Hej,

Vi har precis skrivit på för ett LB hus, Talltitan. Jätteintressant tråd det här. Vi har många frågor som vi skulle vilja ställa. Har ni beställ multimediacentraler till varje rum eller "drar" man på något sätt till varje rum från centralen? Våra tonårsbarn vill inte ha trådlöst.

Just nu funderar vi mycket på om vi ska ha klinker eller parkett i köket. Hur har ni valt och varför? Blev det mycket dyrare med klinker?

Hur gjorde ni med badkar och duschväggar? Det ingår inte för oss och jag antar att det inte gjorde det för LE heller. Monterade LB hus det eller gjorde ni det själva?

Som sagt var mycket frågor och glägjande att se att de flesta verka vara nöjda med LB hus.
 
Grattis till husköpet. Jag kan nog svara på en del.

Ang. multimediacentralen så ärdet utdraget till varje rum per automatik, eller ska jag säga att det ingår. Från varje nätverksuttag i resp rum går en sladd i väggen till centralen. Men det är alltså i själva centralen man måste koppla själv(eller patcha som man säger). där får man dra dm långa sladdar mellan modem, splitters och inkommande telefon för att bestämma vilken signal det ska gå till de olika rummen. Jag har t.ex bara 4 utgångar på min router, vilket gör att jag bara kan ha internet i 4 olika rum (förutom trådlöst). Nåja, det låter krångligare än vad det är. Btw så har jag den billiga centralen av de 2 vi kunde välja på.

Vi har parkett i köket. varför? Jag tycker det är snyggare just när kök och vardagsrum sitter ihop med öppen planlösning, men det är väl en smaksak. Vet inte hur mycket dyrare det är att lägga klinker.

Vi bäställde badkar från www.importlagret.com (smygreklam), eftersom jag inte gillade LBhus "defaultbadkar". Det var det bästa vi gjort med hela bygget. Snorbilligt och snyggt. De hade dock en beställningstid på 2mån, men det var det värt. Vi installerade badkaret själva. Duschväggarna köpte vi på bauhaus och lät LB sätta upp dem "free of charge". På så sätt slapp man besudla fuktspärrren det första man gjorde.

Hoppas det svarar på en del :)

/magnus

P.S Jag såg reklam för att LBhus nu pröjsar 3 års el om man köper hus av dem. Lyckades ni ta del i den dealen?
 
Tack Magnus!

Vi har också tittat på importlagret, bt-trading, badbaljan.net och pm-hem.se och det blir nog ett badkar från det sistnämnda. De hade ett badkar som passade oss bäst. Blev verkligen positivt överaskad av priserna och urvalet från att ha tittat på Ifö, Hafa m.fl.

Duschväggar kommer vi nog att köpa från Geysir.se. De var snygga och prisvärda.

Ja, vi fick med 3-års el när vi tecknade. Mycket värt!

Allt kretsar nu runt husbygge och planering så man läser allt man kommer över.
 
Hej,

Lite fler frågor. Hur gjorde ni med tillvalen av kakel, klinkers och tapeter? Valde ni ur standardsortimentet och om inte blev det väldigt dyrt annars? Funderar på mosaik på ett ställe och det verkar ju leda till rätt stora extrakostnader.
/Carin
 
Jag svarar vidare :)

Vi hade kakelprislapp som ingick. tror den var 300:-/m2. Då fick man shoppa loss för det. Vi använde mycket "snik-vita" plattor för c:a 80kr/m2, men lade in några inslag av "fin-plattor" som låg runt 1000kr/plattan. Allt som allt fick vi nog pynta 15-20.000 extra för kakel/klinker.

Men tapeter var en annan femma. Där var det OMÖJLIGT att klara sig på beräknad budget om man ville ha någonting annat än billighets-sortimentet som LB använder. Vi ville ha ganska mycket vitt-vitt, vilket inte fanns i ordinarie sortiment. De sortimenten som ingick var mestadels pastellfärgade och spräckliga vilket jag personligen avskyr. Där fick vi lägga till 10-15.000 kr för att få det som vi ville ha.

/m
 
Z
Den är limited edition, hur ser planlösningen ut på den? Samma som classic 135 eller som nuvarande green edition? Ni som flyttat in, hur upplever ni storleken på huset? Har ni barn?

Jag undrar för att vi tittar lite på classic 135 och green edition, men det är svårt att vet hur huset kommer kännas genom att bara se på en planlösning. Green edition ser till exempel ganska trång ut på planlösningen, men det kanske den inte är i verkligheten.
 
