Hej Alla Glada.

Då var det dax då... planera altan :D

Som nybörjare finns de en del frågor man vill ha svar på, jag har letat här på forumet men inte hittat - eller inte letat tillräckligt bara :cool:

Kan någon hjälpa mig att förklara spännviddstabellen som jag sett här på forumet på så många ställen! :confused:
bifogar det här också.

Tänker jag rätt? - om jag vill ha bärbalkarna i dimension 45x170 med ett avstånd på 1,2 m mellan bärbalkarna, kan jag då alltså ha ett avstånd på 2,5 m mellan stolparna/plintarna?

Är jag helt fel ute när jag läser tabellen på detta sätt? HJÄLP Snälla!!
 
Ja, det kan du nog, men du har inte angett dimension på golvreglar. Av tabellen kan man utläsa (som du gjort) att med
45x170 som bärlina kan du ha 2,5 meter som mest mellan plintarna.

Vad du måste tänka på är det värde som du hittar som rubrik i den kolumnen, där står 1,2. Det är max spännvidd du kan ha på dina golvreglar (du är kanske medveten om att du kallat även de för bärbalkar?) En spännvidd på 1,2 innebär att det är 1,2 meter mellan plintraderna vars avstånd i raden är 2,5 m.

Det som upplevs som lite skumt med tabellen är att större dimension på golvreglar INTE ökar plintavståndet. Kan tänka mig att det har med hållfasthet att göra, konstruktionen blir så mycket tyngre i sig förutom den belastning besökare utgör.

Hoppas du fått någorlunda svar på dina frågor. Fråga mer annars.

Kjell G
 
Tabellen är ganska enkel när man väl förstår sig på den.

Först måste du vara medveten om skillnaden mellan bärlina och golvregel. Bärlinan bärs upp av plintarna och golvreglarna bärs i sin tur upp av bärlinorna då de monteras vinkelrätt dessa.

I tabellens första del läser du ut vilket avstånd du får mellan plintarna (under bärlinan) beroende på bärlinans dimension och golvreglarnas spännvidd. Längre spännvidd på golvreglarna ger en större golvyta som belastar bärlinorna. Alltså sjunker avståndet mellan plintarna när du ökar spännvidden på golvreglarna. Förutsatt att du inte ökar dimensionen på bärlinorna.

I den andra delen av tabellen ser du vilken spännvidd du kan ha på golvreglarna i olika dimensioner. Med hjälp av detta är det ganska enkelt att räkna ut dimensioner och plintavstånd. :)
 
Hmmmm...... Så det innebär att jag är "safe" om jag har ett mellanrum mellan plintarna för bärlinan ( 45 ¤ 195) på 2.5 m.

Och så avståndet till nästa rad med bärlina har jag ett avstånd på 1.5 m. För Golvregeln som vilar på dessa bärlinor är avståndet alltså 1.5 meter mellan varje gång den tar stöd mot en bärlina. Golvregeln är på 45¤ 175 , men skulle om jag förstår det rätt lika väl kunna vara 45 ¤ 145!?

Tänker jag rätt då!?
 
  • Gilla
Kg1 och 1 till
  • Laddar…
Svar: JA

Så där ska det se ut, kör på och lycka till. Glöm inte peegee4 och hans altanbilder (men det finns förstås flera som lagt upp fina bilder på sina jobb)

Kjell G
 
  • Gilla
Jonas12456
  • Laddar…
Hej!

