Hej!

Jag har byggt ett glasat uterum (ej isolerat) på min altan. Altanen består av tryckt trallvirke, på plintar. Avstånd till mark under varierar, men på vissa ställen är det inte mer än någon decimeter.
Som golv har jag köpt 20mm frigolitplattor för isolering och enkel furuspont som jag tänkte lägga ovanpå trallen i glasrummet och måla med golvfärg.

Nu har jag blivit avrådd pga. fuktproblematik, avseende både altantrallen och innergolvet.

Jag har frågat om en upp och nedvänd platonmatta (skapar 6 mm.luftspalt) mellan trallvirke och isolerplattor skulle hjälpa, men blev avrådd även till det.

Det är ju viktigt, framförallt att trallvirket inte skadas eftersom det bär hela glasrummet!

Jag vill verkligen ha ett innnergolv. Vad kan jag göra?

Väldigt tacksam för svar :)
 
Jag vill väcka liv i Turinnas tråd om golv i glasat utetrum. Jag skall bygga ett däck med ca 75% inglasat (förälängd höst/vår). Däcket kommer vara vanlig trall men i den del jag har inglasat vill jag ju gärna ha någon form av isolering annars kommer ju kylan att stiga från marken. Jag har letat på nätet om lösningar men inga bra exempel. Kan man sätta vanlig isolering alt frigolit under och få bort golvdraget? Skall man köra på trall även på den del som är inglasad eller något mer golvliknande?

/Niklas
 
Hej Niklas!

Om du får tag i någon info som kan bringa klarhet i denna fråga, hör av dig! Jag har varit i kontakt med Willab Garden som i sin katalog har många bilder med glasade rum på altantrall, där innergolvet är lagt.
Märkligt nog säger de att de inte har kunskapen eller några tips att ge...:confused:

Våren kommer med stormsteg och jag har fortfarande inget innergolv.

Hälsar Malin
 
Hej

Imorgon hämtar jag mingrävare och börjar gräva mer plintarna. Sen blir det uppregling av bärlinor och balkar.

Sen... hur skall jag göra med isoleringen. Jag har bestämt ordningen på altanbygget och snart måste jag ha en lösning för isoleringen av den delen som skall vara inglasad.

1) Golvet
------------------------------------------
2) Isolera golvet (Big Question)
------------------------------------------
3) Trall över hela golvet
4) Uppregling av taket och förbered för inglasning
6) På med taket
5.1) Kanske använda det så under sommaren
6) Mäta in och beställa glaspartier
7) Smälla upp glaspartier

N
 
Hej!

När jag flyttade in i vårat hus fanns ett uterum med det problem ni beskriver. Luften drog upp genom golvet och gjorde det svårt att utnyttja rummet. Jag funderade på olika lösningar men eftersom vi behövde dränera och då antagligen behövde riva rummet gjorde jag aldrig någonting åt problemet. Nu behöver vi inte riva det vid dräneringen så nu har funderingarna tagit fart igen. Två vilda ideer jag har är:
1. Isolera under med Isodrän. Tillräckligt tätt för att hindra vinden och isolera lite men tillräckligt genomsläppligt för att ta släppa igenom om vatten som kondenserar mot taket (händer ibland)
2. Nåta glovspringorna med golvfog (t.ex casco S40). Jag vet inte om det över huvud taget är rimligt men det är i alla en idé.

/Mats
 
Tänk, precis samma problem har även jag, och inga bra tips har jag fått!

Jag är inne på att överge idén med trägolv och istället fylla upp med stenmjöl och lägga plattor... För hur får man ut fukten under "krypgrunden" som bildas??? Det hjälper ju inte med luftning, och man kan ju inte ha en ventil från krypgrunden som går upp inne i uterummet (för å skapa rundgång på luften), och avfuktning känns dyrt...

Hm, svårt tycker jag :confused::confused:
 
NiBaBaD skrev:
Kan man göra så här?

[länk]

Verjar ju enkelt och beprövat?

