Hej ,

När vi köpte vårat hus så följde det med en fin äldre gjutjärnskamin, ca 140cm hög. Det saknades en "spisplatta" på ovansidan men det har jag ordnat genom min far som kan skära ut ny platta på jobbet i lasermaskin. Då vi egentligen inte har nytta av denna kamin så tänkte jag fixa till den och sälja den istället. Det är en väldigt fin kamin och har det gamla stuket med dekorationer i godset med mera.
Min undran är om någon har bra tips på siter man kan läs aom renovering av gamla kaminer,så som hur man bäst rengör dem, målar dem, murar nytt inuti o.s.v. Alla länkar och tips är välkomnna :)

EDIT: Hittade några länkar men har någon extra tips på vad man skall tänka på om man gör det själv så är det snällt om ni delar med er :)

Vi skulle kunna sätta in den i vårt vardagsrum, där vi skall montera en kamin också, men vi vill hellre ha en kamin med öppen lucksa(glas eller nät) så vi får ljuset från lågorna ut i rummet. Vi har golvvärme och eldar således inte i första hand för värmens skull utan mest för mysfaktorns skull och då fyller den kaminen vi nu har inte riktigt sitt syfte :)
 
Redigerat:
Eld skrev:
www.spisgubben.se renoverar kaminer och spisar.
Kan inte öppna länken. Ska det vara http://www.spisgubben.com/ ?
 
lysande :) Tack för tipsen!
Känns somom den är alldeles för fin för att inte göra iordning och någonstans kan den säkert göra någon glad :) Min far har skurit ut en ny platta på toppen ( spisplatta) på sitt jobb där de har laserskärare och grejjer så den blir nog exakt o bra passform på.
SKall seom jag kan ta tag i denna då jag åker upp i sommar, vi or ju tyvär rinte där ännu där den finnes :(
 
morsan skrev:
Kan inte öppna länken. Ska det vara [länk] ?
Självklart ska det vara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.