Jag och min sambo köpte ett fritidshus privat för några år sedan och vi hade ingen tanke på att vi var tvungna att ansöka om lagfart.:( Har läst lite på nätet nu att man ska ansöka senast 6 månader efter köpet, så jag undrar om det är någon som vet vad som händer om man skickar in en ansökan efter flera år? Måste man betala nån slags "förseningsavgift", eller vad händer:confused:
 
I allmänhet händer inte ett dyft d.v.s. ett liv i häkte slipper ni. :)
 
M
Jo nåt händer det, dom får betala avgiften för lagfarten på några 1000-lappar... :)

Kostnad för lagfart

Kostnaden för en lagfart (stämpelskatt) är för närvarande 1,5% av fastighetens värde. Om fastigheten är värd till exempel 2 100 000 blir kostnaden för lagfart 31500 kr plus en administrationsavgift på 825 kr.

Går att läsa mer här t.ex: http://www.kapitalnet.se/lana/lagfartpantbrev.aspx

magentis
 
Redigerat:
Hej igen och tack för era svar!:)

Så om fastigheten som i vårat fall kostade 120 000 kr får vi betala:
1,5% x 120 000 kr + 825kr = 2625kr??

Men tillkommer ingen kostnad för att vi kommer med anmälan några år för sent?!:surprised:
 
Hemmakatten
Nej, jag tror inte (,med betoning på tror) att det blir någon extrakostnad. Inkommer man inte med ansökan om lagfart inom 3 månader (har för mig det är 3 och inte 6 månader) så kan man bli anmodad att komma in med ansökan.

Det viktigaste här är att så länge man inte har lagfarten så är man inte, juridiskt sett, ägare till fastigheten. I princip så kan förre ägaren ha sålt fastigheten igen till annan person som ansökt om lagfart o nu är den rättmätige ägaren. Nu skall vi inte tro det värsta, men det är OERHÖRT VIKTIGT att ni SNARAST ansöker om lagfart.

Ni borde ha märkt detta. På deklarationen inte minst, där står fastigheten upptagen (eller ska göra). Har ni inte betalat fastighetsskatt/avgift?
 
Tysse05 skrev:
Så om fastigheten som i vårat fall kostade 120 000 kr får vi betala:
1,5% x 120 000 kr + 825kr = 2625kr??
Japp, såvida inte taxeringsvärdet är högre, då räknar dom på det istället. ;)

Tysse05 skrev:
Men tillkommer ingen kostnad för att vi kommer med anmälan några år för sent?!:surprised:
Nope, det har jag aldrig hört talas om.
 
magentis skrev:
Jo nåt händer det, dom får betala avgiften för lagfarten på några 1000-lappar... :)
Det förutsatte jag, för den kommer man inte undan. :)

För övrigt ska man söka lagfart inom tre månader. ;)
 
Inte bara att säljaren kan sälja fastigheten än en gång - han har dessutom möjlighet inteckna fastigheten utan er vetskap. Så rusa iväg och ansök om lagfart på direkten!
 
Hmm...

Nu förutsätter vi att det är en "ägd" fastighet och inte ett arrende/hus på ofri grund. Stämmer det?

Börja med att kolla upp er fastighet hos inskrivningsmyndigheten. Dvs vem som är lagfaren ägare. Ni kan då också få uppgifter om nya pantbrev etc har tagits ut. Har det hänt något som verkar skumt sedan ni tillträdde fastigheten så bör ni nog kontakta en advokat å det snaraste innan ni gör lagfartsansökan.
 
Hej igen och tack för alla svar!:)

Jag glömde nämna att jag arrenderar marken till fritidshuset och nu har jag varit kontakt med lanmäteriet som svarar:
"Ja det är riktigt att man skall söka lagfart om man har köpt ett fritidshus, men du måste ha köpt marken också inte bara huset.
Har du bara köpt huset skall det bara registreras hos skattemyndigheten (hus å, på ofri grund)."
 
Hemmakatten skrev:
Det viktigaste här är att så länge man inte har lagfarten så är man inte, juridiskt sett, ägare till fastigheten. I princip så kan förre ägaren ha sålt fastigheten igen till annan person som ansökt om lagfart o nu är den rättmätige ägaren.
Nu är det ju inte aktuellt i detta fallet, eftersom TS aldrig köpte en fastighet, utan bara en byggnad, men ändå;

Jag vill påstå att man är juridisk ägare från det att köpebrevet är utfärdat. Lagfaren ägare däremot, blir man när köpebrevet har registrerats. Man kan altså mycket väl äga en fastighet utan att ha lagfart. Opraktiskt, men möjligt.
 
-MH- skrev:
Jag vill påstå att man är juridisk ägare från det att köpebrevet är utfärdat. Lagfaren ägare däremot, blir man när köpebrevet har registrerats. Man kan altså mycket väl äga en fastighet utan att ha lagfart. Opraktiskt, men möjligt.
Jag förstår din tankegång, men vad blir då konsekvenserna i praktiken?

(bortsett från att man inte kan pantsätta fastigheten)
 
Konsekvenserna blir att den som har lagfarten (förre äganre) kan sälja huset (olagligt, eftersom han inte äger det längre) till någon annan, och denne annan kan registrera sig som ägare och belåna huset.

Om du som förste köpare sedan upptäcker detta och vill ha lagfarten, börjar ett intressant juridiskt dividerande. Jag minns inte alla detaljer om vem som har första tjing, men jag tror att den som köpte huset först ligger bra till. :)
 
Vi sökte lagfart kanske nästan 2 år efter köpet eftersom huset skulle styckas av från en fastighet så att det blev en ny fastighetsbildning med bara huset och 3000m2 mark. Innan det var gjort kan man inte söka lagfart. Så jag tror inte tiden har ngn större betydelse. Ni har ju sluppit fastighetsskatt ett tag också .....
 
-MH- skrev:
Jag vill påstå att man är juridisk ägare från det att köpebrevet är utfärdat. Lagfaren ägare däremot, blir man när köpebrevet har registrerats. Man kan altså mycket väl äga en fastighet utan att ha lagfart. Opraktiskt, men möjligt.
Vart skickar man Köpebrevet och räcker det att skicka in köpebrevet om man köpt en tomt?
Bor i Gbg, fö om det har ngn betydelse vart man skall skicka pappren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.