Hejsan!
Jag är ny i det här forumet och ser med spänning fram mot trevlig läsning och nya kontakter. Nu är det så att jag har köpt ett 1800-talstorp med en gammal järnspis Gefleverken no 8, som behöver renoveras. Den har spruckit i bottenplattan och nu undrar jag om någon här har erfarenhet av att rusta järnspisar? Eller någon som vet om det finns företag som tar på sig såna uppdrag?

Tacksam för alla tips!

Hälsar Maria
 
Jodå, visst finns det sådana företag. Jag vet ju inte var du bor, men här i värmland finns t.ex. de här: http://www.hagaspisokamin.se/

Testa att söka på nätet! ;)
 
I skåne finns flera www.byggreturen.se är duktiga. 2500-3000 för en kamin har jag hört borde vara liknande för en spis. Då sätter dom ny sten och blästrar försiktigt upp den. Blir nog något dyrare om dom ska laga eller byta botten plattan!

mvh plexi
 
Vi hade en gjutjärnkamin som hade sprickor svetsade på några ställen så visst går det att reparera. Dom där lödningar eller svetsningar håll hur bra som helst! Men det skall en yrkesman till för att göra det rätt, tror jag.
gaia
 
Jovisst kan man renovera spisar. Och det bör man göra tycker jag, vill också ha en sån!

Redslegårdens värmealternativ gör det till en billig peng.
Ligger utanför Kungälv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.