Ska fixa min brunn lite och undrar vad för typ av sand/grus/singel jag ska lägga i botten...många bud??

Funderar även på att täta från utsidan med överbliven platonmatta bra/dålig ide?

Brunnen är från -67 (cementringar), god tillrinning och vattnet är tjänligt utan anmärkning. Lite höga koliformavärden som troligen beror på otäthet. Ska byta rör in till huset också, så det blir ändå en del grävande.

/Danso
 
Frågan är om det "dumt" att täta utifrån?

Började dränera idag för att kolla läget men blev avbruten. Kan se att det inte är tätt mellan ringarna ca:4,5-5m ner rann det in vatten mellan ringar. Sticker även in lite tunna rötter i de övre regionerna.

Konstigt nog var vattnet i stort sett bra vid anlysen fast förutsättningarna var dåliga. Snösmältning veckan innan och väldigt liten omsättning på vattnet det senaste året.

/Danso
 
Ingen som har någon ide?
Har hart runt lite utan att få något vettigt svar.

/Danso
 
danso skrev:
Frågan är om det "dumt" att täta utifrån?
Nä, det borde funka väl så bra som från insidan.
Fast, borde det inte vara lättare att göra det från insidan. Då slipper du att gräva. ;)
 
M
Jag skulle inte göra nåt alls, förutom att möjligen höja upp brunnen med en halvring, om toppen ligger lite lågt. Kolibakterierna kommer troligen från dagvatten vid snösmälningen, som letat sig in..
Vattnet ska redan vara så bra filtrerat innan det hamnar i brunnen, att inget behöver/ska åtgärdas, men får du kolibakterier på våren, så töm brunnen ett par ggr kring/efter snösmältningen så är det problemet löst.
Får du ändå in kolibakterier, så hjälper inget annat än att skaffa en ny brunn, för då lakas dagvatten med i ditt källvatten..., eller möjligen att dränera bort dag/lakvattnet, om du har nån misstanke om varifrån det kommer...

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.