kan jag koppla så här?:confused:
 
Var tog bilden vägen?
 
systemet är 90+20 (smal pga skorsten) rörs.
skulle slippa en hel del rör om det går men är det effektivt?
 
va? är det så dumt ? eller är det okej?
 
Haru nå rör som går ner till tanken då?
Ser ut att bara gå runt runt runt....

Mats
 
In och ut är väl de små runda pluttarna till höger om vad som ska föreställa skorstenen?
Jag hade i alla fall byggt med det varmaste, alltså de sista solfångarna, överst.
 
att ha flödet åt andra hållet menar du?
 
M
Du bör ha utloppet från solfångarna där Solen träffar först, för att kunna ta till vara den värmen utan att den kyls av på vägen in till tanken... Även givaren bör placeras på det stället, så att du enkelt kan ställa in differansen mellan ut/in... Du kan ju även ha två fysiskt skilda system, som t.ex jag har. De flesta solstyrningar har idag möjligheten att styra minst två system, ofta med varvtalsregulering på cirkpumpen...

magentis
 
solen träffar först? överst till vänster menar du? men den överskuggas först också...:surprised:
 
M
gnoll skrev:
solen träffar först? överst till vänster menar du? men den överskuggas först också...:surprised:
Hmm, kan bli ett problem där, men det är alltid bättre att ta tillvara Solen på morgonen, än kvällen. Man vill ju gärna ha varmvatten under dagen å kvällen. Å så är det ofta soliga morgnar på sommaren, men mer molnigt på em.

Men satsa på ett delat system då, det har jag, fast i sydöst/sydväst riktning.. Det blir ju bara en cirkpump extra å lite mer rör..
Eller så snackar du med "Solgurun" Stig Fellden på Sfinx Solar så hjälper han dig tillrätta med ditt "problem".

magentis
 
hmm.. delat system, nja överskuggningen är liten, kanske 10 % av solfångaren den (övre delen) överskuggas av skorstenen på eftermiddagen.
morgonsolen är bäst, så jag satsar på ett system...
 
M
gnoll skrev:
hmm.. delat system, nja överskuggningen är liten, kanske 10 % av solfångaren den (övre delen) överskuggas av skorstenen på eftermiddagen.
morgonsolen är bäst, så jag satsar på ett system...
Sätt givaren på den andra panelen högst upp då, så slipper du problemet. Start/stopp ställer du ändå in på styrenheten, så det är bara att välja lite annorlunda temp än vad som är "normalt"..

magentis
 
Okej, men när skuggan kommer så dröjer det inte så lång tid tills solen "går runt hörnet" och inte skiner mer på panelerna. Det blir nog bra att sätta givaren längst ut till höger längst upp.

Annorlunda temp?
 
M
gnoll skrev:
Okej, men när skuggan kommer så dröjer det inte så lång tid tills solen "går runt hörnet" och inte skiner mer på panelerna. Det blir nog bra att sätta givaren längst ut till höger längst upp.

Annorlunda temp?

Det tror jag med. Det viktiga är trots allt att ladda med så låg temp som möjligt, så att man tar till vara på all energi som solfångarna ger..

humlan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.