Nu har jag läst vart enda inlägg om spännviddstabellen och vet fortfarande inte om jag har förstått den rätt.
Jag har uppfattat att man får prova sig fram. Dvs. utgå från hur man skulle vilja göra och stämma av det samt räkna fram plintavståndet, enligt följande:
1. Utgå från golvregel(golvbjälkes) virket du har tänkt att använda. Kolla maxspännvidden för detta.Det gör du i tabellen som bara har en kolumn. Ex 45x95 =max 1.5 m mellan mellan bärlinorna (centrumavstånd?)
2. Tag den spännvidd som du har fått i just ditt fall. Denna utgör alltså avståndet mellan just dina bärlinor. Det är enkelt om avståndet är detsamma överlag, då blir det samma spännvidd. I mitt fall ovan får inte spännvidden överstiga 1.5 m, och för skojs skull säger vi att jag bara har 1.2 meters avstånd (spännvidd).
3. Nu ska vi räkna ut avståndet mellan plintarna på bärlinan. Jag tar min golvbjälkesspännvidd (1.2) och använder tabellen med en jäkla massa kolumner. Eftersom min spännvidd är 1.2 kan jag använda just 1.2 kolumnen rakt av. Ifall spännvidden hade varit 1.5 (max för min golvbjälke) så hade jag fått lägga mig mitt emellan 1.2 och 1.8 kolumnen, men nu slipper jag alltså räkna.
4. Min bärlina hade jag tänkt vara 45x195. Läst mot 1.2-kolumnen innebär det att plintarna ska vara på högst 2.85 meters avstånd (i samma plintrad).
5. Nu kan jag räkna ut hur många hål som måste grävas (och fundera på var).

Har jag uppfattat det rätt?

Då har jag två frågor:
1) hur mycket överhäng kan man ha längst ut? Om spännvidden för 45x95 är 1.5. Kan jag då ha 0.75 i överhäng? 0.5?
2) Ifall jag vill spara bygghöjd och maximera plintavstånd, kan jag då fälla ned regelverket i bärlinan med balkskor, och använda bärlinedimensionen överallt? Exempelvis, om jag ska ska använda 45x195, kan jag då, mellan bärlinor på max 2.85 m plintavstånd, fälla ned lika grova golvreglar(45x195) på 60 cc? Det jag skulle spara är ju att kunna gå upp från 1.5 m spännvidd till faktiska 2.85, och därigenom möjligen slippa en del stolpar. Jag skulle kanske som ett rutmönster kunna ha stolpar på 2.5 m åt alla håll?

Tacksam för lite tips då tanten ligger på...

Har jag förstått någonting rätt?
/U
 
  • Gilla
Nike0002
  • Laddar…
Tycker att du drar helt korrekta slutsatser. Om du vill spara på höjd och minska antal plintar borde du kunna göra som du beskriver. Många beslag blir det ;) Kör hårt!
 
  • Gilla
mickeenberg och 1 till
  • Laddar…
Lånar en gammal tråd.
Kan nån förklara om jag tänker rätt...
om jag bygger 3m ut från husväggen.
kan jag då ha en 45x195 längst ut som bärlina... 3m från husväggen.
och på denna 45x195 golvbjälkar cc 600 fritt hängande 3m utan extra bärlina .
och på bärlinan längst ut ett max plintavstånd på 1,8m ?
 
imported_Mogge imported_Mogge skrev:
Lånar en gammal tråd.
Kan nån förklara om jag tänker rätt...
om jag bygger 3m ut från husväggen.
kan jag då ha en 45x195 längst ut som bärlina... 3m från husväggen.
och på denna 45x195 golvbjälkar cc 600 fritt hängande 3m utan extra bärlina .
och på bärlinan längst ut ett max plintavstånd på 1,8m ?
Fritt hängande, ett Joe Labero tricks?
Skall altanen alltså bygga ut 3 meter från fasaden?
I så fall klarar du dig med en bärlina på väggen och en 45x195 3 meter ut med 1.8 meters plintavstånd.
(Max spännvidd för 45x195 reglar är 3.1 meter för c/c 60 cm med 22 mm tralläkt)
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kane skrev:
Fritt hängande, ett Joe Labero tricks?
Skall altanen alltså bygga ut 3 meter från fasaden?
I så fall klarar du dig med en bärlina på väggen och en 45x195 3 meter ut med 1.8 meters plintavstånd.
(Max spännvidd för 45x195 reglar är 3.1 meter för c/c 60 cm med 22 mm tralläkt)
Haha, ja allt svävar när man är magiker....
Tack, precis så jag menade. Då förstår jag tabellen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.