Hej

Detta gäller en trä-villa från 1936, i 3 våningar, som renoveras.
Vill installera ett nätverk, dock inte trådlöst av en massa olika anledningar, bla. minskad strålning, ökad bandbredd och minskad risk att bli avlyssnad.
Behöver RJ45 uttag i en del rum,dock inte alla, dock på varje plan, se bifogad skiss. 4-5 jack övervåning (varav 3 eller 4 i ett o samma rum), 4 jack i entre-våning(ett i vart rum) samt i 1 rum (av 4) i källaren.

Jag frågade elektrikern hur jag skulle dra och han sade att jag skulle börja dra ett stjärnnät från rummet där jag jobbar med flest datorer, vilket i mitt fall är kontoret på övervåningen.

Det tycker jag låter som en dålig ide!:confused:
(Jag tror jag kanske missförstod honom och han menade att så drar man i nya en-planshus)

Skulle ett stjärnnät dras från övervåningen ner i huset, betyder det att det skulle behöva dra en stamlinje ner med typ åtta nätverkskablar? Kan det verkligen vara det bästa? Dessutom skulle jag behöva dra den analoga linan upp till övervåningen. Första jacket är för närvarande på entreplan och jag har inte tänkt ändra det ifall det inte finns en god anledning. Dessutom finns det inte mycket till mellanväggar att dra kabel i så allt måste dras utanpåliggande (dock mellan våningsplan kan man "gömma" kabeldragningen i håligheter mellan våningarna.

Jag förslår istället att man drar som i bifogad bild, och på så sätt klara sig med en kabel mellan våningsplanen. :D Switch och Router(inkl brandvägg) har jag sedan tidigare dock är inte switchen inkopplad.

Jag förstår inte heller riktigt varför man skulle vilja ha dubbeljack i ett rum om man i dagsläget bara tänkt använda det för ett styck dator? :confused: Har jag missat något användningsområde :confused: såsom strömmande video till varje rum eller?

Blir det billigare att låta elektrikern göra jobbet för jag antar att jag måste köpa in verktyg? Vilka i så fall?
Vilken slags nätverkskabel? Skärmad eller oskärmad? Jag skulle nog vilja klara av 1Giga/Bit.
Är det värt med en kabeltestare eller räcker det med volt-metern? :confused:
Hur lång tid tror Ni att det skulle ta för en professionell elektriker att dra detta?

Tacksam för svar,
Per
 
  • HomeLAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror nog han vet vad han pratar om. Elektrikern tänker nog strikt stjärnnät och då utgåt man från en punkt och drar ledningarna till alla ställen. Om knutpunkten då är på mellanvåningen eller uppe så blir det lika många ledningar mellan planen. I det fallet blir det naturligtvis minst ledningar om man lägger knutpunkten där det finns mest uttag i närheten.

Däremot inte sagt att ditt sätt är fel. Jag hade (och har delvis gjort) på samma sätt. Jag har själv byggt ut huset med bl.a ett nytt arbestrum och mediaram. Där har jag nu 2 knutpunkter, varsin switch med gigabit emelllan.

Dessutom hade jag nog också tvekat på att flytta teleledningen, om man kan få plats med all utrustning på mellanvåningen på något snyggt sätt.

Oskärmat gäller i princip alltid i villa. Finns ingen anledning till skärmat. Tvärtom riskerar du bara sämmre prestanda om det inte blir riktigt bra gjort.

Dubbeljack är nog standard. Skall man dra en tråd kan man lika väl dra 2. Minimal extra kostnad i totalen. Många prylar börjar att få nätverksuttag och framtiden är nog ethernet för mycket ex. audio / video.

Skulle jag ändå ha elektrikern att göra en massa eljobb, blir det nog billigare om han gör nätet också, men det är bara en förväntan från min sida.

Det behövs inte mycket verktyg och fördbindningstekniken är rätt strulfri.
 
Tack TLovskog

Funderar lite på om man ska lägga datakabeln i något speciellt rör /kanal mellan våningsplanen? Ingen finns idag. Trähus "rör" ju lite på sig. På våningsplanen kanske det räcker med att dra datakabel "fri" som den är?

Per
 
Gör som vanligt jag och tippsar skamlöst om min nätverksskola som ligger längst upp här i teknik. Där kan du bland annat se vilka verktyg som kan vara bra att ha om du vill göra det själv.
Jag skulle bygga stjärnnät av ett par olika anledningar.
Dels kan jag utnyttja nätet mer flexibelt då jag kan välja vilken signal jag vill skicka till vilket rum (data/tele/ec tv). Sen är kabeln så mycket billigare än paneler och aktiv utrustning så det blir garanterat billigare också om man gör det själv (dvs tid=noll kostnad). Mellan våningsplanen skulle jag försöka dra ett par vp 40 rör eller så. För att slippa problemen med att huset rör sig så lägg en liten bukt på kabeln vid lämplig plats så är det lugnt. Generellt bör man försöka dra all kabel i rör för då kan man enkelt dra ur den och ersätta med en annan om/när behoven förändras
 
Tack mats_o
Något som jag inte riktigt ser något svar på i Er eminenta nätverksskolan är varför man ska skaffa dubbeluttag?
Jag kommer alltid använda trådlös telefon, där kvaliten inte behöver ligga i Gigabit området. Jag har lite svårt också att hitta en leverantör som säljer "allt" för cat 6 (mot privatkund på postorder).
En del verkar bara ha cat5e kontakter och uttag , medans andra leverantörer har bara cat 6 kabel. Kan ni rekommendera något billigt och bra ställe som har både och? Det finns ju cat6a också men den verkar fasligt dyr.

