Jag vill på en och samma plats ha dels ett 16A vägguttag (enfas) och dels en strömbrytare till en lampa som är ensam i en 10A-grupp.

Får jag nu till denna plats gemensamt dra en enda 5G2,5 EKLK-ledning där gul-grön, blå och brun används till 16A-uttaget och svart och grå blir fas och tändtråd till 10A-gruppen?
 
En liten fråga... funkar det inte att trycka in den ensamma lampan på samma grupp som vägguttaget?

//Patrik
 
Jag vill ha 16A i vägguttaget p.g.a. tvättmaskin+torktumlare och sedan antar jag att FKn till lampan är 1,5 mm2...
 
Vore det inte bättre att sätta två uttag, en till tm och en till tt. Den tredje fasen använder du till lampan. 5g1,5

Då får du en trefasgrupp med enfasiga belastningar. Känns smartare... Finns rätt många mer trådar om sådana trefas grupper. Vissa förutsättningar måste uppfyllas som jag inte orkar rabbla nu :)
 
Redigerat:
Eller två grupper (10 A ) och lägger lampan på samma som tvätt eller tork. Tänk bara på att det inte får vara samma fas till tvätt och TT.
 
Det räcker väl med en 4*1,5 . Känns ju dumt att bara ha en lampa på en fas. Detta borde du ta med din elektriker då du själv inte verkar kunna tillräckligt.
 
En fråga återstår:

Är det tillåtet att blanda två grupper (som för exemplets skull hör till samma fas) i helt olika trådar i samma EKLK-kabel?
 
Lösningen är väl enkel, två kablar. Var sitter problemet? Utseéndet, det finns stora TKK som rymmer två kablar. Kostnaden? Tullar du på säkerheten för att tjäna någon krona?

Grunden är enkel, en grupp - en kabel.

Protte
 
Är det tillåtet att blanda två grupper (som för exemplets skull hör till samma fas) i helt olika trådar i samma EKLK-kabel?
För att förtydliga, det är EJ tillåtet.



/Nicklas
 
nicke.orebro skrev:
För att förtydliga, det är EJ tillåtet.



/Nicklas
Det får man väl? Drar man fram en tvåfasgrupp då använder man ju samma kabel (som jag uppfattar att han ska göra).

//Patrik
 
Men i det senaste exemplet så skriver han ju att de 2 grupperna tillhör samma fas och det är inte okej.
 
Instämmer.
2 grupper från samma fas innebär risk för överbelastning på nollan och är därmed inte en säker lösning,

Hadde det varit grupper från olika faser så går det i almänhet att få till en ok lösning
 
Det stupar även på att två grupper inte får ha en gemensam ledare för skyddsjord.

Vill man absolut ha endast en kabel så måste det vara EN grupp med TVÅ olika faser.
 
mats_o skrev:
Instämmer.
2 grupper från samma fas innebär risk för överbelastning på nollan och är därmed inte en säker lösning,

Hadde det varit grupper från olika faser så går det i almänhet att få till en ok lösning
Risk för överbelastning av nollan torde ju inte föreligga om jag gör så som jag frågade om man får göra. Ty med en femledare, så kan jag ju använda gulgrön som skyddsjord, blå som nolla och brun som fas till vägguttaget emedan jag använder svart och grå som fas och tändtråd eller vice versa till brytaren som hör till den andra gruppen på samma fas.

Problemet där är nämligen bara att strömbrytaren sitter på helt fel plats, emedan allt annat till lampan är korrekt färdigdraget.

Att sedan inte skyddsjorden får vara gemensam för två olika grupper vet jag, men vad ska skyddsjordas på en strömbrytare i plast?

Dock fick jag ovan intrycket av att detta endå inte är tillåtet...
 
Jag råder dig fortfarande att ta detta med din elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.