En "bov" till vedeldningens dåliga "miljörykte" är tycker ja alla dessa billiga luftvärme pumpar som svämmar över på marknaden.Det blir riktig vinter pumpen orkar inte med att hålla värmen i ett äldre halvtaskigt isolerat hus,så man får ta till o myselda som det så fint heter i sin kamin som man har.:)
 
_ap_
knekten skrev:
Vi överlever nog en stund till! Bara vi får betala en rejäl skatt på vårat vedeldande:p
När elen blev poppis och alla skulle ha det, fick farsan betala skatt för att elda egen skog!! :confused:
 
H
Ja luftvärmepumpen har säkert räddat miljön från mycket miljöskadligt myseldande.

För vedeldning skulle skärpta regler sätta fart på utvecklingen och dessutom skapa nya arbetstillfällen.
Se på tyskarna. Staten där betalar nu fantasisummor i skrotningspremie för gamla bilar. Allt i syfte att rädda sin opelfabrik.

De som idag tillverkar pannor som ger låga utsläpp som Baxi och Trebema kan lättare ju föra utvecklingen vidare om man slipper konkurrera med importpannor som kräver kraftiga ingrepp och stor uppfinningsrikedom hos eldaren för att tända upp på ett bra sätt. Alla vedeldare är inte uppfinnare och det är inte hos dem ansvaret ska ligga för en miljöriktig vedeldning.
Ansvaret för en fungerande produkt ska ligga hos tillverkaren - återförsäljaren. Tillåter man "halvfärdiga" produkter att säljas men huvudmotiveringen att de är billiga så tillåter man också eldning i dessa halvfärdiga produkter.

Samma behov av regler finns även vid pelletseldning. Fortfarande saluförs brännare som uppgradering till oljepannor fastän brännaren inte är utrustad med något såpass elementärt som en driftstermostat. Sätts en sådan brännare i en oljepanna blir det on-off on-off hela tiden med 20 minuters intervall eftersom oljepannans egen termostat har ett omslagsintervall på 4-5 grader. Varje start av brännaren ger rök, pyreldning och ofullständig förbränning under ett antal minuter.

Att man inte kan underkänna befintliga anläggningar skapar vidöppna möjligheter till fusk. Visst ska man kunna underkänna anläggningar.

Den som har en tom, oanvänd, obesiktad oljetank hemma är kriminell.
Men en ved- eller kombipanna från mitten av förra seklet är det helt acceptabelt att elda i.
 
Skall det vara någon mening att försöka påskynda byte av pannor så måste nya tester till.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktablad/artprovning.pdf här belyses hur "dåliga" dagens tester är.
Det blir ju en ren vinst för konsumenten om panntillverkarna skulle bli tvingade att både mäta miljövärden och verkningsgrad men uppstarten inräknad.

Först då går det att räkna hur mycket pannan värmer på ett ilägg genom att bara titta på verkningsgraden (dvs om man vet fuktigheten i veden).

Men samtidigt förstår man om tillverkarna är motsträviga att införa detta för i dagsläget är ju verkningsgraden deras största försäljnings argument och att dom måste sänka detta försäljnings argument med 5-20% är dom nog inte så intresserade av ser ju inte lika fint ut med endast 80% verkgrad när dom nu har 90-93%.

Man kan ju tro att dagens pannor är nästan fulländade när dom har så höga verkningsgrader men det finns nog mycket att förbättra än.

Nu är dom optimerade efter dagens tester nästa steg måste bli att optimera dom för vardagligt användande först då kommer det både miljön och användaren till godo.
 
