Undrar vilket avstånd som kan vara lämpligt att placera plintar på??

Altanen blir 15300 lång och 3650 bred. Långsidan fästs i husvägg. Jag använder 195 * 45 både till bärlina och reglar. Trallvirke blir 28 * 120. Enligt byggaruhuset kommer jag då undan med att gjuta bara en plintrad längst ut från huset. MEN eftersom dessa plintar kommer att bära upp hela tyngden kanske de måste placeras tätare?? Jag hade tänkt sätta dem på 2550 cc. Är det för mycket? Det blir då 7 plintar.

En annan fråga jag har är om man kan skarva bärlinan på andra platser än vid bärstolparna? För att spara virke skulle det vara smidigt om man kunde använda hålplattor för att skarva lite varsomhelst?
 
Du behöver ju inte sätta bärlinan i ytterkant. Med ett överhäng på 65cm har du bara 3m in till husväggen. Enligt min spännviddstabell kan du med 45x195 i bärlinan ha upp till 1,8m mellan plintarna. Avstånd mellan bärlinorna blir med samma tabell 3,1m med 45x195 även i golvbjälkarna.

Om jag skulle bygga enligt ditt koncept skulle jag placera plintarna med högst 1,7m mellanrum för att ha lite marginal för osäker virkeskvalitet. Centrumavstånd mellan golvbjälkarna 60cm med trall 28x120.

Lägger du en plintrad i mitten också kan du använda mycket klenare dimensioner på golvbjälkarna, t ex 45x120, och större avstånd mellan plintarna, upp till 2,4-2,5m, med 45x195 i bärlinorna.

Valet är ditt!

Mvh
/Pontus
 
Om jag tänker rätt blir det 9st plintar med ditt alternativ (med ett överhäng på 65cm även i kortändarna, inga problem med tanke på virkesdimensionen).

7+7=14 plintar med 2,4m avstånd med en andra plintrad (mindre överhäng).

/Pontus
 
Tack för svar, men jag vet inte om det är möjligt med överhängskonstruktion. Jag kommer att behöva använda balkskor för att fästa reglarna i bärlinan (kjolen). Kan man fasa ur reglar och kjol för att på så sätt skapa ett överhäng? Håller det med överhänget då?
 
  • Gilla
Pajtoorr
  • Laddar…
Du vill alltså inte att bärlinan ligger under och vinkelrätt mot golvbjälkarna, utan "infälld" i bjälklaget med hjälp av balkskor? Vet inte om det gör någon skillnad, men gissningsvis inte. Hoppas du får svar av någon kunnigare.

/Pontus
 
Nja, svårt att förklara hur jag menar. Som jag har tänkt konstruktionen blir det ingen bärlina alls utan endast en kjol av 195 * 45. Reglarna fästs i kjolen med balkskor. Eftersom det inte finns utrymme i höjdled att ha en 195 *45 bärlina under balkarna måste man i så fall skapa överhäng genom att förkorta kjolen till 3100 ut från vägg, och sedan göra urfasningar i kjol och reglar för att på så sätt skapa ett överhäng. Har tyvärr inget ritprogram så jag kan visa... Nån som har gjort liknande och vet något om hur hållbart överhänget blir, i det här fallet handlar det om 550 överhäng.

Just nu lutar jag åt att sätta plintar på 1700 cc och skita i kravet på bärlina vid 3,1 meter och istället gjuta plintraden på 3,55 meter ut från väggen istället. Vi bor i Nacka stockholm och här kommer det sällan mycket snö. Borde det inte funka?

Har jag läst rätt i den spännviddstabell som finns i tråden nedan att jag egentligen ska ha 1650 cc mellan plintar och max 3,1 meter ut från vägg till första bärlina?

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90770-spaennviddstabellen-foerklaring.html
 
Redigerat:
OK! Du hade tänkt använda "ramen" kring altanen som bärlinor. Nu är jag med.

Jag tycker 3,55m till bärlinan låter häftigt, men kanske någon med stor erfarenhet kan säga om det funkar. Du har ju ruskigt grov dimension i golvbjälkarna också, så det kanske klarar sig. Du kan ju också öka måtten ytterligare något genom att lägga golvbjälkarna tätare, men det blir mycket virke! Rent instinktivt tycker jag 45x195 golvbjälkar med cc 40cm och plintar med 1,5m avstånd borde ge viss stabilitet även med din extrema spännvidd, men jag vågar inte garantera något!!

/Pontus
 
hej.
nej du måste ha en bärlina under.
dra in den 50 cm i framkant och använd 2"9". ha runt 2 m mellan plintarna.

mvh
snickar estwing
 
Hej!
Jag har en tabell som säger ang spännvidd:

Golvreglar 45x195 max 310cm
58x195 max 335cm
70x195 max 360cm

Gäller vid nölast på 250kg/m2, cc60
 
Tack så mycket för alla råd! Har nu bestämt mig för följande. Plintrad 3,55 meter ut från huset med 1,7 m cc. Ingen bärlina utan jag fäster reglarna i ramen och väggen. Om virket räcker blir cc på reglarna 55-50 cm.

När man läser spännviddstabellerna är de beräknade för ett tryck på 250 kg/m2. Det motsvarar en tyngd av 25 cm vatten på hela altanen. I snö blir det minst 1 m kanske mer, och det händer sällan att vi har mer än 50 cm här. Om man sedan skulle känna att det känns svajigt hoppas jag kunna byga in en bärlina 1 m från vägg där marken tillåter att jag har en bärlina under reglarna. Överhäng från en bärlina på 3,1 meter från vägg går inte eftersom jag då måste fasa ur reglar och bärlina. Bärlinan kan inte ligga under reglarna vid 3,1 meter eftersom marken sluttar uppåt från huset.
 
  • Gilla
emwkeka
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.