Vi funderar på att sälja vårt hus, mäklaren vill gå ut med ett utgångsbud som är lite lägre än vad vi tänkt oss. Måste man sälja om man får ett bud på utgångsbudet?
 
Nej det måste man inte.
Men det är ett j**la oskick att erbjuda varor för priser man inte kan tänka sig att sälja för.

Att du reflekterar över tyder på att du verkar ha ett större etiskt tänkande än mäklaren.

Mvh
 
Jag håller med dig, få ta ett snack med mäklaren igen så det blir riktigt!
 
*Ryggdunk*

Tack alla ärliga säljare som inte slösar med andras tid.
 
Är inte det priset ni satte ut det ni vill ha ??? varför gör ni så?
 
Under de "goda" tiderna p åmarknaden sp har det ju varit kutym att man sätter ut lägre pris för att locka dit många och få igång en budgivning uppåt (ett oskicks som sagt). men i dagens marknadsläge tror jag att det är direkt dumt att göra så. De flesta verkar snarare förutsätta att det skall bli budgivning under begärt pris.

Går man då ut för lågt så är nog risken stor att priset aldrig går upp till förväntad nivå.
 
Och dessa lockpriser används fortfarande, med både säljare och mäklare inblandade. Senast förra veckan var min kompis på visning med sin Mor och utgångspriset var 1,5 miljon på en lägenhet. Budet var uppe i 1,7 men säljaren meddelar nu att dom inte säljer under 1,8 !? Idioter...
 
Man ska absolut lägga ut det för det man kan tänkas sälja det för! Sen kanske det är så att mäklaren i detta fall känner marknaden bättre än vad ni själva gör, det är kanske inte värt mer även fast ni önskar så. Om ni lägger er högre kanske det inte kommer så många till visningen.
 
Jag förstår principen men om ni inte vill eller kan släppa huset för utgångspriset då ska ni höja det till förväntat pris. På så sätt slipper ni lura presumptiva kunder!
Att sätta sk lockpris är nog så irriterande. På en del håll i landet vet jag att lockpris är i stort sett standard-sättning. Man vet då att ok, budgivningen börjar på 100 Tkr under begärt och så stegrar det sig och till slut har säljaren fått 500 Tkr mer än lockpriset om inte en miljon!

Vi bjöd en gång på ett hus som hade utgångspris lägre än vad säljarna ville sälja för, ja åtminstone en av dem(skilsmässohus) Det slutade med att vi - som enda budgivare - fick buda över oss själva. Inte heller det tog dem, vi frågade, något förbannade, vilket pris som skulle gälla för att sälja huset. 2 miljoner svarade de. Nej tack, vi tappade helt intresset. Fick senare reda på att de fick UNDER utgångspriset dvs lägre än det vi bjöd. Lite skadeglädje där...
"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"
 
Nanny Fine
Händer ju också att säljare ändrar sig under processens gång...... dvs ger mäklaren OK på ett utgångspris och när det inte blev budgivning så vill de inte längre sälja till utsatt pris... Fast det är kanske OK att slösa med mäklarens tid?
 
Snailman
De mäklare jag har stött på verkar få betalt vare sig det blir sålt eller inte, så vad menar du med 'att slösa med mäklarens tid' ?
 
Nanny Fine
Har aldrig träffat en mäklare som tar betalt om inte huset blir sålt.
 
Inte jag heller.
Känner däremot till fall där säljare gått ut till försäljning med budgivning allt vad det innebär, för att få ett marknadsvärde. Sedan har man sålt till en redan förutbestämd köpare.
Inte så schysst mot varken budgivare eller mäklare....
 
Om jag inte minns fel så kom mäklarförbundet överens om för några år sedan att det pris som var utgångspris var det som skulle accepteras.I och med detta så hoppade huspriserna upp några steg, men köparna slutade inte med sitt budande ändå. Sen var man tillbaka på ruta ett. Enda skillnaden var att nu hade marknadspriset ökat en hel del.
 
hempularen skrev:
... har det ju varit kutym att man sätter ut lägre pris för att locka dit många och få igång en budgivning uppåt
Mäklaren vet att så fort en budgivning startat, mellan ett antal parter, så växlar budgivningen över i ett onyanserat, personligt läge, där alla spärrar släpper. Plötsligt är det bara två kvar och nu skall man minsann visa var skåpet skall stå. Omgivning- grannar, frugan, alla följer hur Janne bjuder högst, och får en sorts personlig vinst på kontot. En skåra i kolven- Janne vann budgivningen! I dom lägena är husets kvaliteter, och den egna ekonomin bortglömda. Uppvaknandet kommer sedan.

Det kanske är därför så många vill ha öppna kontrakt så att man kan ändra sig efter kontraktsskrivningen. Man bjuder helt enkelt blint i flera avseenden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.