jag är ju ingen proffesionell snickare, men ska bygga själv, så det finns ju ingen anledning att göra någonting mer krångligt än det behöver vara.

Kvadraten blir verkligen lättbyggd. Relativt låg takhöjd, nästan som att bygga en enplanare.
Låg taklutning, lätt att gå på taket och jobba. Inga takkupor eller andra försvårande prylar.
Enkel och rättfram huskonstruktion. Mycket plats för tekniska system och rördragning osv i kattvindarna.

Designmässigt ger den (men även takkupehuset) större frihet vad det gäller fönsterplacering, då fönster på NP och ÖP inte behöver smälta samman smakfullt.

Takkupehuset tycker nog både jag och tjejen att det är det snyggaste huset, och kvadraten det minst snygga.
Men balkongen eller öht takkupan över entrén på takkupehuset är ju långt ifrån ideal. Balkongen blir nog nästan aldrig använd där. Liten, ingen kvällssol och blåsigt utsatt läge.

Tvåplanshuset får ju bästa, mest användbara övervåningen, de andra två har ju snedtak.

Slutligen, kvadraten tycker vi har helt klart bästa förutsättningarna för en lyckad planlösning på NP. ÖP ger inte så många alternativ, men det blir säkert dugligt.


Hmmm, varför skriver jag allt detta ... :surprised:
Ja dels att uppdatera er som engagerar er. Dels tar vi gärna emot ytterligare synpunkter, men jag är medveten att det inte är lätt att ha synpunkter på just detta inlägg, då det står för just våran subjektiva syn. :)
Men ni får gärna försöka.

Men nu måste beslutet snart tas av oss, ska vi gå på takkupan, tvåvånings eller kvadraten? (eller ytterligare en ny variant, vilket gud förbjude ;))
Innan dess är det inte meningsfullt att snacka planlösning mer.
 
Mikael_L
Jag kan också visa hur kvadraten skulle kunna tänka te sig tillsammans med garaget och andra hus omkring.
Husen omkring är inga modeller av befintliga hus, utan bara en snabbt ihopritad "låda" likadan på alla tomter. :)
Nu syntes det inte så många hus på just dessa bilder, jag har inte satt dit några hus på tomter längre bort än angränsande. Borde kanske ändra på det ... :surprised:

Här är solen rätt sent på em, mitt på sommaren. Jag minns inte riktigt vilken tid och datum jag ställde in.
 
  • kvadr-env-vy-syd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadr-env-vy-vast.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, det var så jag menade, beräffande inkragningen. Som ni själva märker blir uteplatsen genast mera användbar. Västergaveln blir mycket vackrare om ni hoppar över hörnpelaren till förmån för hel vägg.

Har man en robust grundplan blir det genast mycket lättare att skapa en tilltalande yta.
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
Västergaveln blir mycket vackrare om ni hoppar över hörnpelaren till förmån för hel vägg.
Mmm. Samtidigt så är det lite tråkigt att sätta igen öppningen helt, solen börjar då försvinna från uteplatsen redan strax efter 12 ... :(
 
Mikael_L
Det jag har lite svårt med, med detta hus är att vägglivet är såpass högt.
Tycker det är lite på gränsen, hur det ser ut utifrån. Kanske det skulle se bättre ut om vägglivet markerades med en vågrät avdelare ...?

I vilket fall har det höjda vägglivet gett möjlighet till hyfsat generösa utrymmen på ÖV.
På bilden syns det att ifall man sätter två rum bredvid varandra på gaveln så blir rummen 3,2 meter breda ifall väggen mot kattvinden sätts till 1,5 meter. Väggen går givetvis att sätta längre ut med bredare rum samt lägre vägg mot kattvind som följd.
(Detta är modellerat utifrån ca 400-450 mm isolering under det lutande taket.)
 
  • kvadr-ov-vy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
En lätt modifierad exteriör (flyttat fönster och ritat tralldäck) samt en exempelplanlösn BV (den streckade linjen är limträbalk).

