M
imported_Anders_S skrev:
Och jag skulle inte orka med att sköta om 2-3000m2 trädgård varje år. Skog finns det gott om att nyttja så det är jag inte så intresserad av att köpa...

Kan möjligen räcka till avfarten, så att man får bort kåken en bit från vägen.., men nån tomt för några extra byggnader, å lite trevliga aktiviteter blir det inte. :)

magentis
 
magentis skrev:
Kan möjligen räcka till avfarten, så att man får bort kåken en bit från vägen.., men nån tomt för några extra byggnader, å lite trevliga aktiviteter blir det inte. :)

magentis
Man här råder nog en viss betydelse var man bor, nära tätort eller på landet. Själv så vill jag verkligen inte ägna 1,5 timmar år att klippa gräset 1-2 gånger i veckan. Att ha en massa uthus, lador eller skjul på tomten är jag inte heller intresseran av. Det som finns ska vara välskött, har man över 2000kvm så måste man ju låta en del vara lite ruffigare, annars så måste man ju ha ett väldigt intresse för trädgård och i det blir ju i det närmaste en botanisk trädgård i miniatyr på den stora ytan. På landet kan ju det vara lite charmigt med lador och uthus, i tätort/förort ser det sjabbigt/skräpigt ut med ytor som inte är pedantskötta.
 
M
Ha ha ha, du nämner min mardröm å det fulaste å mest klaustrofobiska jag kan tänka mig som boende. Nämligen ett kåkghetto med pedantskötta tomter.., hu det går kalla kårar över ryggen bara jag tänker på det :) Nä massor med utrymme för ungarna att rasa på, stora fester på tomten, å inga grannar som klagar på lite vilda lekar med motorer eller annat trevligt..., det är att bo gott det.. Nää, stan, kåkghetton eller hus där man bor ovanpå varandra, är inget som drar som boendealternativ för vår del...

magentis
 
Mikael_L
Det är väl rätt skönt att vi har olika intressen och åsikter. :) :) :)
 
Det här med att slippa allt pedanteri är en av de skönaste sakerna med att bo på landet, och dessutom i en gammal kåk.

Gräsmattan ser nästan för välskött om jag drar över den med åkgräsklipparen varje vecka, och inne i mangårdsbyggnaden kan man snickra direkt på golven utan att behöva bekymra sig för repor. (Slant tom med cirkelsågen och drog en repa i golvet, ingen tänker ens på det.)

Avstressande är vad det är. Gott om plats, frisk luft och inget magknip när någon traktor råkar riva upp halva gårdsplan. :)
 
M
Mikael_L skrev:
Det är väl rätt skönt att vi har olika intressen och åsikter. :) :) :)

Jamen visst är det :) Har bara så svårt att förstå varför det ska byggas så trångt. Vi lever ju trots allt i ett av världens mest glesbefolkade å glesbebyggda länder, så utrymme finns ju hur mycket som helst.

Hörde förresten alldeles nyss på "nyheterna", att intresset för att röra sig i "skog å mark" minskat med 20% de senaste åren. Folk var tydligen väldigt rädda för att gå vilse :D Ja jag skrattar, kan ju knappast finnas nåt land lika öde som Sverige, där folk är rädda för att gå vilse i skogen.. Men folk är ju rädda för vargen åxå, trots det så åker dom på semester till bl.a Spanien å USA.., möjligen vet dom inte, att där är oerhört mycket varg-tätare än i Sverige..

magentis
 
M
mycke_nu skrev:
Det här med att slippa allt pedanteri är en av de skönaste sakerna med att bo på landet, och dessutom i en gammal kåk.

Gräsmattan ser nästan för välskött om jag drar över den med åkgräsklipparen varje vecka, och inne i mangårdsbyggnaden kan man snickra direkt på golven utan att behöva bekymra sig för repor. (Slant tom med cirkelsågen och drog en repa i golvet, ingen tänker ens på det.)

