Om både tak och väggar är putsade har troligen den som putsade plattat (röret var inte djupt nog för att täckas av putsen) ihop röret i böjen mellan tak och vägg. Då brukar trådarna sitta fast mycket hårt, ibland kan man dra dom nån cm. stoppa in flädern och mät hur långt du kommer gör lika från andra hållet. Då kan du mäta fram stoppet. Röret ligger rätt rakt från den ena punkten till den andra
 
elmont skrev:
Om både tak och väggar är putsade har troligen den som putsade plattat (röret var inte djupt nog för att täckas av putsen) ihop röret i böjen mellan tak och vägg. Då brukar trådarna sitta fast mycket hårt, ibland kan man dra dom nån cm. stoppa in flädern och mät hur långt du kommer gör lika från andra hållet. Då kan du mäta fram stoppet. Röret ligger rätt rakt från den ena punkten till den andra
Okej, fast det känns även som att rören på något sätt hoppat av, för från ena hållet kan man skjuta in hela dragfjädern utan motstånd, så känns som om den bara snurrar sig uppe i taket :p

Men för även om röret är krökt så måste jag väl in i väggen och se ifall man kan minska böjen på röret? Helst vill jag ju inte göra för stora ingrepp på väggen.
 
Om man ser till att det är tyst runt om så brukar man kunna höra vart flädern är
 
Uppskattar att den fastnar ca 1 dm ut från väggen uppe i taket. Där både hörs det och sen om man mäter med fjädern lika mycket utanpå väggen som man får in i röret så kan det stämma att det är där det fastnar. Hur går man vidare?
 
TuXy skrev:
Uppskattar att den fastnar ca 1 dm ut från väggen uppe i taket. Där både hörs det och sen om man mäter med fjädern lika mycket utanpå väggen som man får in i röret så kan det stämma att det är där det fastnar. Hur går man vidare?
Tyvärr, inga genvägar. Riv den delen av taket, men det brukar innebära att man får putsa/gipsa upp taket igen och måla om.
 
Antingen får du hitta ett sätt att få genom FKn oskadd på, tex ta ett hål i taket eller klamra den utanpåliggande.
 
Ahh okaj. Då är det nog lättare att strunta i jordningen med andra ord..

Ni får ha tack för era tips och idéer ändå!
 
Tråkigt för dig... Tänk bara på att du inte får blanda jordat och ojordat i samma rum, gäller även lamputtag.
 
Jo jag vet om det. Grejen var den att jag köpte på mig uttag och dylikt då befintliga uttag var nikotinskadade så tänkte att jag ville ha aningen vitare plast. Då vore det lika bra att jorda och jag provade dra igenom fjädern i vissa av rören för att se så det gick. Dock provade jag aldrig just det röret som nu skapar mig problem.

Får se om jag känner någon elektriker som kan hjälpa mig, annars blir det ojordat och fint ändå.
 
Jag tycker du ska riva taket, det behövs säkert putsas och målas om (särskilt om du har nikotinfärgade detaljer i övrigt). Dessutom är det kul att putsa.:D
Om du inte vill putsa med bruk eller gips, så brukar det gå att fattigmansputsa med spackel i ett otal lager.
 
Haha nej jag vill faktiskt inte riva upp min nyspacklade och nymålade vägg samt tak om jag ska vara helt ärlig :p Jag får klura lite på saken, men skulle man på något sätt lyckas ta reda på exakt var det tar stopp så kanske det blir mer intressant. Annars lockar det ju faktiskt även att lägga en mantlad kabel längs med golvet från ett annat uttag och sen list utanpå, så behöver man bara spackla igen ett par decimeter vid vart uttag istället för halva taket :) Om nu det är tillåtet vill säga.
 
TuXy skrev:
Annars lockar det ju faktiskt även att lägga en mantlad kabel längs med golvet från ett annat uttag och sen list utanpå, så behöver man bara spackla igen ett par decimeter vid vart uttag istället för halva taket :) Om nu det är tillåtet vill säga.
Du får inte dölja kabel utan att spikskydda. Du kan ju sätta en plåt framför kabeln men bakom listen!:D
Det finns rätt så ok kabelkanaler, har du funderat på något så'nt?
 
Ifö skrev:
Du får inte dölja kabel utan att spikskydda. Du kan ju sätta en plåt framför kabeln men bakom listen!:D
Det finns rätt så ok kabelkanaler, har du funderat på något så'nt?
Ja tanken med kabelkanal har jag också varit inne på. Finns ju fina varianter där man får dra FK och allt. Det känns som om det är väldigt mycket enklare än att riva vägg och tak iaf.

Då borde man ju egentligen kunna lägga kabelkanalen lite snyggt längst ner i kanten mellan väggen och golvet från ett annat uttag, och sen upp och göra hål i uttaget? Tillåtet?
 
Har du testat att blåsa eller suga med dammsugare eller tryckluft det kan fungera att få igenom en papperstuss i ett snöre - kan vara värt ett försök.
 
Ja, det är tillåtet om du använder kabel (isolerade ledare förlagda i ännu en isolering). Om du bara använder t.ex. FK så måste du använda kanaler som bara kan öppnas med verktyg/instrument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.