Vad det gäller planlösn så tror jag inte det är så mycket att diskutera om högersidan.

Men lite omstuvning av köket kanske kan förbättra något.
Sen funderar vi på hur man gör bäst med toa/tvätt, i sö. Låter man allt vara ett stort utrymme där alla funktioner får samsas
Två rum? och i så fall hur (dörrar!).
Ett rum, men där själva toan är ett litet rum i rummet?
 
  • kvadrat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat-plan.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Plan, gavelfasad och snitt. Hoppas att jag inte har missat någon premiss om bestämd taklutning. Jag har bara skissat i största hast, och höftat till med 33 grader.
 
mycke_nu skrev:
Lite för sent på kvällen för att vara konstruktiv, så jag tar bara det jag inte gillar.. ;)

Tycker fasaden ger ett oharmoniskt intryck med olika stora fönster placerade lite hipp som happ. Modernt för visso, i varje fall i USA där dom ofta bygger för funktion och struntar i useendet, men inte min cup of tea.

Äh, nu går jag och drar något gammalt över mej. Go natt!!
Nu har jag inte varit med i den här tråden sedan 2009/03/01, men ovanstående gäller fortfarande.

I all välmening Mikael.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Nu har jag inte varit med i den här tråden sedan 2009/03/01, men ovanstående gäller fortfarande.

I all välmening Mikael.
Det är OK. Jag ber ju om åsikter, är beredd att ta emot dom också. ;)

Om det var ditt hus, hur skulle du tänkt då?

Stora fönster?, små?. Många eller få?
På regelbundna avstånd från varandra eller är det bara lika stora som är viktigt.

Jag kan inte arkitektur tillräckligt bra för att direkt veta hur jag ska göra...
Däremot brukar jag kunna avgöra om det jag ser är vackert, men jag vet som sagt inte hur dom kommit fram till det. :)

Billy bäver linjerar upp fönstren på gavlarna ovan/under varandra, på det senaste förslaget.
I övrigt verkar billy tänka enorma glaspartier framför kök och vardagsrum. Tror inte vi går på det. Att bo i akvarium omgiven av hus på alla sidor hör inte till mina drömmar direkt. ;)
Hade man den fantastiska tomten skulle det helt klart vara härligt att vistas "nästan utomhus" även när man är inne.;)

Moderna energikrav gör det också besvärligare.
 
Tag då bort halva fönsterlängden eller så. Det centrala i lösningen var -

1. att hävda gavelns höjd med symmetriskt placerade, relativt smala och höga fönster mitt på gavelfasaden (gärna i kombination med andra fasadelement för att förstärka vertikala linjer) , och -

2. att lätta upp husets hörn mot gatan, och släppa in ljus på uteplatsen. Det räcker med ett smalt, brett fönster placerad på lämplig höjd för att hindra överdriven insyn.

Beträffande integritet kanske jag missuppfattade Mikaels senaste 3D-skiss. Med eller utan stora fönster kommer trädgården att bli våldsamt exponerad för insyn. Det var därför jag lade så stor vikt vid mur och pergola i första förslagen.
 
Om du jämför närmaste alternativ utav hustillverkarna, vilken modell tycker ni bäst om?
 
Mikael_L
5.2 racing skrev:
Om du jämför närmaste alternativ utav hustillverkarna, vilken modell tycker ni bäst om?
Tja, det var inte så enkelt. Kände inte riktigt att det fanns någon sådan modell "vi tyckte bäst om", utan ta lite här och lite där så ... :surprised:

Men jag bläddrade iaf igenom ett antal kataloger efter ditt inlägg och finna att regelbundna och symmetriska fönsterplaceringar fanns främst bland hus inom kategorin "total klassisk svensk hustradition", men inte så många andra hus, så det mycke_nu skrev om moderna hus stämmer rätt bra ... :)
mycke_nu skrev:
... ger ett oharmoniskt intryck med olika stora fönster placerade lite hipp som happ. Modernt för visso, i varje fall i USA där dom ofta bygger för funktion och struntar i useendet, men inte min cup of tea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.