Avstressande är vad det är. Gott om plats, frisk luft och inget magknip när någon traktor råkar riva upp halva gårdsplan. :)
Låter precis så mysigt å fritt, som ett gott boende ska vara ;)

magentis
 
I
Havsutsikt skrev:
---
Det som finns ska vara välskött, har man över 2000kvm så måste man ju låta en del vara lite ruffigare, annars så måste man ju ha ett väldigt intresse för trädgård och i det blir ju i det närmaste en botanisk trädgård i miniatyr på den stora ytan. På landet kan ju det vara lite charmigt med lador och uthus, i tätort/förort ser det sjabbigt/skräpigt ut med ytor som inte är pedantskötta.

2000 kvm? Det är nästan så stor (1800) gräsyta jag har att klippa med en självgående klippare (6 km promenad/vecka) av tomtens nästan 2,3 ha. Resten är köksträdgård, rabatter, damm, hundgård och skogstomt. Det kallar jag livingroom :D Har bott i förortssamhällen med tomter på 800-1000 kvm och det ser jag inte fram emot att behöva återgå till men åldern börjar ta ut sin rätt och det slutar väl med fyra väggar i lägenhet om något år :(
_______________
Byggaren
 
M
Om vi inte skulle tränga hop oss så förbannat, så skulle de sociala problemen så gott som försvinna. Det spelar ingen roll vilken socialgrupp man tillhör, trängsel skapar problem. Så mer yta (minst 1500m² tomt) att leva på till de boende i Sverige, är mitt förslag till politikerna. Å se till att det finns en förskola å ett äldreboende i varje nytt villaområde. Då kanske vi slipper se de skräckslagna boende, med både larm å kameraövervakning på sitt boende, å som knappt vågar sig ut på "sin gata" på natten... Såg förresten att man nu ska börja att inhängna boendeområden, dit bara vissa har tillträde. Fattar ni hur långt det har gått då!?

Hundgård förresten.., skulle vilja se det i kåkghettona! Ett par finnspetsar i hundgård där, lär kunna skapa rena lynchstämmningen :)

magentis
 
Redigerat:
magentis skrev:
Om vi inte skulle tränga hop oss så förbannat, så skulle de sociala problemen så gott som försvinna. Det spelar ingen roll vilken socialgrupp man tillhör, trängsel skapar problem. Så mer yta (minst 1500m² tomt) att leva på till de boende i Sverige, är mitt förslag till politikerna. Å se till att det finns en förskola å ett äldreboende i varje nytt villaområde. Då kanske vi slipper se de skräckslagna boende, med både larm å kameraövervakning på sitt boende, å som knappt vågar sig ut på "sin gata" på natten... Såg förresten att man nu ska börja att inhängna boendeområden, dit bara vissa har tillträde. Fattar ni hur långt det har gått då!?

Hundgård förresten.., skulle vilja se det i kåkghettona! Ett par finnspetsar i hundgård där, lär kunna skapa rena lynchstämmningen :)

magentis

Just det, en massa "byrackor som ägarna inte har pli på":D är rätt tröttsamt. Tur att det finns olika områden i Sverige att slå ner sina pålar på. Stora ytor för traktorer, skogspromenader i glesbygdsfrack och jakthundar passar ju perfekt på stora tomter, avskilt från direkt kontakt med andra grannar.
Skämt och sido, vi pratar här om olika livsmönster och jag måste ändå säga att inget är rätt eller fel, bara det att vi människor är så himla snabba på att sortera in i olika fack. Ett klockrent bevis på vår förmåga att pricka in och plocka ut vissa typiska tecken och bilder framför oss är ju att vi tycker att Sällskapsresorna med Lasse Åberg är träffsäkra och typiska.
Men i ärlighets namn så är väl det väl tillspetsat, jag har i alla fall inte varit på resa på detta sättet. Likadant är det ju när jag åker till mina släktingar som har lantbruk eller bor på landet, inte åker alla fyrhjuling, har gamla bilar utanför på gården eller går runt i gummistövlar och fiberpäls.
Det bästa är nog om man är ödmjuk och ser varje boende till dess fördelar och inte rackar ner på det man inte gillar, man bor ju inte i ett boende man inte gillar förhoppningsvis..:):)
 
