pbengtsson skrev:
Varför skulle den dyraste vara den sämsta? Guldspik? Den med lägst pris kanske inte använder spik alls...
Tyvärr faller många seriösa bort i offertläget då det faktiskt talar om vad det kostar.
Varför skulle den dyraste vara den bästa? Vad skiljer offerterna åt och vad är rimligt var väl frågan? Är det seriösaste och mest rimliga 850 000:- för "att bygga en tät stomme för en 1plansvilla på 140m2 på platta på mark? trästomme med träpanel, råspont tak. Allt i lösvirke. Komplett stomme men ej montering av fönster och dörrar, takpannor, ej isolerade väggar. "

Jag har svårt att se att en offert på 850 000:- för det arbetet skulle vara "ett fynd" och att de som lämnat bättre offerter bara snålat in på spik... Eller borde 850 000:- vara ett rimligt pris på arbetet och vad det verkligen kostar och resten som lämnat ett lägre pris är bara oseriösa?
 
Redigerat:
toysoldier>Att bara ange anbudens storlek och omfattning säger inte så mycket.
Jag anar att firman med det lägsta anbudet troligen har folk som kan ha svårt att lösa problem ihop med andra yrkesgrupper och det där kan ställa till en del problem.

Det blir även lätt lite tråkigheter längre fram när man sätter folk till att t ex sätta diffspärr när de inte fattar att den skall vara tät.
Eller när man gipsar igen innertak innan vprör för el finns på plats.
Eller när man inte reagerar på att det är rätt dumt att ha avloppet i duschen på andra sidan väggen. Dvs kunna läsa ritningar.
Skall jag fortsätta?

Jag försvarar inte det högsta anbudet men ett vettigt jobb bör ligga nånstans i mitten om man specificerat tillräckligt.

/Kent
 
Firman med det lägsta anbudet har stor erfarenhet av att bygga småhus. Bygger bla åt Ekeforshus.
Jämför man med vad tex Fiskarheden tar för stomresning så verkar 270´ vara ett rimligt marknadspris.
Det andra anbudsgivarna har liten erfarenhet av stomresning men stor erfarenhet av ROT uppdrag.
Uppdraget är planerat så att hantverkare inte skall stå och "trampa" på varandra, så det går bort.
Uppdraget är specificerat i detalj för att de olika anbuden skall vara fullt jämförbara, så det går bort.
Min fundering är hur man kalkylerar eftersom prisdiffen på 3 anbud kan skilja
600´ , dvs ca 1200 timmar !?
 
Ta en offert för vad det är. En tolkning av vad du som kund vill ha, sedan med lite list från leverntören för att få affären. Hus har byggts ialla tider och det är inte jättesvårt att räkna fram ett pris, frågan är vad offerten skall användas till. En duktigt firma har sällan problem med jobb och offerter är inte hur de vill jobba. Tror man är helt fel ute om man endast går på pris, utan snarare är det ett sätt att få koll på firman man tänker anlita. Får man tag i kanonduktiga hantverkare (vilket finns massor av) så är det snarare servicen (alt. förtroendet) som är avgörande än priset, De duktiga hantverkare jag känner lämnar inte offerter (om de gör det så kostar det oftast mer), de har jobb nog ändå och ser till att varje timma till kund tar bygget framåt.

Jag skulle föreslå att om man vill stomresa till billigaste peng är att anlita en erfren snickare med gott rykte, sedan själv vara behjälplig men grovarbete (bära reglar, städa, fixa sröm m.m). Kör det på löpande och håll koll. Du kommer garanterat få en prisindikation innan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.