Tack,
Per
 
Kolla på http://www.direktronik.se/
Jag har monterat deras Kat6 patchpanel (04-4018) och tillhörande jack (ex 11-2072) ganska prisvärt och mycket smidigt.

Om du inte har speciella utseende krav på uttagen i huset så finns det även väggdosor (04-0685) som använder samma typ av jack.

/Håkan
 
Ska du bygga nät så gör det riktigt från början, dv.s. ett stjärnnät. Som andra sagt tidigare så är det varesig ett större merjobb eller kostad att dra dubbeluttag när du ändå håller på. Då slipper du eventuella switchar i uttagen senare - det ser så mycket snyggare ut. Var du placerar stativet beror på utrymme men så centralt som möjligt är bra, flytta dit teletrådarna också så du kan sätta routern i stativet.
 
Tack för alla svar,

Vart får man tag på vp40 och hur många cat6 kablar kan man dra i varje utan att signalkvaliten påverkas?
Tänkte använda en laptop för att testa kabeldragningarna.
Något bättre alternativ?

På Er rekommendation blir det mer av ett stjärnnät då, troligtvis kommer jag gå upp med typ fyra -fem cat6 till översta våningen, ett till varje rum i övervåningen.
Detta från ett kopplingsskåp på entrevåningen eftersom första telejacket sitter där, alternativt att jag sätter det högt i källaren, nära inner-taket. Detta eftersom telekabeln kommer in där,(men trots detta sitter först jacket på entre-våningen ). Jag har liksom ingen plats i översta våningen dessutom skulle jag då behöva dra upp analoga linan ända upp . Vilket troligtvis är dumt? Jag tror det blir 1-2 meter längre kabeldragning per jack att sätta än sätta den i entreplanen (där jag har väldigt dåligt med plats också).
(jag kommer dock använda den bredbandsrouter och en switch i kontoret eftersom jag haft dem länge men gör nu om ett par rum- därav "ordentliga" kabeldragningarna.

/Per
 
VP40 kan du säkert köpa hos närmsta elfirma, annars finns det nätbutiker. Hittade t.ex. http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=2726

Signalkvaliteten påverkas inte av mängden kablar, kommer inte på rak arm ihåg hur många det går att trycka in i ett 40-rör utan att det blir tungt att dra. För hemmamekare så är nog det enklaste att testa med en laptop. Man kan också effektivisera jobbet genom att "loopa" dubbeluttagen och på så sätt testa två kablar samtidigt, men är det fel så får man köra kabel för kabel iallafall.

Låter som den vettigaste placeringen med tanke utrymmet är i källaren. Det är iofs ingen problem att du förlänger telekabeln om du skulle behöva det. Om du kan så paralllellkoppla dig på ditt första jack så behöver inte Relacom gnälla över var överlämningspunkten sitter om du nån gång behöver felanmäla din telefon.

Lycka till!
 
zombieboy skrev:
Något som jag inte riktigt ser något svar på i Er eminenta nätverksskolan är varför man ska skaffa dubbeluttag?
jag tror och hoppas att mer kringutrustning kommer bli en del av nätverket. T.ex skrivaren, HDD, webbkamera(?). Sedan han vi ju möjligheten att använda uttag två för tv:n. Stereon kommer att kopplas till nätverket och plocka radion från www. m.m m.m m.m

Allt detta skulle man väl kunna lösa med en switch, men du dubblar ju din kapacitet med två uttag, och slipper den fula switchburken.
 
zombieboy skrev:
Tack mats_o
Något som jag inte riktigt ser något svar på i Er eminenta nätverksskolan är varför man ska skaffa dubbeluttag?
Jag kommer alltid använda trådlös telefon, där kvaliten inte behöver ligga i Gigabit området...
Dubbeluttag är väl jättebra eftersom du slipper en switch om du tex vill ha en stationär dator och en laptop inkopplingsabr eller i docka. Elelr om du vill installera en NAS på det stället - eller nätverksprinter osv osv !?

En annan sak: Du nämne att ett av skälen till att du vill ha kabel är strålning - du är medveten om att en DECT-telefon strålar ungefär lika mkt som en mindre GSM-basstation va !?!? DECT bastationen är dessutom "på" hela tiden...
En WLAN router ligger på tusendelar av de strålningsnivåerna !
Så är du orolig för den biten - skippa DECT-en först !

