Har någon erfarenhet av att koppla 1000 liter ackumulatortank in på systemet och bara låta värmepumpen gå dagtid då utomhustemperaturen i genomsnitt är högre och på så sätt få en bättre verkningsgrad samt mindre start/stopp?

/FLKR
 
en värmepump har hög verkningsgrad när den gör "kalt vatten" ju varmare vatten den gör ju mer sjunker verkningsgraden (COP)
Du får alltså en dyrare uppvärmningskostnad på det viset.

akumulator tank andvänds bara til värmesystem där man av bekvämlighets skäll är villig att offra spill energin från akumulatron i förmån av att slippa "sköta" värme systemet hela tiden. (som tilexempel vid ved eldning)
din värmepump har inget imot att arbeta nette tid, så du kan utnytja detta o låta den göra endast den energi som för tillfället krävs
 
  • Gilla
Jimmy Tuväng
  • Laddar…
CarMan skrev:
en värmepump har hög verkningsgrad när den gör "kalt vatten" ju varmare vatten den gör ju mer sjunker verkningsgraden (COP)
Du får alltså en dyrare uppvärmningskostnad på det viset.

akumulator tank andvänds bara til värmesystem där man av bekvämlighets skäll är villig att offra spill energin från akumulatron i förmån av att slippa "sköta" värme systemet hela tiden. (som tilexempel vid ved eldning)
din värmepump har inget imot att arbeta nette tid, så du kan utnytja detta o låta den göra endast den energi som för tillfället krävs
Håller inte med, att koppla en acktank till en värmepump är inte fel, det ger färre stopp och man kan som i mitt fall spärra elpatronen eftersom min FLVP's begränsade effekt kan ladda tanken under dagen. Detta medför att jag klarar en kall natt om tempen är högre dagtid. Jag kan alltså klara mitt värmebehov utan tillskott under tidig vår och höst. Utöver detta får jag en väsentligt större tillgång på varmvatten.
 
Ska den stackars pumpen stå och jobba mot 50-60 grader hela tiden och sedan shuntar du ut det till golv/radiatortemp (30grader) ??

Värmepumpar har inte större effekt än att de måste jobba dygnet runt med så låg temperaturskillnad som möjligt.

Jag vet inte hur styrningen prioriterar om effekten inte räcker till, jobbar VP mot radiatorerna och elpatron värmer varmvatten eller kämpar VP med varmvatten och huset värms med elpatron?

Prototypen
 
0840 skrev:
Håller inte med, att koppla en acktank till en värmepump är inte fel, det ger färre stopp och man kan som i mitt fall spärra elpatronen eftersom min FLVP's begränsade effekt kan ladda tanken under dagen. Detta medför att jag klarar en kall natt om tempen är högre dagtid. Jag kan alltså klara mitt värmebehov utan tillskott under tidig vår och höst. Utöver detta får jag en väsentligt större tillgång på varmvatten.
vist. några dygn/ år kan man råka ut för senariet att solen värmer huser så pass att värmepumpen har kraft över att ladda en någulunda stor akumulator 3-400 liter. & sen utnyttja det om tempratur växlingen är lagom växlande.

(är det för kallt på dan klarar pumpen inte av att värma + den extra volymen (+ att du förlorar i COP)
(rä det för kallt på natten måste elpatronen ändå gå i & då har den ännu mer vatten att värme upp = mycke mer elpatron)

Systemet ska isånna fall byggas så att akumulatorn kopplas bort när elpatronen går, men då kan du ju ha lagrad massa energi som aldrig komer att andvändas = förlust då också.

& om det går att räkna hem nån enstaka dag, så lär det ta 50 år eller mer innan du räknat hem investeringe.
 
  • Gilla
Svedenlund
  • Laddar…
Färre starter kan man fixa med arbetstenk, vilket inte är en akumulator.

men man ska inte stirra sig blind på detta, för i samma takt som starterna sjunker så ökar trögheten (med klen pump är det viktigare att ej ha ett trögt system)
 
CarMan skrev:
vist. några dygn/ år kan man råka ut för senariet att solen värmer huser så pass att värmepumpen har kraft över att ladda en någulunda stor akumulator 3-400 liter. & sen utnyttja det om tempratur växlingen är lagom växlande.

(är det för kallt på dan klarar pumpen inte av att värma + den extra volymen (+ att du förlorar i COP)
(rä det för kallt på natten måste elpatronen ändå gå i & då har den ännu mer vatten att värme upp = mycke mer elpatron)

Systemet ska isånna fall byggas så att akumulatorn kopplas bort när elpatronen går, men då kan du ju ha lagrad massa energi som aldrig komer att andvändas = förlust då också.

& om det går att räkna hem nån enstaka dag, så lär det ta 50 år eller mer innan du räknat hem investeringe.
med vår installation, lite fakta:
Hus på västkusten, 270 m2 varav 40 m2 garage i huset. Innetemp ca 21 grader, 16 i garaget.
Senaste året har elpatronen varit inkopplad ca 10 dagar för övrigt spärrad. Nibe 360 kopplad till acktank 500 L. Förvärmning via vvslinga i acktank för varmvattnet, klarar dagligt bad i hörnbadkar + 1-2 duschar per dag. Vattenmantlad kamin för att klara kalla dagar och nätter, kaminen laddar acktanken när man eldar. Vedförbrukning ca 4 M3, total elförbrukning senast kända år = 12000 kWh, har ingen aning om hur stor del som är hushållsel.
Utan acktanken hade jag inte klarat badkaret och antal dagar med elpatron hade varit väsentligt högre. Är bara dygnsmedeltempen över 5 grader så behöver jag inte elda eller använda elpatronen.
 
