Hej!

Är det någon som har något tips på hur man tvättar ur en roller på ett miljövänligt sätt? Efter vad jag förstått är det varken tillåtet eller direkt miljövänligt att låta färgrester från en tvätt av en roller med vattenbaserad färg rinna ut i avloppet men hur gör man då? :confused:

Slänger man alltid rollern när man är klar? Blir rätt dyrt om man som jag gillar en roller som inte släpper ludd vilket enligt min erfarenhet de billiga gör.

Eller samlar man upp allt tvättvatten och kör till miljöstationen? Blir rätt mycket tvättvatten om det skall bli rent...

Hur gör ni? Hur gör proffsen? Alla tips mottages tacksamt!

/Andreas
 
Det är nog lättast att göra rent under kranen. Annars krävs nog en rätt stor balja att tvätta i. Du kan ju låta tvättvattnet avdunsta och sen skrapa ihop färgresterna.
 
Efter att man har kört igenom ett målningsprojekt så är rollern ofta så sliten så det är bara att slänga. Nästa gång den ska fram igen efter typ ett år så köper du en ny.
 
H
Ja köpa ny roller varje gång är ju miljövänligt jämfört med Festool farbröderna och deras Ni-Cad batterier men jag tror ändå det är mindre miljöskada att ta ett par plasthandskar och vrida ur rollern det sista under kranen.
Tänk bara på alla utländska besprutade grönsaker och frukt som sköljs under kranen. Där är det fråga om rena gifter.
 
holmertz skrev:
Ja köpa ny roller varje gång är ju miljövänligt jämfört med Festool farbröderna och deras Ni-Cad batterier men jag tror ändå det är mindre miljöskada att ta ett par plasthandskar och vrida ur rollern det sista under kranen.
Tänk bara på alla utländska besprutade grönsaker och frukt som sköljs under kranen. Där är det fråga om rena gifter.
Konstigt inlägg...
Sen när har Festool börjat med NiCd batterier, du kanske tänkte på alla 1,5V uppladdningsbara batterierna på konsum.

uhh vrida ur det sista ur rollern under kran... du har aldrig gjort ren en roller ser jag.

Utveckla gärna din skräck propaganda beträffande grönsaker att dom skulle vara direkt giftiga.

:D:D:D:D:D
 
Varför ska man ha plasthandskar på sig?
 
Anlitade en målare som rengjorde sina rollers med en av sina spackelspadar, han skrapade (sicklade) helt enkelt bara av rollern och sedan in i en plastpåse. Man kan börja så och sedan vattenkranen, själv körde jag in en knippe rollers i tvättmaskinen för några år sedan med gott resultat. :)
 
börja med att rulla ur rullen så mycket färg det bara går, sen tvättar du den under rinnande vatten se till att färgen löses upp i vasken ordentligt för allt för mycket färg i avloppet kan fastna och bygga på sig tills det blir stopp(färg är tyngre än vatten). Använd lite tvål oxå så går det hela lite lättare,
Sen kramar du ur rullen uppifrån och ner som du har hållt den när du tvättat, upprepa detta några gånger... Sen går du nånstans där du kan rulla ur vattnet ur rullen tex mot ett stående bräde eller liknande dra rullen uppifrån och ner med fart! så att vattnet sprättar ur. Sen gör du om hela processen igen från punkt 2 (alltså tvätt) efter andra gången så ska vattnet vara klart om inte upprepa allt igen tills det är det.

Köper du en riktigt rulle håller den bra mycket mer än ett projekt! den blir bara bättre du mer sliten den blir till en viss gräns förståss, en ny rulle är aldrig bra före den blir lite inkörd!

Ska man därimot använda rullen igen inom en månad lr 2 så kan man utan större problem förvara rullen och pensel i en plastkasse se bara till att plasten omsluter rullen och att så mycket luft som möjligt är urtagen, förslut den med några varv tejp, sen lägger du den kassen i en annan kasse och knyter om, och förvarar den i nått svalt utrymme där den inte blir utsatt för solljus. ( låt det vara ganska mycket färg kvar på rullen runt om och doppa penseln så all borst får färg på sig före)
 
Lymmeln skrev:
Anlitade en målare som rengjorde sina rollers med en av sina spackelspadar, han skrapade (sicklade) helt enkelt bara av rollern och sedan in i en plastpåse. Man kan börja så och sedan vattenkranen, själv körde jag in en knippe rollers i tvättmaskinen för några år sedan med gott resultat. :)
Tvättmaskinen är nog inget jag skulle rekomendera för färgen sätter sig nog rätt så bra i avloppsslangen kan jag tro.... och pump och allt annat!:) men har man en gamal till för det endamålet så är det kanske inte så dumt men ta inte fruns nya det kan straffa sig:D
 
Jag tror att felet många gör är att dom tvättar ur rullen varje dag istf att som mångstekta skriver, stoppa in den i en plastpåse. Har iofs aldrig testat det med ett par månader, men en vecka eller 2 är inga problem.
 
Till slut torkar dom små asen ändå. Men som sagt en månad funkar nog.
 
Tack för alla tips och beskrivningar!

Verkar som om de flesta gör som jag redan gör dvs på olika sätt försöker få ur så mycket som möjligt av färgen innan man tvättar under kranen.

Har också kört med plastpåsar och det fungerar mycket bra tycker jag, en månad är inga problem (gäller vattenbaserad, för alkyd verkar det gå fortare, gissar att lösningsmedlet har lättare att tränga ut ur påsen) med ordentlig tät påse (gärna två) och tillräckligt med färg i rollern för att kunna pressa ur luften innan man försluter påsen.

Ville egentilgen bara förvissa mig om att det inte fanns något supersmart sätt som jag missat. Så man inte går och är miljöovänlig i onödan ;)

/Andreas
 
  • Gilla
Vicious
  • Laddar…
Har även för mig att jag sett en "U-Formad" färgrollerskrapa
 
Den U-formade rollerskrapan funkar super. Skapa av ordentligt (EJ i slasken) och skölj ur det sista ordentligt och slå ur ute i det fria. Skall se ut som ett "våldtaget" vårtsvin när du är klar :))

Lagavulin
 
Jag brukar stå utomhus med en vattenslang och sprutmunstycke och växelvis skölja ur dem och driva på dem till en jävla fart med vattenstrålen så att centrifugaleffekten kastar ur färgen på marken. Rollarna blir som nya i och med "pälsen" sträcks rakt ut som en nyfönad pudel.
Färgen hamnar inte i avloppet utan bryts ner i marken. Det hamnar i alla fall inte spillvattnet och förstör reningsverkets slambäddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.