Redigerat:
Så här står det i den
Efter detta beslut togs i Miljö- och byggnämnden har dock lagstiftningen ändrats och Miljöbalken trätt i kraft varför följande råd numera stöds av 9§ Miljöbalken (1998:808) 9 kap. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd samt 1, 3§§ Miljöbalken (1998:808) 26 kap. Tillsyn):

1. Vid nyinstallation samt vid byte av panna avsedd för vedeldning skall endast miljögodkänd panna med ackumulatortank(ar) installeras
Befintliga vedpanneanläggningar skall kompletteras med ackumulatortank(ar) samt om möjligt förses med keramisk insats senast den 1 januari 2000.
2. Om pannanläggningen ej är kopplad till ackumulatortank efter den 1 januari 2000 gäller att eldning med ved endast får ske i en krissituation såsom vid fel på el- eller oljedrift.
3. Från den 1 januari 2000 gäller att pannor som är äldre än 20 år och som ej klarar miljökraven inte får användas för eldning med ved annat än i en krissituation så som vid fel på el- eller oljedrift.
4. Endast lokaleldstäder, ex braskaminer, som är miljögodkända får installeras.
5. För eldstäder som används som sekundär värmekälla eller för trivseleldning skall särskild aktsamhet iakttagas och eldningstekniken anpassas till den enskilda eldstadens egenskaper och bränslekrav.
6. Samtliga installationer skall dimensioneras och utföras på fackmannamässigt sätt samt godkännas av sotningsväsendet innan de tas i bruk.
7. Vedeldning som kan ge upphov till olägenhet för människors hälsa eller risk för sådan kan förbjudas.
8. Vid nyinstallation eller väsentlig ändring av eldstad eller rökkanal skall bygganmälan göras till kommunens Miljö- och byggnämnd enligt Plan- och bygglagen, PBL 9:e kap. § 2, punkt 4.

Om dessa råd inte följs kan miljö- och byggnämnden meddela föreläggande eller förbud enligt 9 § 26 kap. Miljöbalken (1998:808). Enligt 14 § 26 kap. Miljöbalken kan dessutom föreläggande och förbud förenas med vite.
 
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är det inte som så att miljöbalken är bara riktlinjer som boverket använder för att bestämma de regler som gäller för oss användare.

Så har då iaf jag förstått det när jag frågade vår lokala energirådgivaren om vilka regler som gäller (min far skall byta panna i sommar så en uppdatering av lagar och regler var nödvändig).
 
OM ? jag förstått det rätt är det inte riktlinjer utan regler/lagar som ska efterföljas
som det ser ut idag verkar det som om kommunens tjänstemän inte känner till eller är medvetna om vad som stipuleras i miljöbalken.
När man läser punkt 2.3.7.8 kan man ifrågasätta om de verkligen efterföljs av alla parter.
Efter att ha läst om om dagens tester blir man fundersam om nyttan med dem ,
när tillverkaren av pannan kan helt förbise utsläpp vid uppstart men får fina värden under drift ,hela cykeln ska vara med då får man med den verkliga verkningsgraden.
 
_ap_
vilka panntillverkare är inte intresserad av att bygga den bästa panna?

Tänk på att det är marknaden som styr, duger gjutjärnspannor har ingen råd att utveckla "bra" pannor för ingen köper dom ändå.

Kolla på österrike där finns knapp pannor utan lambda för det är det som marknaden kräver.
 
Tänk på att det är marknaden som styr, duger gjutjärnspannor har ingen råd att utveckla "bra" pannor för ingen köper dom ändå.
Det finns en parameter till som gör att det är svårt att få ut bra dyra pannor på märknaden.Priset på bränslet är för lågt för att motivera att folk självmant byter till en ny panna med senaste tekniken.Kanske skulle det passa med ekonomiskt stöd och lagar mot gamla kombipannor som används som primärvärme i bostäder.Jag har för mig att det finns något sådant i tex tyskland
 
_ap_
Det är ju oxå konstigt, för även om man betalar lika mycke för berg, pellets, flis, vedanläggningar så kommer veden vara billigast i längden.
Det kostar att värma ett hus, även med det billigaste tänkbara.
Sen att ved eldare inte kan tänka sig att betala för en bra panna bara för att dom har "billig ved" är ju ett konstigt och kortsiktigt tänkande.
 
