jag kommer själv åt mina servissäkringar som sitter ett par stolpar ifrån mitt hus, det är D3 50A och den lådan sitter det varken hänglås eller plombering på.
de litar nog lite mer på bönner än stadsbor.:p
 
adde_camilla skrev:
MickeM: Är det så? Så jag skulle kunna koppla ur kabeln ur mätaren (visserligen med pulver på) och flytta mätaren?
GÖR INTE DET!

Skulle du kortsluta servicekabeln blir det en smäll som garanterat slutar med en längre vistelse på brännskadeintensiven. Ring din nätägare, allt annat är vansinne.
 
Ring inte nätägaren (bara jobbigt.. telefonkö osv) ring din lokale elektriker så sköter han snacket med nätägaren.. skriva för/färdiganmälan osv.
 
Så här fungerar det. Om du vill flytta ut mätaren så är det helt ok och det är något som nätbolaget ställer sig positivt till. Det är en elektriker som sköter allt förberedande arbete, dvs drar kablar osv och det är nätbolaget som flyttar själva elmätaren. Elektrikern skickar in en föranmälan till nätbolaget där han talar om att du som kund vill flytta mätaren, han får ett installationsmedgivande från nätägaren, han drar kablar, sätter upp fasadskåp osv, skickar in en färdiganmälan till nätbolaget att hans del av arbetet är klart, nätbolaget kommer ut och flyttar mätaren, elektrikern kopplar in elen. I den ordningen fungerar det i de flesta fall. Du som kund får i normala fall inte bryta plomberingen, däremot får en elektriker göra det men då måste den anmäla detta till nätbolaget så de kan komma ut och sätta dit nya plomberingar.

Orsaker till att elektriker får bryta plombering är vid akuta fall, tex vid kortslutning/brand, annars bör detta föranmälas. Kunden äger mätarskåp, mätartavla osv, nätbolaget äger mätaren. Elektrikern är också kontaktpersonen in till nätbolaget när du vill utföra ett sånt här jobb.
 
suck, där var det ord och inga visor... hur ska en hempulare lyckas med en mätarflytt? vem blir den förste att ta reda på det? kanske om man skickar en färdiganmälan där man skriver att kalleanka flyttade mätarn ner till källaren?;)
då står det nog 2 nätgubbar och knackar på dörren illa kvickt...
jag var inne lite på att flytta min mätare från över till undervåningen i samband med elrenovering, men sov på saken och tänkte att det nog blir jobbigt att förklara sig ur det när mätaravläsargubben alltid sprungit uppför trappan för att läsa av, och det helt plötsligt är en nytapetserad vägg där mätartavla och central suttit:eek:
så det fick bli en ny central bredvid befintlig mätartavla..
 
Skulle det vara så fruktansvärt att anlita en behörig, men det är klart, det är säkert en par timmar som man får betala och allt matr. som man inte skaffat själv.
 
nej det är inte fruktansvärt, jag fick faktiskt anlita behörig en gång, för att säkra ner mätarsäkringarna! men onödigt när man klarar det själv..
anlita hjälp gör man för att man behöver hjälp tycker jag.
jag köper t.ex bara färdigmat, findus osv, då anlitar jag ju en kock(eller ja, en maskin på löpande band) för att jag anser att den mat jag försöker mig på att laga bara smakar pyton och jag har inte nåt matlagningsintresse heller..

mitt förra inlägg hade en gnutta ironi inblandat också, men elektriker kanske tar allt på fullt allvar?
 
Och det kanske inte var direkt till dig utan lite mera allmänt, att ibland kommer man till ett läge då man helt enkelt bör ta hjälp och göra sakerna rätt väg. Det här fallet, att flytta en mätare, är ett typisk sådant.
 
Jo jag vet vad som händer. Har själv jobbat som elektriker. Det var bara rent teoretiskt utan att åka dit för stöld.
En färdiganmälan verkar vara svaret. Men, jag vägrar anlita en elektriker av tidigare skäl!
 
Färdig anmälan måste skickas av behörig installatör, kanske har du nån bekant som vill ta på sig ansvaret för vad du har gjort.
Ps.
I färdiganmälan intygar man bla. att anläggningen (huset el dyl) fyller lagens krav.
 
Fyller lagens krav? Vad skulle det vara t.ex?

Jodå, det ska nog gå att skaka fram en som kan fylla i den.
 
Att allt är gjort på ett korrekt sätt? Så inte huset brinner ner en månad senare.
Jag skulle aldrig fylla i en färdiganmälan där en lekman har varit å kopplat själv.. även om de var min bästa kompis.

Om du har en så bra kompis som har ABL behörighet så varför inte be han offra en timme eller två som det tar att göra själva omkopplingen? Dra kabeln kan du ju göra själv.
 
adde_camilla skrev:
Fyller lagens krav? Vad skulle det vara t.ex?
Att man har följt starkströmsföreskrifterna, d.v.s. arbetet är utfört enligt god elsäkerhetsteknisk praxis, vilket i sin tur blir uppfyllt om man följer standard bl.a. Elinstallationsreglerna SS4364000.
 
Så här står det där man skriver under för/färdiganmälan: Jag intygar att installationsarbetet är utfört enligt ovan lämnade uppgifter,gällande föreskrifter och gällande installationsbestämmelser.
Sedan behörighets nr
datum
namnteckning
förtydligande av namnunderskrift
 
Hej, hamnat i en tvist med EON gällande plomberingen av huvudbrytaren och säkringar i fasadskåpet. Låter ologiskt att jag enligt nätägaren "äger" skåpet samt huvudbrytaren och säkringar men kan inte "röra" på dem. Förstår att EON vill skydda sig mot elstöld men vill låta dem att göra det på något annat sätt, tex placera mätaren före säkringar och huvudbrytaren? Kan jag få råd och tips? Hemskt tacksam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.