Hej!

Jag funderar på att köpa något som kan polera båten på ett smidigt sätt, Men samtidigt så görman det bara en gång om året, så jag tycker det är lite dumt att köpa en dedicerad polermaskin utan funderar på en Rotex Ro 150 E-Plus alternativt Bosch GEX 150 TURBO. Jag förstår att båda funkar kanon att slipa med men hur bra funkar dom föratt polera båt eller bil? Och är det värt pris skillnaden på ca 2000kr för festool. Jag har andra festool verktyg innan så naturligt viss är det smidigt med systainer men stor skillnad i pris blir det.
 
teed skrev:
hej!

1) jag förstår att båda funkar kanon att slipa med men hur bra funkar dom föratt polera båt eller bil?

2) och är det värt pris skillnaden på ca 2000kr för festool.
1. Ja
2. Nej
 
MathiasS skrev:
Köp en sådan här istället så har du något som funkar väldigt bra både till båten och till bilen.

[länk]
Någonstans ifrån har jag att jag sett att Rotexen kan användas lite annorlunda än en vanlig polermaskin, så tillvida att den inte värmer upp lacken lika lätt som en vanlig maskin, och att man därmed lättare som amatör kan styra om man polerar, eller om man polerar så mcket att man läker ihop lacken med värme?

--- Mats ---
 
Att polera en billack med en traditionell polermaskin med en roterande rondell är inte så lätt. Det blir lätt repor som kan vara svåra att få bort för en amator. En oscillerande maskin med dubbla huvuden är då det säkra valet, dessutom väldigt effektivt. Proffsen använder en likadan maskin fast den kostar 5000spänn till och håller hela livet....

Rotexen är väl oscillerande antar jag och skulle då ge liknande fördelar som maskinen jag länkade till (även om jag utan tvekan skulle skippa rotexen för en billack till fördel för en sådan med dubbla huvuden).
 
MathiasS skrev:
Köp en sådan här istället så har du något som funkar väldigt bra både till båten och till bilen.

[länk]
Jag köpte Biltemas variant för ett antal år sedan när jag skulle polera min segelbåt som jag hade då. Till att börja med kunde man inte använda den utan hörselskydd. Väsnades något så kopiöst att jag höll på att få spel. Året efter lät jag maskinen ligga och gjorde båten vårfin för hand.
 
MathiasS skrev:
Köp en sådan här istället så har du något som funkar väldigt bra både till båten och till bilen.

[länk]
Jag har lånat en sådan och visst den funkar men den låter så förbannat att grannarna börjar kasta en del sura blickar efter en halvdag.
 
Men åter till min fråga.
Hur bra funkar Rotex Ro 150 E-Plus eller Bosch GEX 150 TURBO att polera med. Att jag undrar är att jag är ganska sugen på en liten större slipmaskin. Men ser inte riktigt att jag kan motivera det för mig själv. Men funkar dom bra att polera med så då kan jag slå två flugor i en smäll. Och samvetet mår bättre :)
 
teed skrev:
Jag har lånat en sådan och visst den funkar men den låter så förbannat att grannarna börjar kasta en del sura blickar efter en halvdag.
Ja, dessa billiga maskiner låter satan, men med peltor ink radio så blir det en behaglig upplevelse. Vad grannarna säger bryr jag mig inte så mycket om för dessa begränsade insatser....;)
 
teed skrev:
Men åter till min fråga.
Hur bra funkar Rotex Ro 150 E-Plus eller Bosch GEX 150 TURBO att polera med. Att jag undrar är att jag är ganska sugen på en liten större slipmaskin. Men ser inte riktigt att jag kan motivera det för mig själv. Men funkar dom bra att polera med så då kan jag slå två flugor i en smäll. Och samvetet mår bättre :)
Det går att polera, du sparar 400sek, men kommer ändå vilja ha en maskin med dubbla huvuden till bilen.....:rolleyes:
 
MathiasS skrev:
Det går att polera, du sparar 400sek, men kommer ändå vilja ha en maskin med dubbla huvuden till bilen.....:rolleyes:
Jag får övervägga att köpa en med dubla huvuden på. Finns det någon sådan i mellan prisklass (1500-2000 pix kan jag tänka mig), då dom billiga låter som sakt vad alldeles för mycket och det kommer inte att bli att jag använder den på grund av det.
 
teed skrev:
Jag får övervägga att köpa en med dubla huvuden på. Finns det någon sådan i mellan prisklass (1500-2000 pix kan jag tänka mig), då dom billiga låter som sakt vad alldeles för mycket och det kommer inte att bli att jag använder den på grund av det.
Lägg till 700sek så har du ett bra kåpor med radio och medhörning......:)

Jag har inte sett några dubbeltrissor i mellanklass. Det är antingen dessa för 400sek eller den riktiga maskinen (Cyclo, http://www.smartab.com/produkter/cyclo.htm).
 
Har också en billig tvåhuvudmaskin, de är förmodligen av samma underbara kvalitet allihop. Funktionen är dock helt OK, inga polerrosor.
Läste nånstans när jag hade köpt den att man kunde öppna den och packa "växellådan" med fett för att få ned ljudnivån. Har inte provat själv.
 
Det går alldeles utmärkt att polera båten med en Rotex, sålde senast i förrgår material till det. Materialet han införskaddade var 1st Rotex 125, 2st polerplatta fin OCS 150mm, 1st polermedel 6000, 1st polermedel 8000. Sen blir båten som ny :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.