_ap_ skrev:
Det är ju oxå konstigt, för även om man betalar lika mycke för berg, pellets, flis, vedanläggningar så kommer veden vara billigast i längden.
Det kostar att värma ett hus, även med det billigaste tänkbara.
Sen att ved eldare inte kan tänka sig att betala för en bra panna bara för att dom har "billig ved" är ju ett konstigt och kortsiktigt tänkande.
Ja det är just det med en bättre panna kan man spara in på vedförbrukning mindre sotande helt enkelt göra det bekvämare att elda, men som jag tidigare skrivit så tycks det inte göra någon skillnad ved är trots allt billig att man kan få en bättre verkningsgrad verkar vara ointressant.
Att panntillverkare inte ser till hela eldningcykeln återspeglas i att man använder ganska mycket keramik för att på så sätt få en stadigare förbränning vilket är helt naturligt eftersom man enligt EN-305 inte behöver ta med tändbrasan i mätningen,om den även inkluderades i mätningen kommer alla pannor med stor massa att uppvisa betydligt sämre resultat .
Läs krickens inlägg#50 + länk till afabinfo är det verkligen rätt metod man använder för att mäta panna/verkningsgrad
om det behövs 20-30% av ett inlägg bara för att skapa förutsättningen för att få igång gengasförbränningen.
 
Om nu ved o pellets eldning är så skadligt för miljön? Så borde det totalförbjudas omgående.Utan att vi tar nån hänsyn till nån jävla Opel fabrik i Tyskland...:)
 
Det är ju oxå konstigt, för även om man betalar lika mycke för berg, pellets, flis, vedanläggningar så kommer veden vara billigast i längden.
Det kostar att värma ett hus, även med det billigaste tänkbara.
Sen att ved eldare inte kan tänka sig att betala för en bra panna bara för att dom har "billig ved" är ju ett konstigt och kortsiktigt tänkande.
Jag håller med om att det är en kortsiktigt tänkande men om man ska vara helt ekonomisk så är det svårt att räkna hem en ny panna för att spara 5-8m3 ved på ett år om man har billig ved.
Jag var på ett energi forum för något år sedan och föredragaren gav vedeldarna mycket skit för att dom var konservartiv och ovilliga i att byta fungerande pannor mot nya miljövänliga.
Tyvärr har han fog för vad han säger. Jag kan bara titta hur det ser ut där jag bor och det finns ett ental gamla pannor utan tank och dom ägarna kommer inte att byta för att främja miljön.Tyvär håller dom gamla pannorna för bra. Dessutom tycker jag att kulturen med försmå tankar som räcker knappt ett dygn har skapat en syn bland vissa att acctank är onödig.
Där har nog rör firmorna en del att skyllas på.
Det borde vara självklart att ha bra utrustning även om bränslet är billigt men så funkar det inte i realiteten.Tyvär
 
_ap_
aprilia-tobbe skrev:
Jag håller med om att det är en kortsiktigt tänkande men om man ska vara helt ekonomisk så är det svårt att räkna hem en ny panna för att spara 5-8m3 ved på ett år om man har billig ved.
Tycker inte det är vedmängden man ska argumentera för, utan bekvämligheten med tex en lambda styrd vedpanna som kräver minnimalt med underhåll och övervakar hela värmesystemet.
Att dom dessutom tar lite mindre ved och är bra för miljön är ju bara ett +.
 
Att det fortfarande eldas i sk. combi pannor tros att det uttryckligen bara får göras i krissituation beror troligen på att miljöansvariga i kommuner troligtvis inte kan miljöbalken,alla vedpannor ska vara anslutna till acctank efter 0101 2000
Om man eldar så att det ger olägenhet i omgivningen kan man få eldningsförbud hur många känner till det, nu har jag inte hör att någon fått eldförbud men vart efter att uppvärmningen av våra bostäder stiger kommer eldande också att öka med tyvärr de negativa påföljder det har på omgivningen.
Det är inte lätt att säga åt grannen att sluta elda när man själv eldar fast under betydligt bättre förhållanden
PS: ved och pellets eldning är inte skadligt för miljön om det görs rätt
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.