Är det lämpligt att kombinera värmepump luft vatten med vattenmantlad kamin och eller solpaneler. Hade tänkt mig CTC:s värmepump ECO air och Elpanna EcoEl. De skriver i sin reklam att den lämpligt att kombinera med annan energikälla t.e.x sol som då kan kopplas direkt till pannan.
 
Lämpligt och lämpligt, det går att göra men det innebär lite mer installation. Detta eftersom både sol och vedeldning ger höga temperaturer medan värmepumpen ger låga. Hade en CTCsäljare som påstod att just CTC'n var bäst förberedd för detta, men jag har sett kopplingsalternativ för NIBE'n för detsamma så jag vet inte jag....

Rent ekonomiskt har du, i dagsläget, svårt att räkna hem vattenmantlad kamin (om du inte redan har den, eller ändå ska byta, och solpaneler om din primära uppvärmning är värmepumpen. Men det är bra att förberda, jag kommer ha förberett för både sol och ved i min anläggning.
 
Jag ska sätta in ett helt nytt system och min tanke var att det primär systemet ska vara en värmepump luft/vatten och eftersom jag ändå ska sätta in braskamin också, så funderade jag på att sätt in en vattenmantalde istället för en "vanlig" braskamin och eventuellt vara förberedd även för solpaneler.
 
OK, intressant. :) Då är vi inne på samma spår :D. Jag håller precis på att ta in offerter för ett sådant system.

Jag är av den åsikten att jag vill ha en riktig ackumulatortank i mitt värmesystem. Mot den kan jag docka de värmekällor som är mest ekonomiska vid varje given tidpunkt. Låter som du är inne på samma spår? Står dock och "velar" på storleken på acken just nu.
 
Visst en ackumartank är ju perfek tillsammans med den vattenmantalde kaminen. Jag är bara osäker på hur värmepumpen fungerar mot acktanken. Har fått för mig att man förlorar effekt från värmepumpen om man kör via en acktank??
 
Jag är inne på samma spår. Men varför förlora på att ha en acctank. Det är bra att kunna spara energi om man skall ha solpaneler i framtiden. Har man bara en bra tank med många möjligheter så borde det inte ställa till några problem för värmepumpen. Har själv ägnat ganska mycket tid för att försöka hitta en bra lösning som inte kostar för mycket och blir bara mer och mer förvirrad ju mer man förstår om acctankar osv.
Man kan köpa en färdig helhetslösning med kamin värmepump och sol men då kostar det säker över en 100" för bara grejerna och sedan installation på det. Nu har jag hittat den acctank med förvärmningsslinga för 1000 kr på blocket och skall bygga vidare på det och docka en värme pump som värmer vattnet i den som sedan värmer poolen och tappvatten samt värmeslingor på vintern.
 
Titta på det här dockningsalternativet från NIBE. Nu är detta iofs för deras bergvärmepump 1135, men du ser ett exempel på hur man kan koppla det vi är ute efter. http://www.nibeonline.com/pdf/M10456-4.pdf

Dock hade jag valt att inte använda den lågt liggande solslingan till kaminen, det förstör ju skiktningen, utan kopplat på den i övre delen av tanken mellan växelventil 19-1 och tanken.
 
Är inte så insatt i CTC's sortiment men en säljare jag pratade med för ett tag sen påstod att CTC var mycket lämpade för en kombination av ved, sol och VP, detta eftersom deras system är shuntat (nu är NIBES det också, men i alla fall...).

Det är lite svårt att se på skisserna på den sidan eftersom EcoTank och EcoEl är som "svarta lådor". :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.