Jag har läst samma broschyr, men faktum är att jag brydde mig inte så mycket om det :)

Eftersom jag använde fogskum, så sitter samtliga fönster ordentligt fast, det skall en slägga till hjälp för att en presumptiv tjuv skall ta sig in den vägen.

Tilläggas bör att jag gjorde ett fönster med hjälp av plastlister och glasblockslim, det var enkelt att jobba med, men blev inte lika snyggt och det går inte att blanda glasblocksfabrikat.

Fogen med dessa monteringslister blir endast 5mm, med standard glasblockskryss blir fogen 10mm, vilket enligt mitt tycke och smak är snyggare.

Tänk på att större fönster blir ganska tunga.
 
Vikten ska inte bli någon fara då mitt blir mindre än ditt bara 3 på bredden men tack för varningen. ;) Hur gjorde du med armering mellan skiften?
 
  • Gilla
Nisse@69
  • Laddar…
Samtliga skiften är armerade vertikalt och horisontalt med ett rostfritt armeringsjärn.
På bilden med fönstret på ett bord, kan man ana några grå pinnar som sticker ut på sidorna.
 
Tackar för det svaret.
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Så då var det även dags för mig att vandra denna väg. Jag var iväg på Hornbach och införskaffade betongglas. Döm till min förvåning när jag såg att de där plastlisterna var svindyra, speciellt de vertikala. 15 kr för lite plast som säkert kostar 50 öre att tillverka, om ens det. Så jag bestäämde mig då för att göra som psamels rekommenderar. Men när jag sedan står nere i källaren med kryssen och armeringen så blir jag lite osäker. Hur ska jag gå till väga? Jag radar upp längden på fönstret. Lägger på kryssen (som för övrigt sitter löst och stabiliserar inte särskilt mycket). Jag har skurit till armeringen. Vad sen? ska jag hälla ner glasbruk mellan raderna?
Snälla, berätta era tillvägagångssätt steg för steg.

/Sam
 
Själv murade jag upp det på plats iaf. Kunde spänna en plyfa från utsidan mot fasaden så det inte blev så kallt under tiden. Betalade även "bara" 7 kr styck för dessa plast bitar.
 
hur svårt är de o mura upp sånna glasblock? vad ska de va för murbruk?
 
:cool: Det är inte så svårt om du är noggrann och tar det lugnt och fint. Använd helst det speciella bruket som glasblockshandlarna har. :)
 
  • Gilla
AndCar1
  • Laddar…
Hehe :cool:!
Igår så hade mitt första betongglasblock vilat i nästan 24-timmar i ca 1-2 graders kyla. Första halvan av blocket så hade jag en ganska hårt bruk, eftersom jag hade läst någonstans att bruket ska vara som fuktig jord. Men sedan så hällde jag i lite mer vatten och genast blev det smidigare både att lägga på och pressa ihop. Nackdelen är ju att det tar längre tid att torka. Så jag har satt de två blocken jag har gjort brevid ett element och hoppas i helgen sätta upp dem för det börjar bli extra kallt i källare när man inte har ett riktigt fönster i fönstergluggen.

/Sam
 
Min erfarenhet är att plastlisterna är för dyra, samt att fogen blir för liten, men det är ju en smaksak.


Konsistensen på bruket är viktigt, inte för hårt, men inte för löst heller (då rinner det bara bort).
Mitt första fönster var som fuktig jord, och det var ganska trögt att jobba med, andra försöket var mer som klibbig havregrynsgröt :), det funkade fint.

Jag tog en träpinne till hjälp att peta ner och packa bruket i alla fogar, vertikalt och horisontalt, bruket skall fästa mot den vita beläggningen på glasblocken.

Det är viktigt att inte repa det vita skiktet då det kan synas senare.

När hela fönstret var murat, fixerade jag det hela med ett spännband, dra åt så mycket Du orkar, kolla kontinuerligt att kryssen sitter jämt och att dom ligger an överallt.

Man skall använda glasblocksbruk, särskilt om det gäller fönster med en sida utomhus, ute sidan bör också fogas med samma bruk, insidan går bra att foga med kakelfog eller liknande.

 
Var på Hornbach i helgen och försökte hitta sk L- och T-kryss för att ha längst ner och på sidorna samt överst men hittade inga, frågade och de verkar bara ha korskryss. Vad hittar jag de andra kryssen och vad heter de?

/Sam
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Du kan använda korskryss, ta bara en avbitare och klipp bort det som inte behövs.
 
jovars, det har slagit mig också men då får man ju inte en sån där vinge som håller glaset på plats i z-led?! För den lossnar nog om jag försker klippa den också.

/Sam
 
Samonite skrev:
jovars, det har slagit mig också men då får man ju inte en sån där vinge som håller glaset på plats i z-led?! För den lossnar nog om jag försker klippa den också.

/Sam

Jag bröt av mina med handkraft, funkade fint, om Du bara är försiktig så är det ingen risk att Du bryter loss "vingarna".
 
Det blev riktigt fint det där, skall nog försöka mig på samma lösning.

Dock bara en rad beståndes av dubbla glasblock då min yttervägg är väldigt bred och jag vill minska djupet från innervägg till glasblock. Kan det uppstå några problem med att ha dubbla glasblock förutom kanske lite mindre ljusinsläpp?

Tack för en fin beskrivande bildserie.  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.