Hej

LE-varianten är ganska lik classic 135 förutom på några punkter:

LE har ingen vägg mellan köket och vardagsrummet (köket vätter mot ytterväggen men en mindre köksö mot vardagsrummet)
LE har 41m2 vardagsrum (classic 31m2), LE har dock ingen matplats i köket endast köksö
LE har intilliggande garage
LE har öppet till nock i vardagsrummet (vilket gör en hel del till rymden)
Badrummen ser exakt likadana ut

Vi har förvisso inga barn, men det känns som om vi skulle kunna husera ett 7-manna lag utan större problem :)

/m
 
Jag skulle vilja höra lite om hur isoleringen i huset är. Vi kommer att ha bra isolering i ytterväggarna men vad jag förstår är det ingen isolering i mellanväggarna!? Vi har många tonåringar (som alltid är uppe längre än oss på helgerna) så det känns angeläget att ha isolering. Vet någon om det ingår isolering och om inte har ni då lagt till det? Vad kostade det i så fall? Om ni inte har lagt på isolering, hur funkar det? Är det lyhört då?
 
Carinpeter - vi lade till isolering av innerväggar på vårt LB hus villa Falken, det gjorde vi upp med byggledaren under byggstartsmötet och merkostnaden för detta var 4,000 kronor för samtliga innerväggar. Vi kollade också på att förstärka samtliga innerväggar med OSD skiva plus gips, men det blev alldeles för dyrt runt 30,000 om jag minns rätt. Var billigare att säga till snickarna att sätta upp några extra kortlignar i väggarna där vi tänkte sätta upp TV, hyllor etc.
 
Ingen isolering ingick i innerväggarna för oss. Vi valde till isolerade innerväggar runt sovrummen och toaletterna. Säljaren sa väl mer eller mindre att vi vore dumma ifal vi inte gjorde det. Nu i efterhand skulle jag nog vilja undersöka möjligheten att kanske isolera med endast plywood (eller nån sorts fast yta). Den ska både isolera ljud samt underlätta upphägnad av grejjer på väggen. det är en liten vetenskap att leta reglar hela tiden...

Men iaf. så tycker jag inte det är lyhört med isolerade väggar. Vet inte hur det skulle vara utan. Det var dock ganska billigt (i relation till allt annat). Vi pröjsade 5400:- för isoleringstillvalet..
/magnus
 
Tack Magnus,

5.400:- lät ju inte så farligt, så det kan det väl vara värt. Fast egentligen tycker jag att det är konstigt att det inte ingår. Är det något mer som man borde kolla över och ta ett tillval på som man kanske inte tänker på direkt? Det var faktiskt först när jag läst om isolering på forumet som vi ens funderade på detta.
 
Jag tyckte tapeterna kostade skjortan, om man räknar de till tillval. Vi gillade inte standardtapeterna därför vi ville ha helvita väggar med någon enstaka fondvägg. Jag tror att vi fick betala närmare 20000 för att få helvita tapeter i större delen av huset istället för standard. Att måla skulle bli ännu dyrare. Allt beror ju på jur kinkig man är ...
Kaklet kan också sticka iväg bl.a. därför plattsättaren räknar med X% spill och inte vill bryta förpackningar. Vi sitter med en massa kakel som blivit över t.ex.

För oss var dock den största extrakostnaden markförberedelserna, men det är en helt annan femma :)

/magnus
 
Redigerat:
Vi bygge LE huset också är helt nöjda med allt.
Lade inte till extra isolering, och vi störs absolut inte. Upplever inga som helst problem.

Tapeter,... vi hittade vita standard tapeter helt utan tillägg i basutbudet, det skall finnas på Borozan/Borås tapeter, så vi behövde inte lägga till mkt, för fondväggar etc.
Kommer t.o.m ihåg namnet på tapeten B8245 (vit). ..Blev kanon.

Kakel,... la till ca 5000:- extra för klinker i kök. I övrigt klarade vi oss med basutbudet.
Men det gäller att kolla runt extra, vi hittade kakel o klinker 50% billigare hos tillverkaren, och eftersom lokala firman då var tvungen att ge samma pris (till deras förtret) blev det inga tillägg här eller (vi kanske hade mkt tur iofs?). Men pruta och ta inget för givet, de tar rövarpriser från början.

/F
 
Gratts freddahl isåfall. Vi letade högt som lågt men hittade bara vita tapeter med ett svagt spräckligt vitt/vitt mönster och det gick inte för sig. Nåja. gjort är gjort :)
Hade ni ett basutbud till kaklet? Det hade inte vi, bara ett märke som plattsättaren hade25% rabatt från.
/magnus
 
Redigerat:
Vi kommer nog att välja tapeter från basutbudet. Just detta år tycker jag att det känns helt ok. Klinker måste vi i princip välja från Centro, men vår tillvalsman på LB-hus har förhandlat till sig ypperliga priser så det verkar inte leda till så stora extra kostnader. Vi väntar på ett förslag från honom nu. Sen kommer vi nog att göra en egen fototapet till hallen från ett foto av en av sönerna.

Men vi väntar fortfarande på kostnadsberäkningar på fler saker. Exempelvis funderar vi på att gjuta en platta för uterummet samtidigt. Någon som vet vad det kan gå på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.