Hejsan svejsan!

Jag och frugan köpte oss ett litet timmrat torp i de värmländska skogarna i höstas med planer på att blåsa nytt liv i huset.

Nu är det så att det behöver bytas en del stockar i huset och det vågar jag inte på mig på egen hand.

Är det någon som har en aning om vad ett sådant kalas kan gå loss på och vem jag ska anlita att utföra jobbet?

Stugan är ca 7x5 m och det är de nedersta fyra stockarna plus två till som behöver bytas...

Tack alla som svarar på förhand!
 
Du behöver en timmerman. Ut och gogla på Byggnadsvård Värmland så ska du se att du hittar någon som kan hjälpa dig.Hör även med något byggnadsvårscentrum i Värmland och hör med ditt Länsmuseum
 
Vi anlitade en timmerman för lyft av ett magasin 9x6 m samt byte av syllar. Det var ett tungt lyft som man fick fördela på flera dagar. Jättespännande och lärorikt. Dessutom gjorde han lagningar och syllbyte på mangårdsbyggnaden. Jag rekommenderar att man tar hjälp för stommen måste fixeras på vissa sätt när man byter syll eller stock. Synka gärna arbeten med murstocken efter timmerarbeten. Tänk på att göra upp med timmermannen om vem som får tag på stock och att det inte är en dussinvara med stock över 5,5m. Leta gärna gammalt timmer som vuxit långsamt, det finns ofta undanlagt i uthus osv. Kostnader varierar och säkert vill han jobba på timme om det inte går att se exakt vad som skall göras, vilket kan vara svårt när man har med timmer att göra. Min erfarenhet är att det oftast ser värre ut än det är och att ytskador går att laga med iläggningar.
 
Tack för svarte gafsan!

Hur mycket gjordes på ditt hus och vad kostade? Vill bara försöka få mig en bild av vad det ungefär kommer att kosta...
 
28.000 sköna kronor helvitt med moms. inklusive ca 21 m syllstock, resten hade vi själva, sten div småvirke. Magasinet var rejält snett med stora skador på syllar och delvis helt förintad stock i ett problemhörn. Nya stenar skulle ochså dit varav några var i 200-300kg klassen. Byggnaden i sig var helfin. Plåten från 1870-80 var dock perforerad av rosthål. Vi lade tp20 i panik. Skäms lite, men jag visste inte att det fanns en pannplåtfabrik i Malung.....Bjälklaget gjorde vi själva. magasinet är nu ateljé med pentry (20kvm...), sovloft och förråd totalt115kvm. Gissa om jag drömde om detta när vi bodde i "Tjockhult" (stockholm) Ernst, släng dig i väggen! Hur får jag in bilder???
 
Ja då har jag gått in på rätt ruta, det var ju inte så svårt med bilder. :cool: Det värsta hålet var just i pentryts ytterhörn. Grundstenarna hade sjunkit och vattnet hade ätit bort en hel stock. Vi höjde byggnaden till rätt nivå och "fyllde" på med stock.
 
  • magasin pentry.jpg
  • magasin ateljé.jpg
  • magasin web2.jpg
  • magasin web.jpg
Hej Gafsan!

Ser ut som ni har fått det superfint iaf...
Blev extremt förvånad över att höra att det bara kostat 28.000 kr. De flesta timmermän som jag fått offerter från slänger sig med siffror på mellan 50-60 000 kr...:(
Anlitade ni någon från trakten eller?
Hur många var de som arbetade, vad tog de i timmen, hur lång tid tog det?

Fölåt om jag bombarderar dig med frågor, men jag är så jävla nyfiken...

ps. varför flyttade ni från "tjockhult"?
 
Jag misstänker att du får en högre virkeskostnad. Det är viktigt att man pratar ihop sig med hantverkaren och jag var ju hantlangare några dagar. Flexibla tidsramar och ömsesidigt förtroende gynnar ett bra avtal. Känn på flera innan du bestämmer dig. För det mesta jobbade han själv men när nya stora stenar skulle på plats så var dom tre, varav maken var en. Jag ska leta rätt på fakturan så kan jag kolla antalet timmar. Vi gjorde detta i maj 2007. Inredde under hösten och vintern. F.ö var det tredje gången gillt när vi flyttade från Stockholm. Tre barn, de dagliga låånga transporterna, dyra bostäder, pytteateljé, och inget garage till makens "leksaksbilar" satte fart på flyttplanerna.
 
Vi använde virke från vår egen skog, och fick hjälp av en snickare som är insatt i timring och att jobba med kulturhus. Han kostar 330 kronor i timmen (i Lappland, mind you) och min man och svärfar gjorde mycket själva under överinseende av honom.
 
Vår timmerman tar 300 per timme plus moms. Det tog en vecka, utspritt på ca två veckor. Han tog de tunga transporterna också.
 
Hej Gafsan!
Håller med Krillenish - ni har verkligen fått det fint!

Vi behöver lyfta en innervägg lite och lägga in stock istället för de som helt har pulveriserats.

Hur exakt gör man? Man kan ju inte lyfta och lägga in samtidigt... Vi kan låna en pelarlyft som klarar 20 ton, så själva lyftet är nog inget problem. Jag hittar ingen beskrivning i någon av alla de böcker jag har skaffat.

Gärna fler bilder!

Tack på förhand!
 
Jag antar att det är nerifrån som stock måste bytas i innerväggen. Lite trixigare, jag vet faktiskt inte hur man gör det men det går naturligtvis. Jag kan tänka mig att man får göra en sned eller blixtskarv om knutarna/hörnen är hela i de mosiga stockarna så att man slipper in med en hel stock, för det kan bli knepigt.....har du en bild?
 
stockbrist.jpg

Här ser du rakt fram väggen som sjunkit. Vi behöver lägga in under korsande vägg också.
 
Anlitade en besiktingsman som heter Bengt Grenhage när jag köpte mitt torp i västra ämtervik. Mycket trevlig och kunnig person. Bengt bor i arvika. Han bodde granne med nån som jobbade med timmer har jag för mig. Iallafall hade han kontakter med folk. Timmermannen gav ett pris på ungefär 5 tusen per stock som ska bytas. Mitt torp har mindre rötskador på norrsidan där det suttit panel förut. Men de var inte så allvarliga att något behövdes bytas som tur var. Du kan ju ringa honom och fråga om stockar om du vill. Var ligger ditt torp?
 
Vårt ställe ligger nära Kolmården, så det är långt till dina timmermän. Jag ville bara veta precis hur man hanterar lyftet, dvs om det finns någon speciell metod som gör det lättare att hantera. Annars tror jag vi helt enkelt tar det stegvis; lyfter och pallar upp omväxlande ena och andra sidan. Sakta och försiktigt. Det är bara ett par cm som väggen skall upp. Vi hade använt laservattenpass och markerat golvytan på fastspikade brädbitar, så vi kan se på millimetern hur mycket det sjönk.

Om du vill se vad vi har gjort så roar jag mig också med en sida på nätet, eller flera...
http://elajsa.mine.nu/~lisa/Landet/Landet.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.