Såg på Norra Trä&Bygg idag ett intressant stativ från Makita, såg ut som en ful-kopia av gravity-rise-kärran. 2700 ink moms om jag inte missminner mig, jag blev sugen.
 
mattiasp skrev:
Är det någon som vet om det går att få tag i den eminenta Gravity-Rise[sup]TM[/sup]-kärran/bordet i Sverige? Eller möjligen om det kan vara på gång?

[bild]

[länk]
Senast jag snackade med en bosch-representant, ca 2 mån sen, så visste han inte att den fanns:)
 
Nu har Dewalt släppt ett jäkligt fint stativ, stadigare än både Bosch TS1000 och nämnda Makita-stativ. 2500-2600:- nånting, som går rulla. Ser ut lite som ett förkrympt GTA3700 med utdragbart väskhandtag på ena sidan och hjul på andra. Hittar ingen bild just nu, men förutom priset är det överlägset bästa portabla bordssåg-stativet jag känt på hittills.

Finns i Umeå att beskåda på LE Maskin samt K-Rauta iaf.
 
Hur högt är det och går det att höja ytterliggare??

Här kommer fler bilder.:)
DW7440RS_6.jpg
DW7440RS_E2.jpg
DW7440RS_5.jpg
DW7440RS_E3.jpg
 
Månlandare?????
 
man kan ju alltid måla dom gula delarna mörkblått :)
 
mattiasp skrev:
Är det någon som vet om det går att få tag i den eminenta Gravity-Rise[sup]TM[/sup]-kärran/bordet i Sverige? Eller möjligen om det kan vara på gång?

[bild]

[länk]
Se upp med vikten på bordet. TS2000 väger 53lbs = 24kg. Då är det inte att tänka på att ha sågen monterad på kärran om man ska baxa ut den från bilen.
 
~15kg på Dewaltstativet som visas här ovan.
 
Nu står min GTS 10 på ett sånt där gult DW7440RS. Spontant mycket nöjd, möjligheten att rulla med sig den kommer säkert göra att jag ibland rullar ut den på garageinfarten och kapar saker där när utrymme eller spånproduktion gör det lämpligt. Stativet är härligt stumt i tryckriktningen när man klyver. Det är dessutom snabbfästen man skruvar fast på sågen, som gör sig bra som fötter åt den om man av ngn anledning vill lyfta av sågen från stativet och köra med den på golvet. Funkar bra ha sågen monterad på stativet när det är hopfällt och stående.

Blir ordentligt sugen på skruva på en axel med hjul på GTA3700 kap/ger-stativet också, plagiera montaget härifrån bara.
 
Är inte hjulen i vägen på den nya DW stativet när man skall gå runt runt sågen och tex ta emot virket ? Brukar bli att man får göra så när man jobbar själv och skall klyva långt och inte har något rullstöd med sig.
 
Har inte hunnit använda kombon än och lär inte göra det på ett tag till heller tyvärr, ska isolera klart garaget innan nånting annat får påbörjas har jag bestämt. Så jag vet inte hur ivägen hjulen upplevs.
 
importensketsig skrev:
.....
Blir ordentligt sugen på skruva på en axel med hjul på GTA3700 kap/ger-stativet också, plagiera montaget härifrån bara.
Det finns ju på amerikanska boschstativet T3B, ser inte ut som om det skulle vara alltför svårt att planka:
51RNPEH2ZVL._SS350_.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.