Intressant. Om någon har möjlighet att kolla upp detta med utflyttade brytare så vore det väldigt vänligt.

Huruvida man får placera brytaren under karet eller inte tycker jag är av akademiskt intresse. Vad gör den för nytta där, förutom att möjligen tillgodose lagkraven? Även med vårt lilla badkar behöver vi antagligen vara fyra personer för att få upp karet ur inbyggnadaden och dessutom först skära bort några meter silikon.

Att placera brytaren vid elcentralen låter för mig som ett bra alternativ, den stör inte utsikten i badrummet, den kan märkas tydligt utan att det är fult, den är lätt åtkomlig osv. Det är ju ändå inte ett nödstopp vi monterar?
 
Säkerhetsbrytaren är till för att kunna frånskilja matningen när man ska arbeta med karet. Därför skall den sitta i omdelbar närhet så att man kan ha uppsikt över den när man arbetar med karet. För att så att säga stänga av karet brukar det väl finnas nån form av avstägningsknapp på själva karet. Annars är det fritt fram o sätta en arbetsbrytare för karet vid centralen. Men den gäller då inte som säkerhetsbrytare.

Blev en himla massa kar såg jag i efterhand ;)
 
Nu har ja pratat med verket i fråga.

Dom säger att man skall montera en anlutningsdosa minst ip44 under karet och sen sätta brytaren i område 3.

 
Erik_D skrev:
Nu har ja pratat med verket i fråga.

Dom säger att man skall montera en anlutningsdosa minst ip44 under karet och sen sätta brytaren i område 3.
Gediget att kolla upp med verket!

Känns lite omständligt med en brytare i område 3 och allpolig dessutom, undrar hur många som verkligen gör så... ;)
 
Erik_D skrev:
Nu har ja pratat med verket i fråga.

Dom säger att man skall montera en anlutningsdosa minst ip44 under karet och sen sätta brytaren i område 3.
...och brytaren *måste* alltså sitta i samma utrymme som karet?
 
Det är som alltid en tolkningsfråga men jag anser iaf att den skall sitta i samma rum som apparaten den betjänar. Det jag frågade verket om var hur man skall ansluta bubblet. Svaret blev ip44 DOSA. Säkerhetsbrytare under karet blev det inte godkänt på.

 
Erik!
verket sa när jag pratade med dom att CE märkningen faller bort om man gör "ingrepp" i karet (typ klipper bort stickproppen)
kineskaren har iaf stickpropp men ska monteras fast anslutet ?!
men enligt verket så ska man i så fall få tillverkaren/importören att skriva ett intyg att karet uppfyller CE-märkningen fast stickproppen är bortklippt.

 
Detta är mycket intressant tycker jag!

Det är ju inte helt säkert att leverantören enkelt kan godkänna CE-märkningen om man klipper proppen. Samtidigt så får man inte ha ett vägguttag så nära karet, det krävs en allpolig brytare i område tre, inkoppling via IP44-dosa osv.

Lite moment22 med karen med propp. Blir till att köpa ett dyrt kar som är CE-märkt för fast installation, eller... ;)

För övrigt så kommer jag ihåg att en elektriker utan att tveka klippte av proppen på en tvättmaskin i vår gamla lägenhet när den skulle kopplas in. Det var visserligen på den gamla hederliga S-märkningens tid.
 
T
Tror det är många med mig som har trångt badrum, mitt är på 230 x 230, så det ställer till det med dessa klassningar när bubbel ska in och brytare ska kunna sättas nära, och då dörren är mitt på och dusch på andra sidan blir det än jävligare.

Ok, ett hugskott då, vad händer om jag då sätter en liten microbrytare med lysdiod på badkarsfronten med gummibälg (som används på båtar), kopplar denna till en kontaktor i en IP 44 låda som dockas till dosan (uttaget) i väggen under badkaret där elen är framdragen, alltså "slavar jag ett relä på 12 eller 24 V som styr 230 V ?


 
T
Vi beställde en massa extra jox typ värmare-extra jet m.m, så jag tror att det är 3-fas det kommer med. Om det nu är 1-fas blir det ju lätt med ett simpelt IP-44 uttag. Vi köpte snikmärket "Casper" som tas in via en firma i Göteborg.
 
nej det räcker inte med ip44 uttag, det ska vara fast anslutet och jordfelsbrytare.
sen så beroende på totala effekten, värme,pumpmotorer... så kanske matningen behöver vara 2,5 mm2 och säkras 13 eller 16 A

stickproppen måste klippas av och importören ska intyga att CE-märkningen gäller med fast anslutning.

sen så kan man ju göra hur fn man vill...
 
T
I vårt fall är 2,5mm 3 fas framdraget till dosa i vägg bakom bubbelkar, elkillen kommer att ansluta jordfelsbrytare vid grupptavlan som är rakt under badrummet, men det var det där med brytaren som ställer till det, jag anser att den inte ska vara nere vid grupptavlan om nu service/eller barn är i farten, och i vårt trånga badrum är frågan hur denna brytare då ska sättas på ett smart sätt p.g.a utrymmesbrist.
 
utanför badrummet bredvid badrumsdörren?
 
När jag för 6 år sedan byggde om badrummet så drogs flexslangen direkt till kopplingsdosan på badkaret (Svenska Badkar). Anslutningen går sedan direkt ned till centralen i källaren rakt under (jordfelbrytare finns), men brytare i badrum saknas.
Var detta enligt reglementet som fanns vid det tillfället?
 
T
pellefant skrev:
utanför badrummet bredvid badrumsdörren?
Nja, då missar vi ju hela poängen, att kunna nå brytarn i badrummet, då kan man ju lika bra ha brytarn nere vid gruppcentralen. Utanför går trappan och väggarna är kaklade, så denna lösning faller bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.