Hej! Är nybörjare på det mesta som rör husbygge och underhåll, men kan inte riktigt hitta svar på min fråga genom sökfunktionen så jag får lägga ut en tråd istället:

HUR SKA MAN GÖRA FÖR ATT GJUTA PLINTAR KORREKT? Det verkar finnas lika många metoder som medlemmar. En del gjuter utan rör. En del isolerar plinten. En del bockar armeringsjärnen för att de ska komma ut i sulan. En del har inga armeringsjärn (!). En del låter plinten sticka upp en del ur marken. En del gjuter den i marknivå.

Jag saknar en utförlig beskrivning för hur man ska göra för att plinten ska bli så hållbar som möjligt, och sitta så stadigt som möjligt i jorden.

I mitt fall ska jag gjuta dels nergrävd helt i jord, dels 20-40 cm nergrävd i jord direkt på berget som finns där under. Plintarna ska hålla uppe en altan. Jag bor i Stockholm och har alltså inga nordpolstemperaturer, även om man önskar att man kunde få en riktig vinter någon gång. (Surjämte som man är).
 
Hmmm.... börjar tro att frågan är för svår. 44 läsningar hittils, men inget svar.
 
Vi funderar. :rolleyes: :D
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Ja, det är många parametrar som inverkar.
Hur stor blir altanen? Bara sommar eller året runt bruk?

Har du i övrigt erfarenhet av problem som bara har en lösning
(förutom hur länge man skall koka ägg då)? Korrekt alltså!

Sorry (fniss) //KoW
 
Tror det blir bäst om du spränger bort berget, jämnar det med marken och gjuter hel platta med armeringsjärn.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det är många parametrar som inverkar.
Hur stor blir altanen? Bara sommar eller året runt bruk?

Har du i övrigt erfarenhet av problem som bara har en lösning
(förutom hur länge man skall koka ägg då)? Korrekt alltså!

Sorry (fniss) //KoW
Altanen blir 15,3 lång och mellan 3,6-4,6 bred. Endast altan, inget åretrunt bruk. Inga stora konstruktioner på altanen. Plintarnas placering i relation till spännvidd osv klurar jag på i en annan tråd (Se under "Altan"). Jag ser det egentligen inte som ett problem att man inte kan hitta instruktioner på hur man bör göra. Jag har inget problem med att göra efter eget tycke, men det måste ju finnas någon som nån gång listat ut hur man på bästa sätt gjuter en plint med rör och stolpsko för att den ska tåla tryck, vatten, frost så bra som möjligt och förflytta sig så lite som möjligt??

Sen kan man ju även koka ägg på olika sätt, ånga eller vatten - löskokt eller hårdkokt ;-)
 
raveper skrev:
Tror det blir bäst om du spränger bort berget, jämnar det med marken och gjuter hel platta med armeringsjärn.
Eller kanske ännu bättre om jag säljer huset och flyttar till lägenhet. :D
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Vänta tills tråden Hur man bygger hus uppifrån och ner har kommit ner till plintarna. :D
 
Hur svårt kan det va?!

Du behöver väl komma ner ca 1m i Sthlmstrakten.

Spill ut en rejäl klump i botten av hålet. Sätt ett gjutrör i klumpen. Placera några armeringsjärn i röret, de ska inte sticka ut i marken utan sluta i klumpen. Häll i betong i röret. Klart!

Mot berg är det lite mer komplicerat. Helst ska du borra några rejäla hål i berget där du trär ner armeringsjärn som gjuts fast. Ett problem kan vara att hålen behöver vara så grova så att både betong och armeringsjärn får plats ordentligt. I övrigt är det på samma sätt förutom att berget har samma funktion som betongklumpen ovan.

Det är åtminstonen vad jag kommit fram till men jag har inte gjort det själv än :D
 
Jag har gjutit plintar på berg för ett nytt bjälklag och där ser jag egentligen bara ett sätt att göra det. Jag gjorde så som injonil beskriver. Borrade ett par 20 mm breda och 10 cm djupa hål i berget, fyllde hålen med expanderbruk och tryckte ner 12 mm armeringsjärn. När expanderbruket brunnit klart och härdat gjöt jag som vanligt med gjutrör och stack ner mer armeringsjärn.

Fördelen med att gjuta direkt på berget är att man inte behöver ta hänsyn till frostfritt djup. Finns någon tråd som beskriver vad som händer med en altan vid tjälskjutning av plint.
 
Mikael_L
sjutumfyra skrev:
HUR SKA MAN GÖRA FÖR ATT GJUTA PLINTAR KORREKT?
Vad menar du med "korrekt" ?

På allra bästa långtidstabila vis, oavsett kostnad. Dina plintar ska helst stå kvar orubbat när pyramiderna varit borta i 10000 år ... ?

Gjut plint mot berget, meddelst dubb.
Övriga plintar pålar du ner till berg.

Bättre än så kan du knappast göra, med någon sans i arbetsinsats (fast ändå sanslöst).

Sen kan du göra som jag, jag satt friggeboden på 6st LECA-block. Max 10 cm ner i backen.
Rör det sig, så justerar jag med domkraften, varje år om så behövs (tills jag blir less och gör om ;)) Första vintern har det klarat sig iaf. OK, jag har inte mätt, men inget synligt iaf.

Och som allra sämsta alternativ kan du lägga ditt tryckta virke direkt på marken, eller palla upp till rätt höjd med sådant, där det behövs.
Kan faktiskt funka flera år.

Kontentan av mitt inlägg: detta är anledningen till att det inte finns (/du inte får) något enda svar på hur man gör på "rätt sätt". Förutsättningarna och kraven är så otroligt olika.
 
Redigerat:
Mikael_L
Även jag tycker att injonil föreslår ett bra sätt, ifall man vill vara hyggligt seriös.

Ska man ha lite makadam under betongklumpen?
 
Packad makadam, måste ju vara kanon i botten men det är ju ändå markförutsättningen som styr. Det är ju inte direkt läge att gjuta en plint i lera och/ eller vid/under grundvattennivå....
 
Men packad makadam sjunker i lera det med! Det viktiga är väl att man har en rejäl klump i botten (ju sämre markförhållanden desto bredare klump...). Vid riktigt bra markförhållanden kan man nog hoppa över klumpen helt och hållet.
 
Mikael_L skrev:
Vad menar du med "korrekt" ?
Kan konstatera att plintar verkar engagera mer än man tror ;)

Med korrekt menar jag hur man ska gå till väga när man gjuter plinten för att den ska bli så bra som möjligt? Alltså - hur bygger man en hållbar plint?

Förtydliganden jag fått - expanderbruk - visste inte ens att det fanns sånt. Tack för tipset. Att jag ska fästa plinten i berget där det går verkar vara en allmän uppfattning. Singel i botten verkar också vara bra, men inte nödvändigt? Tack för det. Sen återstår frågan om hur man ska göra med armeringsjärn och eventuell isolering. Ska man bocka ut armeringsjärnen i klumpen/sulan i botten av plinten (när den inte står på berg)? Behöver plinten isoleras för att inte riskeras att sprängas sönder av frost?

En del kanske uppfattar min frågor som dumma, men eftersom det är ett fritt forum tar jag mig friheten att vara dum. En klok man sa en gång "Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.