N
Just den biten är inte mitt problem, utan hur man får ruljans på luften under blindbotten. Vår (blivande) altan är inte på plintar, utan hela väggen, där skjutglaspartierna ska stå, är på murad leca. Jag kommer inte kunna göra någon inspektion av golvets undersida eftersom det är för lågt (ca 10 cm), och jag vill inte gräva ut pga rasrisk. Kanske skulle man gjort en riktig torpargrund när man ändå höll på, men nu är det försent...

Kan man med min konstruktion ändå köra trägolv eller är risken för stor att det blir fuktpåslag under blindbotten?
 
Ok, men ni som kan det här med grunder mm. Min altan står på plintaroch har tre sidor som inte vätter mot huset och kommer därför att vara hyffsat öppen. En trappa i ena änden och lite reglar som ände på altanen, dvs en hyffsat "vanlig" plint-altan. Avstånd golv och mark ligger på ungefär 40 cm. Kommer denna (blindbotten) att fungera utan fukt.
 
Jag planerar ett uterum med liknade golfv som Bödde. Min ide är att ha en uppbyggnad med bärande reglar 45x170 som bär upp ett golv av spontad 28x70 mm. För att få så liten fuktpåverkan som möjligt från undersidan ska jag lägga ut diffusionstät plast på marken i hela uterummet och dessutom ha ca 10 mm springa mellan golv och vägg. Hoppas att det fungerar.
 
Du menar att du släpper upp lite luft längs väggarna? Bra idé! Lägger man sedan ett bra jobb på att få det verkliga tätt med diffspärren så borde det hålla! Men då antar jag att du inte släpper in någon luft alls utifrån?!
 
NiBaBaD skrev:
Ok, men ni som kan det här med grunder mm. Min altan står på plintaroch har tre sidor som inte vätter mot huset och kommer därför att vara hyffsat öppen. En trappa i ena änden och lite reglar som ände på altanen, dvs en hyffsat "vanlig" plint-altan. Avstånd golv och mark ligger på ungefär 40 cm. Kommer denna (blindbotten) att fungera utan fukt.
Aha!

Jag är ingen expert på området, men däremot har jag haft vissa problem med krypgrunden, så ett och annat har väl ventilerats i frågen... Enligt vad jag förstått är det inte alltid bra att ha fritt blås under ett golv eftersom man låter den ofta fuktiga uteluften vandra fritt och gynna påväxten. Därför kan det ju vara så att du borde bygga igen lite grand, men det tror jag är svårt att sia om i förväg. Men om man ser till att det är bra material under golvet, att ingen fukt tränger upp underifrån, och att man har möjlighet att kontrollera vad som händer, så ska det väl inte vara ngn fara. Skulle det bli påväxt kan du ju med största sannolikhet åtgärda det!
 
Läste i en annan del av forumet som gav följande förslag.

Sätt blindbotten reglar, sedan frigolit (grundisolering) upp till överdeln av regeln.
Sedan på med takpapp på hela golvytan omlott så det blir tätt.
därefter på med golvet.

Låter som ett alternativ men finns det inte risk för lukt av takpappen. Den innehåller väl lite asfalt och sån skit?

Tacksam för synpunkter och kommentarer till denna lösning. Snart dax för detta moment i bygget. Gick som tåget nu i påskhelgen...

N
 
Bödde, det är meningen att det inte ska vara någon luftväxling under verandagolvet förutom det som går upp och ner genom springorna mot väggen. Ett trägolv är ju inte heller diffusionstätt så eventuell fukt från undersidan borde ha möjligheten att torka ut via golvet dessutom.
 
kjell a skrev:
Bödde, det är meningen att det inte ska vara någon luftväxling under verandagolvet förutom det som går upp och ner genom springorna mot väggen. Ett trägolv är ju inte heller diffusionstätt så eventuell fukt från undersidan borde ha möjligheten att torka ut via golvet dessutom.
Ok. Låter som en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.