Vi ritade hus, och fick sedan på något vis försöka få in en trappa, vilket inte varit lätt! Det hade nästan varit bättre att börja med en trappa och sedan rita ett hus runt den.

Hur som helst så har vi kommit fram till att detta troligen är det bästa alternativet. Huset ät redan stomrest och lite till, så möjligheterna är begränsade, men det kanske är någon som ser en bättre lösning? Vi har varit i kontakt med olika tillverkare av vanliga trappor, men har inte lyckats få in något vettigt, utan att halva öppningen mellan våningarna går åt, därför verkar valet falla på en större spiraltrappa, denna inritade är 190cm i diameter.

Alla förslag välkomnas!
 
  • Villa Sundvik trapp BV MAXTRAPPOR liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Villa Sundvik trapp ÖV MAXTRAPPOR liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kanske bättre med vanlig trapp?

Här med en som har 90cm stegbredd, och ungefär så var huset ritat från början.
 
  • Villa Sundvik trapp BV ATAB liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Villa Sundvik trapp ÖV ATAB liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du får en mer praktisk trappa som det är lättare att ta upp stora saker genom. Placeringen i detta fallet blir också snyggare, tycker jag. ;)
Tack för att du la in större bilder, nu är det lättare att se planlösningen. :)
 
Immobil skrev:
Ja, du får en mer praktisk trappa som det är lättare att ta upp stora saker genom. Placeringen i detta fallet blir också snyggare, tycker jag. ;)
Tack för att du la in större bilder, nu är det lättare att se planlösningen. :)
Nu har jag fixat motsvarande bilder med spiraltrappan så det är lättare att jämföra.

Ja, 17 vad svårt. Om det blir spiraltrappa så ökar vi den till 200cm, så vi får 90cm stegbredd där med, så det är väl mest då en fråga om vad som är snyggast? Eller är det alltid svårare att bära i en spiraltrappa även om den är lika bred och brant som en vanlig?

Väldigt svårt detta. Måste bestämma oss inom någon vecka... Ska försöka skapa en omröstning :) red. Kunde inte få in någon omröstning...
 
Redigerat:
Vispen74 skrev:
Nu har jag fixat motsvarande bilder med spiraltrappan så det är lättare att jämföra.
Tack, nu ser jag bättre! :)

Personligen tycker jag att spiraltrappor är jobbiga, speciellt när man ska ha upp eller ner större saker. Många tror också, att man sparar utrymme med en sådan. Tyvärr är det inte så.
Visst, kan en spiraltrappa se fräck ut. Men det är nog mest nyhetens behag. :rolleyes:
 
I
Att bära i spiraltrappor, hör fan till. Inte minst om det är en sjuk som ska ner på bår.

Varför inte i stället göra en trappa som följer kanten på balustraden uppe, dvs svag U-form. Det finns ju gott om plats fram till köket och balustraden går därför att dra in en bit. Allrummet uppe blir visserligen lidande, men det är ju föga funktionellt ändå som det nu är med öppet mellan planen. Har ni Tv-n på nere kommer ljudet att vara besvärande för den som ska göra något tankearbete i allrummet, vilket alltid är nackdelen med öppet mellan våningsplanen.

Och skulle det inte passa, så finns det raka och utrymmesbesparande Wienertrappor som kan passa istället. Då går det i.a.f. att ordna så att det går att dra upp möblerna på ett slags provisorisk släde och sänka ner en bår på samma sätt.
______________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
...Varför inte i stället göra en trappa som följer kanten på balustraden uppe, dvs svag U-form. Det finns ju gott om plats fram till köket och balustraden går därför att dra in en bit. Allrummet uppe blir visserligen lidande, men det är ju föga funktionellt ändå som det nu är med öppet mellan planen....
En U-form längs med balustraden? Är nyfiken på hur du menar, för jag får inte till det. Dessvärre står ju redan huset med mellanbjälklaget klart, så någon modifiering av öppningen ner har tåget redan gått för. Längs med öppningen går en bärande stålbalk rakt igenom hela huset. Förklara gärna mera!

En rak/brant trappa är ju liten, men då är det verkligen svårt att gå/bära saker.

Tack för era tips/åsikter så här långt!
 
billy_baver skrev:
Bifogar skisser på pdf. Man kan integrera trappan med en eldstad.
Det var riktigt, riktigt Coolt. Platskrävande = Ja, men Coolt!

Måste smältas...
 
En spiraltrappa spar bara plats när man har väldigt högt i tak, eftersom man kan snurra den flera varv om så behövs.
I ett vanligt bostadshus är det inte bättre med en spiraltrappa. Annat än om man tycker att det är oerhört snyggt med just en sån.
 
I
billy_baver skrev:
Bifogar skisser på pdf. Man kan integrera trappan med en eldstad.

Exakt så var det jag menade fast utan eldstad och U-et vänt på andra hållet så det följer balustraden uppe. Men även med eldstad och vänd U-form kan det fungera och det blir dessutom lite mer plats i V-rummet.
______________
Byggaren
 
Redovisar trappan vänd lodrät. Fungerar utmärkt om man bygger ut en "brygga" från andravåningens mellanbjälklag för anslutning av trappans övre kant.

Korridorkänslan blir inte lika markant som skissen antyder, eftersom trappans överdel lämnar fritt fält mellan kök och vardagsrum.
 
billy_baver skrev:
Redovisar trappan vänd lodrät. Fungerar utmärkt om man bygger ut en "brygga" från andravåningens mellanbjälklag för anslutning av trappans övre kant.

Korridorkänslan blir inte lika markant som skissen antyder, eftersom trappans överdel lämnar fritt fält mellan kök och vardagsrum.
Det här blir bara bättre och bättre.

Denna lösning lämnar ju mer åt vardagsrummet. Öppnaspisen blir dock enl ursprungsplaceringen då redan hål i bjälklaget och till-luft i plattan är klart för den placeringen. Den första idén med U-et ifrån balestraden var klart häftigast, men dett mer praktiskt, och något att bygga vidare ifrån. Kan bli något tycker detta är kanon!

Många tack för allt engagemang! Fler idéer/åsikter/förslag mottages givetvis tacksamt.
 
Kompletterar med elevation från vardagsrum och från kök.

Jag har en känsla av att Vispen gillar luftiga lösningar. Den känslan kan man genom att låta mura in stegkonsoler i "trappvägg" av murblock (alternativt momentgjuta stegkonsolerna i platskjuten vägg). Wire-räcke av metall.

Själva eldstaden kan matcha helheten på tre sätt:
a. Blank metallkamin (helst med samma stuk som räcket).
b. Murad ugn av täljsten eller med putsad yta (kanske matchar ert stengolv).
c. Antik keramisk pjäs (som kontrasterar fint om huset i övrigt hålls hyfsat "minimalistiskt").
 
Billy_Beavers förslag är riktigt tjusigt! Snyggt oxå att man når trappan från entrén. Känns mest naturligt så, i stället för att spring igenom halva huset för att ta sig till övervåningen.

Lycka till!

// Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.