För en nybörjare så undrar jag vad det viktigaste är man skall göra med gräsmattan nu när snön snart har försvunnit...Räcker det att köra Stroller Kombi eller Stroller Mossa med spridarvagnen? Har haft en kolonistuga tre år nu och tycker gräsmattan har fått mer och mer mossa och inte varit lika grön...
 
Passa på i nästa vinter att sprida kalk på gräsmattan innan snön kommer. Funkar mycket bra mot mossa.
 
är det för sent att kalka nu i vår? finns det kalk t.ex. i Stroller Kombi eller Stroller Mossa eller ska mn köpa någon speciell kalk?
 
Det finns ju även Stroller Trippel som både gödslar och tar bort mossa samt ogräs. Men den ska du nog vänta en månad till innan du sprider ut. Ogräset ska vara i tillväxt.
 
Min filosofi är att mossa inte går att bekämpa bort med exv järnsulfat. Kortsiktigt gott resultat men långsiktigt förbättrar du förutsättningar för mossans återkomst.
På våren städar jag med lätt krattning och sprider ut långtidsverkande gödning. Är du ute efter kalk kanske algomin vore lämpligt?
 
rossen skrev:
Min filosofi är att mossa inte går att bekämpa bort med exv järnsulfat. Kortsiktigt gott resultat men långsiktigt förbättrar du förutsättningar för mossans återkomst.
På våren städar jag med lätt krattning och sprider ut långtidsverkande gödning. Är du ute efter kalk kanske algomin vore lämpligt?
Hej,
Exakt vilken långtidsverkande gödning använder du? Jag brukar använda olika typer av Strollers produkter och köra med spridarvagn. Men det kanske är onödigt dyra produkter?
 
Av de tillskott jag gjort till gräsmattan har en topdress med stödsådd efter vertikalskärning varit det som verkligen gett gott resultat. Om vi enbart pratar gödning är det svårt att ge ett vetenskapligt svar vad som är bäst men med min erfarenhet väger det över för Algomin.
 
Vad bör man prioritera om man har en gräsmatta som är blöt väldigt länge efter regn och blir lerig när man går på den då. På vissa ställen känns det som att man går på en vattensäng, gungar alltså när man går. Gräsmattan är väl från runt 75 nån gång när huset byggdes.
 
Personligen har jag ibland funderat på att dränera ordentligt, ett bra bärlager och 10 cm asfalt på toppen :D.
 
rossen skrev:
Av de tillskott jag gjort till gräsmattan har en topdress med stödsådd efter vertikalskärning varit det som verkligen gett gott resultat. Om vi enbart pratar gödning är det svårt att ge ett vetenskapligt svar vad som är bäst men med min erfarenhet väger det över för Algomin.
Säljs Algomin i alla större byggvaruhus? Kan man använda detta i spridarvagn?
 
Algomin säljs lite överallt. ICA har det tex.

Asfalt underlättar driften men skaver så förbannat när man spelar fotboll...;)
 
Jag tycker det viktigaste är att köra över den med jordfräsen och asfaltera den, fy för att klippa gräs!
 
Och jag rekommenderar då snöspaden. 60 cm kvar ner till gräset
 
släpp inte ungarna med fyrhjulingen på den... det blir bara lera kvar.... *suck*
 
Vad är det jag ser? negativa tankar? Själv tycker jag det är underbart att få dra igång med trädgårdsarbetet nu. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.