Jag håller på och planerar mitt kök och har funderingar på att sänka taket och montera in spottar. Jag är novis på detta område och behöver därför lite hjälp med placering av dessa.

På ritningen är spottarna de röda prickarna, jag har placerat fyra stycken över köksbänken. Det kanske är lite för mycket? Ska de sitta symmetriskt eller inte osv, det finns säkert massor av råd som kan vara bra att få.

Det kommer även vara spottar under väggskåpen, dessa är inte utritade på denna skiss. Skissen gäller bara de spottar som ska sitta i taket.

kok_spottar.jpg
 
Redigerat:
Inte behöver du sänka hela taket för att montera in spottar? Du kan väl, lite beroende kanske på vilken typ av hus du har köket i, lägenhet eller eget hus exempelvis, ta hål i taket på önskade ställen och montera in "pottor" för spottarna. Sådana monteringslådor kan du bland annat hitta på Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55497145

Vad har du förresten i skåpen med markeringar 5 och 6? Något du tänkt att jobba vid? Eller skåp du vill se vad du vill ha i? Rekommenderar att du flyttar spottarna så att du inte står i vägen för ljuset. Fundera även på vart du ska ha köksbordet, så att spottarnas placering inte kolliderar med bordsbelysningen.
 
Jag bor i en lägenhet med betongtak så jag har inte så många alternativ till att sänka taket tyvärr.

Nr. 5 och 6 är högskåp, jag behöver med andra ord ingen belysning ovan dessa.

Bordsbelysning borde jag ta mig en funderare på, tack för ditt svar.
 
Smake är olika.......
Men jag tycker du skall ha spottarna över bänken 40 cm får överskåpskanten.
och endast sätta 3 st där efter göra det som en fyrkant 3 X 3 spot....
En hantverkare sa till mig en gång " Det är bara målare och idioter som tittar i taket"
 
Ska du ha under överskåpen så tycker jag du kan hoppa över de 4 över bänken.. Jag skulle hellre satt 3st i rad symmetriskt från den första vid dörren, sedan 2 rader till a' 2st symmetriskt med 3-radens 2.

Och definitivt en matplats belysning, absolut stensäkert att det hade saknats i framtiden annars. Sätt bara ett lamputtag med krok mitt för fönstret och lagom långt in (50-80cm?). Du behöver ju inte ha en lampa hängande om du inte vill.

Sedan 3 olika tändningar: lamputtag/tak/under överskåp.
 
Se till att det finns tillräckligt med avstånd mellan överskåpen. när du öppnar luckorna och spotlighsten, de måsta vara ca 50 cm mellan spotlighten och köksluckan.. annars kan det börja brinna! ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.