/K
 
klaskarlsson skrev:
En annan sak: Du nämne att ett av skälen till att du vill ha kabel är strålning - du är medveten om att en DECT-telefon strålar ungefär lika mkt som en mindre GSM-basstation va !?!? DECT bastationen är dessutom "på" hela tiden...
En WLAN router ligger på tusendelar av de strålningsnivåerna !
Så är du orolig för den biten - skippa DECT-en först !
/K
Nja. Nu ska vi nog ta och klippa oss och kika på lite fakta innan vi uttalar oss:
* Typisk uteffekt på en GSM-station är 5-10W, finns starkare...
* Typisk uteffekt på en DECT-bas är 10 mW under samtal
* DECT-basens uteffekt, mellan samtal, är typiskt 2 mW, handenheten ingenting
* En WLAN-bas får maximalt sända med 100mW, de flesta ligger i spannet 30-70 mW

Så visst kan man väl säga att en DECT är som en mindre GSM-basstation. Ungefär en 1000-dels. Och det stämmer väl rätt bra då, för en DECT-telefon är 10cm och en GSM-mast kanske 100 meter ;)
 
Redigerat:
Man bör väl fundera på fältstyrka och istället för uteffekt då man förhoppningsvis ine har GSM basen i sovrummet :)

CAT6 i vp40 har jag inte testat men 9 går i med garanti och jag skulle tro på 16. Har dragit 16 dubbelskärmade 5E i ett vp40 och den var inte tunnare än en vanlig Cat6
 
mexitegel skrev:
Nja. Nu ska vi nog ta och klippa oss och kika på lite fakta innan vi uttalar oss:
* Typisk uteffekt på en GSM-station är 5-10W, finns starkare...
* Typisk uteffekt på en DECT-bas är 10 mW under samtal
* DECT-basens uteffekt, mellan samtal, är typiskt 2 mW, handenheten ingenting
* En WLAN-bas får maximalt sända med 100mW, de flesta ligger i spannet 30-70 mW

Så visst kan man väl säga att en DECT är som en mindre GSM-basstation. Ungefär en 1000-dels. Och det stämmer väl rätt bra då, för en DECT-telefon är 10cm och en GSM-mast kanske 100 meter ;)
ok lite OT men iaf: :)

Ok - det är inte en 100% ig sanning - Uteeffekten från sändaren är inte lika hög - men nivåerna från sändaren är lika höga eller tom högre pga avståndet.
Sen har nyare DECT telefoner begränsat sin uteeffekt så att dom inte är på hela tiden - äldre varianter ligger ute med effekt 24/7.

När det gäller strålningsnivåer:
1. Elektromagnetisk strålning avtar med kvadraten på avståndet så ett avstånd på ett tiotal meter till tex en mobilmast innebär betydligt lägre nivåer en ett par centimeter eller decimeter (med handsfree) från sin mobiltelefon !

2. GSM-master brukar ligga på ngt tiotal watt typiskt 12-15 w per sändare.

3. Uppmätningar visar på nivåer, ca 150 m från mobilmasten på ca 0,0011 w/kvm, att jämföra med en mobil som ger ca 200w/kvm om man är "tätt intill den" - dvs håller den mot örat - men där den effekten varierar beroende på hur svårt telefonen har att nå närmaste mast.
(Ref:The Microwave Syndrome: A Preliminary Study in Spain
Enrique A. Navarro och medarbetare. Electromagnetic Biology and Medicine , Volume 22 , Issue 2&3)

4. En trådlös DECT telefon har upp till 0,011 w/kvm, alltså tio ggr högre strålning än från en mobilmast i närheten, 1.5m från mätpunkten .
http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/tradlosa-telefoner/index.htm


Men om vi nu är inne på ämnet.
En av Sveriges främste forskare på ämnet om hur elektromagnetisk strålning påverka människokroppen har bla kommit fram till att högre frekvenser inte tränger lika djupt in i kroppen Så OM (det finns idag inte några vetenskapliga belägg för det dock) - elektromagnetiska fält kan leda till tex genetiska skador så är det värre med lågfrekvent strålning.
http://www.fas.se/upload/dokument/publiaktioner/pdf/FAS EMF 08 (2009


Jag personligen tror inte att elektromagnetisk strålning är så farligt om man håller sig under "rimliga" nivåer (riktigt höga nivåer är direkt skadliga !) - iaf inte m.a.p cancer, ellallergi osv
Däremot skulle jag kunna tänka mig att man kan få andra kortvariga symptom sömnsvårigheter, stress osv - hjärnan lär nog inte var helt opåverkad av om man har rel. starka elektromagnetiska fält nära huvudet - men det är ren spekulation från min sida.
Ville bara reda ut om "strålning" var ett problem - för då skall man nog som sagt tänka över det där med trådlös telefon....

/K
 
Redigerat:
Sedärja, nu kan jag hålla med :D. Till och med referenser! :cool:

Så länge man använder saker och ting med en nypa sunt förnuft så ser jag heller ingen anledning till oro. Men som sagt om strålningen är en issue för trådskaparen så ska han nog skippa sin DECT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.