M
Inte bryr jag mig om hur folk vill bo. Men jag kan inte förstå att man bygger för ett problemskapande. Tänk på att goda grannar snabbt kan bytas till, nåt som sänker värdet på kåken..., ja.., enligt grannarna alltså. Hur många har t.ex inte läst om grannbråk, om t.ex nåt så elementärt som snöröjning eller gräsklippning? Det bråkas om: grannen lägger sin sin snö på min tomt, grannen lägger sin snö på gatan, grannen klipper gräs på "fel" tider, eller klagomål att grannen/grannens ungar går på min tomt, att grannens katt uträttar sina behov på våran tomt, o.s.v, o.s.v . Klart som sjutton att det blir sån´t här, när inte det finns plats att bo på.., dom sitter ju nästan i knäna på varandra... Det här existerar inte när det finns plats att bo på, mer än i något enstaka undantagsfall.
Å varför ska vi av alla länder, behöva bo så trångt? För det gör vi faktiskt i en jmf. Vi som har mest av ledig yta av alla andra jämförbara länder?
Det är det jag inte kan begripa.. Problem behöver vi inte skapa, dom får vi alla nog av än då, utan att behöva söka upp dom åxå.

Jo förresten. Ni har säkert märkt, att så fort man ska bygga en ny väg, nog sjutton bara MÅSTE den ringla fram genom ett område med bostäder eller ett välbesökt rekreationsområde! Trots att det finns ödemark i massor att dra den genom.... Måste va nåt genetiskt som vi svenskar dras med..

magentis
 
Redigerat:
Undrar varför en del ser problemen med att bo tight? Det är vär bara positivt att så många som möjligt får HAVSUTSIKT!!! Vill man skapa problem så kan man alltid göra detta för sina grannnar, men där jag bor så försvinner snö på 2-3 dagar och om det är katt problem så pratar vi med vederbörande. Där jag bor är vi inte stock konservativa och envetna dumma grannar mot varandra, utan försöker skapa ett trevligt och respektfult klimat grannar emellan. Vill man vara egensinnig och konservativ så finns det gott om glesbyggd med granskog som utsikt. Någonstans i norra Sverige.:):)
 
I
Havsutsikt skrev:
Undrar varför en del ser problemen med att bo tight? Det är vär bara positivt att så många som möjligt får HAVSUTSIKT!!! Vill man skapa problem så kan man alltid göra detta för sina grannnar, men där jag bor så försvinner snö på 2-3 dagar och om det är katt problem så pratar vi med vederbörande. Där jag bor är vi inte stock konservativa och envetna dumma grannar mot varandra, utan försöker skapa ett trevligt och respektfult klimat grannar emellan. Vill man vara egensinnig och konservativ så finns det gott om glesbyggd med granskog som utsikt. Någonstans i norra Sverige.:):)

Och hur många tror du får havsutsikt längre upp från kustlinjen när man bygger en siktskymmande mur med hus framför dem? Som i Bunkeflo i Malmö. Dessutom jäkligt fula lådor till hus. Nä. Sätt en Caterpiller av största modellen parallellt med strandlinjen, höj schaktbladet och riv skiten från den ena ändan till den andra. Synd bara att den fina jorden ska bli belamrad med byggavfall, men det kan de ju sätta arkitekterna och husägarna till att sopa upp :D
_________________________
Byggaren
 
M
Sen är det väl så, att de flesta inte kan gå på vattnet, utan behöver fast mark under fötterna. Visst är det trevligt med vatten, men utan tomt är det inget alternativ. Själv har jag både en å med öring, å Indalsälven på "tomten", så nog har jag vatten så det räcker.. Självklart fritt att nyttja för den som har lust, djur som människor...

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.