Tjena!

I höstas när det regnade som värst så hade vi problem med att vattnet i vår grävda brunn blev brunfärgat. Antar att det var ytvatten som på något sätt smet ner i brunnen.
Tänkte nu att jag ska fixa till problemet så det inte händer igen.

Hur ska man säkra att brunnen är tät mot ytvatten?

Första tanken är att jag gräver ner till första skarven mellan ringarna, sen tätar jag den och slanggenomföringen. Räcker det att slänga på cement eller finns det ett bättre sätt?
 
Jag tätade med cement och fuktstopp innifrån och det funkade bra.
Det är viktigt att marken lutar från brunnen och att det är ett tätt lager runt toppen på brunnen, lera eller liknande.
 
  • Gilla
Mipple
  • Laddar…
Jag gjorde följande med min otäta brunn för ett par år sedan:

1. Töm den på vatten med länspump.
2. Ofta är det massa "klägg" i botten. Ta bort detta och ersätt med ex. singel.
3. Skurade hela väggarna med klorinlösning (riktigt sk-tjobb...)
4. Tätade med cement alla fogar och rörgenomföringar.
5. Grävde upp runt brunnen (70-80 cm) och la dubbla lager med beständig plast som lutade ut från brunnen ca. 2m. radie.
6. Fyllde på med lera så det blev fall från brunnen runt om.
7. Lät vatten rinna till och la ner en näve klortabletter och lät dessa ligga 12 timmar.
8. Tömde brunnen ett par ggr efter det mha länspump.

Efter att ha haft "dåligt" vatten (bakterier + "missfärgning") enl. analys så fick jag riktigt bra vatten (egen uppfattning + analys).

En hel del jobb men vill ha ok vatten vilket jag fick :)
 
pjac skrev:
Jag gjorde följande med min otäta brunn för ett par år sedan:

1. Töm den på vatten med länspump.
2. Ofta är det massa "klägg" i botten. Ta bort detta och ersätt med ex. singel.
3. Skurade hela väggarna med klorinlösning (riktigt sk-tjobb...)
4. Tätade med cement alla fogar och rörgenomföringar.
5. Grävde upp runt brunnen (70-80 cm) och la dubbla lager med beständig plast som lutade ut från brunnen ca. 2m. radie.
6. Fyllde på med lera så det blev fall från brunnen runt om.
7. Lät vatten rinna till och la ner en näve klortabletter och lät dessa ligga 12 timmar.
8. Tömde brunnen ett par ggr efter det mha länspump.

Efter att ha haft "dåligt" vatten (bakterier + "missfärgning") enl. analys så fick jag riktigt bra vatten (egen uppfattning + analys).

En hel del jobb men vill ha ok vatten vilket jag fick :)

Jag tog hjälp av slammsugningstjänst för att tömma och spola brunnen, passade på att spola ner en mindre ring i botten så att brunnen blev ca 60 cm djupare.

Kostade 1100+moms.

Monterade också ett brunnsfilter och fyllde en del brunnskalk i botten.
 
Nu vet jag att det inte går att svara exakt på detta men : Ungefär hur lång tid tar det för en brunn att fyllas upp igen?
 
Mellan en halvtimme och några dagar skulle jag tro i de flesta fall.

Hur långt är ett snöre..? :)
 
pjac skrev:
Jag gjorde följande med min otäta brunn för ett par år sedan:

1. Töm den på vatten med länspump.
2. Ofta är det massa "klägg" i botten. Ta bort detta och ersätt med ex. singel.
3. Skurade hela väggarna med klorinlösning (riktigt sk-tjobb...)
4. Tätade med cement alla fogar och rörgenomföringar.
5. Grävde upp runt brunnen (70-80 cm) och la dubbla lager med beständig plast som lutade ut från brunnen ca. 2m. radie.
6. Fyllde på med lera så det blev fall från brunnen runt om.
7. Lät vatten rinna till och la ner en näve klortabletter och lät dessa ligga 12 timmar.
8. Tömde brunnen ett par ggr efter det mha länspump.

Efter att ha haft "dåligt" vatten (bakterier + "missfärgning") enl. analys så fick jag riktigt bra vatten (egen uppfattning + analys).

En hel del jobb men vill ha ok vatten vilket jag fick :)
Vilken tid på året är bäst lämpad för detta? Har samma problem, fast det behöver inte regna som värst.....
Hur mycket singel kan man ha i botten?

Hur fungerar en grävd brunn egentligen? Är det meningen att vattnet skall komma upp i brunnen underifrån renat på naturlig väg?

Finns det inget reningsverk mot "missfärgning"?
 
adde_camilla skrev:
1. Vilken tid på året är bäst lämpad för detta? Har samma problem, fast det behöver inte regna som värst.....
2. Hur mycket singel kan man ha i botten?

3. Hur fungerar en grävd brunn egentligen? Är det meningen att vattnet skall komma upp i brunnen underifrån renat på naturlig väg?

4. Finns det inget reningsverk mot "missfärgning"?
1. Lämpligen när det inte är tjäle eller regnar för mkt.
2. Jag la 3-4 dm.
3. Vattnet ska rinna till underifrån dvs ha passerat alla jordlager osv. för att blivit "renat". Man vill inte ha in sk. ytvatten dvs sånt vatten som rinner "rakt ner" vid brunnen. Därav viktigt med såväl placering av brunnen, täta ringar och täta lager runt brunnen.
4. Du kan rena det mesta. Det kostar dock... Ta ett vattenprov och skicka till ngra företag som håller på med vattenrening så får du offerter. Det enda jag behövde göra efter ovan åtgärder var dock att komplettera med ett kalkfilter för att höja pH dvs har surt vatten initialt.
 
Ok! Tack för svaren!
Har bestämt mig för att göra ett försök! Billigare än att borra iaf :)
 
Ett bra knep jag brukade tipsa om när jag jobbade på "en av de stora firmorna för labanalyser i Sverige" var att om man hade problem med bakterier så kunde man använda klorin för att desinficera sin brunn. 2,5dl till 100 liter vatten, spola upp i alla kranar och låt stå ett dygn. Spola sedan tills det inte längre luktar klor. Klart!

Observera att om man har återkommande problem med bakterier vid till exempel snösmältning så måste man naturligtvis göra om proceduren. Kan vara lite svårt att dosera om man har en djupborrad brunn, men inte omöjligt.

http://www.colgate.se/products/householdcare/tip_02.shtml
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.