I
Håller med 0840, samla in enegin när den finns i överflöd. Dessutom skiktar en ac-tank betydligt bättre = bättre verkningsgrad.
 
0840 pratar om en klen frånluftsvärmepump, medan trådskaperen pratar om en Lutf vatten värmepump.

håll isät begreppen, annars går det inte jämföra 8stor risk för att lura trådskaperen)
 
ion skrev:
Håller med 0840, samla in enegin när den finns i överflöd. Dessutom skiktar en ac-tank betydligt bättre = bättre verkningsgrad.

om nu enenrgin skulle kostet lika mycka oavsett tempratur, så låter det ju bra att samla in energin, men nu är det ju dyrare att göra så pass varmt vatten + att man har värme förlust på acken. (en klaen frånlufts värmepump hamnar i annat läge, då den är starkt beroende av elpatronen, så där kan man ta lite dyrt värmet varmvatten motatt slippa elpatron)
 
CarMan skrev:
om nu enenrgin skulle kostet lika mycka oavsett tempratur, så låter det ju bra att samla in energin, men nu är det ju dyrare att göra så pass varmt vatten + att man har värme förlust på acken. (en klaen frånlufts värmepump hamnar i annat läge, då den är starkt beroende av elpatronen, så där kan man ta lite dyrt värmet varmvatten motatt slippa elpatron)
tror jag ändå att det är en bra lösning. På kvällen så har mitt system inkl actank en temp på ca 54 grader, ingen elpatron inkopplad, på morgonen efter så är temp ca 35 grader och när jag kommer hem på kvällen så är temp åter ca 54 grader. Om jag inte hade haft de där extra 500 liter acktank så hade jag nog varit tvungen att ha elpatronen inkopplad. 500 liter ack tank med 20 graders delta T är ju ändå ca 12 kWh
 
0840 skrev:
tror jag ändå att det är en bra lösning. På kvällen så har mitt system inkl actank en temp på ca 54 grader, ingen elpatron inkopplad, på morgonen efter så är temp ca 35 grader och när jag kommer hem på kvällen så är temp åter ca 54 grader. Om jag inte hade haft de där extra 500 liter acktank så hade jag nog varit tvungen att ha elpatronen inkopplad. 500 liter ack tank med 20 graders delta T är ju ändå ca 12 kWh
Men du har ju fortfarande en frånluftsvärmepump & självklart hade den nog stöt med elpatron.

trådskaparen "har" ju luft/vatten värmepump & den behöver ju ingen elpatron, så länge utomhus tempen är över -10 (vissa pumper klarer ju -20)

lite data:
1kW 35 gradit vatten "kostar" 0,2kW att framställe (COP 4,8)
1kW 55 gradit vatten "kostar" 0,32kW att framställa (COP 3)

det är alltså onödigt dyrt att värma vatten man inte andvänder. så gjorden man föritiden på värmepumpan, men det har man frångått! utveklingan går framått
 
CarMan skrev:
Men du har ju fortfarande en frånluftsvärmepump & självklart hade den nog stöt med elpatron.

trådskaparen "har" ju luft/vatten värmepump & den behöver ju ingen elpatron, så länge utomhus tempen är över -10 (vissa pumper klarer ju -20)

lite data:
1kW 35 gradit vatten "kostar" 0,2kW att framställe (COP 4,8)
1kW 55 gradit vatten "kostar" 0,32kW att framställa (COP 3)

det är alltså onödigt dyrt att värma vatten man inte andvänder. så gjorden man föritiden på värmepumpan, men det har man frångått! utveklingan går framått
Visst har vi en FLVP, i mitt exempel var ingen elpatron inkopplad, den var spärrad.
Om trådskaparen har en mindre luft-vatten vp är hans tankegångar riktiga anser jag, stor pump och scrollkompressor = annat ställningstagande. Sedan kommer ju verklig vv förbrukning in i spelet också.
Faktum kvarstår, för mig med liten vp är laddning dagtid ett bra sätt att spara energi.
 
förstår faktiskt inte varför vi ska blanda in nått annat än vad trådskaparen angivit i denna tråd. bättra att ta det i annan tråd
 
  • Gilla
BG.s
  • Laddar…
I
Om vi gör ett räkne exempel. Vi antar att du har en vp med 2kW kompressor, den ger dagtid cop 4 och vi kör den 10 tim. 2 x 4 = 8kW ut per timme ger 80kWh. 1 L vatten kostar 1,16w att värma, 80000 / 1,16 =68965 L vatten 1 grad, din tank var 1000L det ger således 68,9 grader till en kostnad av 20 kWh.
Skulle vi istället köra dygnet runt och vi antar medel-cop 3, ger det 2 x 3 = 6 kW /tim ut. 80 kWh / 6kWh = 13,3 tim för att nå samma resultat 13,3 x 2kW = 26,6 kWh. (delat på dygnet bör temp. bli runt 38 grader). I första ex kostade det 20kWh och i andra 26,6kWh för att nå samma resultat. Nu är det inte hela sanningen för ju varmare det blir i tanken ju mindre blir cop och ju mer ökar värmeförlusten från tanken. I detta exemplet tror på en besparing på ca 4 kWh / dygn, ej inräknat att man slipper legionellakörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.