Behöver lite råd till nya köket.

Skall man köra inbyggnads spottar eller LED ( är det tillräckligt med ljus) eller skall man både och beroende på placering. mm mm tips tack

Rita in med paint!

Har gjort 1 alternativ själv i rött detta är förrutom de under skåp vid diskbänk.
 
  • ljus_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ljus 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under överskåpen skulle jag satt en led-stripe. Har du råd så skulle jag satt in LED-spottar i taket, hyffsat nära varandra för att slippa få skuggor.
För att spexa till det lite kan du även sätta led-stripe under diskbänken som lyser upp lådfrontarna. Då finns det även led-stripes med olika färger.

Se exempel i länken: http://lunken.wordpress.com/2009/03/04/30w-led-tejp-och-ett-par-cree-1w-i-koket/

/Magnus
 
Absolut Intressant. Det enda med LED är ljus styrkan. Vill inte heller ha fulla taket med LED spotts.

- Tex över ön vill jag ha punktbelyst där man tex kan käka frukost eller sitta.

/Mattias
 
LED är helt kass som allmänbelysning, det ger bara effekt/mys belysning, om du inte trycker hela taket fullt fast då blir det mest fult istället..

I tak hade jag mycket hellre kört med halogen spottar, hundra gånger behagligare ljus också. Under överskåp och annat kan man ju köra med LED av olika slag istället om man vill.
 
Har själv LED-spottar i vardagsrummet som belysning, varmvita, sittandes 1,2m x 1,4m från varandra, 5W st, lyser rejält om man krämar på, skönt ljus.

/Magnus
 
yps skrev:
Har själv LED-spottar i vardagsrummet som belysning, varmvita, sittandes 1,2m x 1,4m från varandra, 5W st, lyser rejält om man krämar på, skönt ljus.

/Magnus
Du kan inte skicka in en bild?

Lutar nog på utanpåliggande skena, tror jag! :) Kan man vinkla som man vill.
Dock över ön, behöver jag endast 2 där man skall sitta eller skall man sätta 4 i en rektangel trots att fläkt är där?
 
Här kommer en bild.
 
  • led-spottar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt. Hur mkt bygger de uppåt. Vill köra med typ hide-a-lite som jag bl a har i badrum och tv rum de behöver bara ca 25mm. Kör du dimmer på dessa oxå, kostar??
 
De byggar ca 5cm uppåt, de ser ut som vanliga halogen spottar, GU10 tror jag de heter. Sitter i en vanlig amatur för 12v max 20w.
Jag kör med dimmer, betalade ca 400kr / st vid köp av 16st, då ingick två trafos som är dimbara, och en eljo trend dimmer (och kabel). Det är 3st CREE led:ar i dessa, nu har det kommit nya som är mindre, som bara har en 1 CREE LED som är nästan lika stark som dessa 3.
Jag har satt vanliga "pottor" i undertaket där jag hade isolering, men de blir inte varma, bara ljumna, går att hålla dem i handen när de stått på max ett tag.

/Magnus
 
Största problemet med led idag är nog priset.
Ljuset och färgtemperatur börjar bli riktigt bra. Studerade lite olika på elfack härom veckan. 6W varmvit bör täcka de flestas behov. Motsvarar i princip 35W halogen. Förutom ljusstyrka och färgtemperatur så mäter man också hur naturligt ljuset är sk CRI värde. Solen är 100 dvs naturligt. De bästa LED vad jag kan se kommer upp över 80% Men lite billigare kan ligga nere på 60-70%. Halogen håller generellt mycket högt CRI, 90-95% utan problem. Detta är huvudorsaken varför folk allmänt tycker ljuset är kallt och tråkigt i LED. (Det har mao inte så mycket med färgtemperaturen att göra tvärtom har vita led ofta bättre cri än varmvita. Detta innebär att i badrum kan tex led bli väldigt tråkigt. Inte bra om tjejen sminkar sig i onaturligt ljus, och sedan går ut och ser ut som en skata (Enligt hennes egen åsikt). I kök vardagsrum mm, känns det dock inte så känsligt.

Ett problem däremot som jag försöker sätta mig in i är drivning och dimning. Det verkar inta vara en självklarhet att man köper 20 spottar och sedan trycker in en dimmer och får det att funka. Man måste vara mycket noga med vad det är för drivchip på dem. Sen måste ev trafos, drivdon och dimmers vara anpassade för detta. Det enda som talar mot led för min del är priset 400-600:- st om de skall hålla lite kvaliete. Priserna skulle behöva gå ner med 60-70%. Har börjat överväga china import, då min firma jobbar lite tangerande till ljus. Men det är relativt dyrt även där.
 
jag har satt upp Hide-a-lite's LED-stripe's längs en vägg upp i taket och ljuset är ju rätt kallt. Vi har det endast som en cool effekt i köket och jag hade nog inte velat ha det i hela köket som arbetsbelysning. Rekommenderar Halogen.
 
det blir halogen. som jag visar i högra bilden.
 
themac skrev:
jag har satt upp Hide-a-lite's LED-stripe's längs en vägg upp i taket och ljuset är ju rätt kallt. Vi har det endast som en cool effekt i köket och jag hade nog inte velat ha det i hela köket som arbetsbelysning. Rekommenderar Halogen.
Färgtemperaturen är inget problem idag. Välj varmvit istället för kallt ljus så ser du ingen större skillnad mot halogen....
Eller varför inte rgb, så kan du välja färg, kanske inte lämpligt som köksbelysning förstås...
 
Någon som testad de supertunna, platta LED strips som klipps till rätt längd och som går att limma (och dimma!) i t.ex vitrinskåp mm om man bara vill ha diskret dekorationsljus? Har bett min elektriker och snickaren att fixa detta till de 2 öppna featureskåp jag kommer att ha i köket och det ska förstås bli spännande att se hur det blir. Ett spår på några mm fasas ur i precis framför bakstycket (i överkanten) så att ljuset inte strålar rakt ut mot den som tittar utan snarast ger nedåtljus på bakstycket i Virrvarr laminat. Trafo döljs bakom sockel ovanpå översta väggskåpet intill taket. Vad tror ni?
 
Tror det kan bli bra, själv har jag tänkt att ha en led-stripe som bänkbelysning.
Har även planer på att gömma en sån under bänkskivan, alternativt framöver överskåpen i taket, kanske dold bakom en extra list isåfall.

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.