Hej!

Jag ska installera ett bubbelbadkar i mitt badrum. Vilka mått e det som gäller i ett våtutrymme? Höjd, avstånd till dusch mm?? Tänkte sätta en dosa i väggen så det blir infällt montage.

Hälsn

Andreas

 
Jag hade hit en elktriker innan jag började med gipset.. Han ville ha ut kabeln minst 60 cm från golvbrunn. Sen skulle kabeln gå ut ca 50 cm från väggen då han sätter en sköljtät dosa på ramen till karet.
 
Ok, men har du ingen brytare till karet?? Vilken höjd på den i så fall. Har hör att man måste ha det.
 
Ingen brytare till karet.. Nu vet jag iof inte hur han ahde tänkt göra i skåpet mer än att de ska sättas en JFB.. Mycket möjligt han sätter en separat brytare där..
 
OK! Låter konstigt att det inte sitter något vid karet.

Tack för infon!

/andreas
 
brytaren ska sitta antingen i samma rum som karet eller bredvid elcentralen
samt att den ska vara allpolig, dvs bryta både fas och nolla
 
pellefant skrev:
brytaren ska sitta antingen i samma rum som karet eller bredvid elcentralen
samt att den ska vara allpolig, dvs bryta både fas och nolla
Är du säker på att brytaren får sitta bredvid elcentralen som alternativ till att den monteras i samma rum som badkaret?
 
till 99% säker. kommer inte ihåg var jag läst det men någon annan kanske vet?
ibland kanske den inte kan placeras i badrummet pga områdesindelningen,strömbrytare får bara placeras i område 3 , 600mm från karkanten(ss 436 40 00,701 badrum och duschrum), eller i oklassat område.

sen kan man ju diskutera det smarta i att ha den vid centralen som kanske ligger på ett annat våningsplan, jag skulle kunna tänka mej att sätta den på utsidan av badrummet vid dörren.

brytare till tex kar, paxfläktar och annat sätter jag på 1500 Ö.G. för att unvika förväxling med vanliga strömbrytare.
 
Står bara i föreskriften att den skall föregås av allpolig till- och frånkoppling, står inte var brytaren skall placeras.
 
T
Någon som vet om det är lagligt/möjligt att montera in en allpolig brytare i badkarets löstagbara plastfront (där då kabeln från brytaren går till väggdosan), förutom jfb som redan finns i elcentralen.
 
jag är som skrivet var 99% säker på att brytaren även kunde placeras vid centralen men har inte kommit på än var jag läst det.

nej det får man inte göra eftersom det är område 2 där inga strömbrytare får finnas!

jag tycker att brytaren bör finnas i närheten av karet, antingen i eller strax utanför badrummet. då är det lätt att slå av brytaren när karet inte används.
 
Hm nu var det länge sen jag kopplade in nått bubbel, men jag har för mig att det inte är område 1 eller 2 under själva karet, där skall inte vatten kunna finnas. Således bör brytaren kunna monteras där. Att sätta brytaren vid centralen har jag mycket svårt att se hur det skulle vara godkänt?
 
ss 4364000:
701.2 områdesindelning
"a) område 0
-den invändiga delen av ett badkar eller duschkar.

b) område 1
- den del av utrymmet som är belägen innanför ett badkars eller duschkars begränsningslinje eller, för dusch utan kar, delen innanför ett vertikalplan på ett avstånd av 0,60 m från duschhuvudet. Område 1 begränsas i övrigt av golvet och taket"
se även figur 701A.1 för att lättare förstå texten

under mitt kar finns det då vatten när man badar, möjligen om man har ett helt nedsänkt och inbyggt kar så är det torrt där, men det blir väl iaf område 1 under karet?
 
Plockade fram förskrifterna
Område 1 gäller under badkar.
Insttallationsströmställare tillåts genom ett undantag i område 1 med 1,25 meters armräckvidd från område 0 och minst 0,3 meter från golvet.

Då återstår frågan om man får montera en säkerhetsbrytare under karet. Kopplingsdosor är inte godkända ens med undantaget ovan.

Så vad gör man ?

Detta var lurigt. Ja ska nog ringa vårat kära verk och fråga.
 
Man skulle kunna säga att eftersom det krävs säkerhetsbrytare före bubbelkaret så är det en del av installationen för karet eller bruksföremålet och kan men gå på paragraf 701.8.2 och man kan sätta brytaren i område 1 i med IP44 eller område 2 med IP24.  :)

Det är samma som med motorn som sitter i karet. Motorer är ju egentligen inte tillåtna i område 1 och 2 (701.6) oavsett kapslingsklass, men eftersom den sitter i ett bruksföremål så är det helt plötsligt tillåtet.  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.