Snorunge skrev:
Verktyg som behövs:

En planhyvel som tar >= 41 cm är kvinnokroppen (benen) optimerad för, men även en planhyvel som tar >= 21 cm går för sig.

En rikthyvel underlättar eller en sänksåg i nödfall.

En bordsmonterad överhandsfräs.

50 mm lång kopieringsfräs.

Bordssåg.

Bandsåg/sticksåg.

En kexmaskin för bättre passning när bordsskivan tillverkas så man inte behöver slipa så mycket.

Slipmaskin.

Borrmaskin.
Inte ett handverktyg så långt ögat kan nå... ;)

Kan man inte hyvla av ståndarna för hand istället för mata hela klabbet genom planhyveln? Skulle inte det sätta lite extra handgjord prägel över det hela?
 
mattiaswahlberg skrev:
Inte ett handverktyg så långt ögat kan nå... ;)

Kan man inte hyvla av ståndarna för hand istället för mata hela klabbet genom planhyveln? Skulle inte det sätta lite extra handgjord prägel över det hela?
Du har rätt. Glömde stämjärn och färgskrapa att skrapa bort lim med. Visst kan man göra allt för hand, men då måste man har tålamod, gott om tid, och vara ganska skicklig hantverkare och det är inte jag. Tycker däremot om att arbeta med verktygsmaskiner..
 
Snorunge skrev:
Du har rätt. Glömde stämjärn och färgskrapa att skrapa bort lim med. Visst kan man göra allt för hand, men då måste man har tålamod, gott om tid, och vara ganska skicklig hantverkare och det är inte jag. Tycker däremot om att arbeta med verktygsmaskiner..
Skulle nog vilja kalla dej en skicklig hantverkare även fast du använder maskiner!!! :D
 
Snorunge skrev:
Ursäkta, jag måste tänka som fryst sirap. Jag köper det du säger, men det ska fästas med en eller två skruvar säger du. Men det är ju så jag har gjort nu. Det enda jag inte gjort är att använda en lös tapp, men det är ju bara för styrningen i en riktning.

[media]
Kvinnokroppen är 28 cm vid basen. 17 cm är cc mellan skruvarna. Ska skruvarna sitta smalare?

Eller ska jag sätta dit lösa tappar och inte dra åt skruvarna så hårt?
Du får avgöra själv, men jag tycker att det alltid är svårt att avgöra om ett snickerivirke är möbeltorrt eller inte. Har haft virke i olika delar av huset som varit olika torrt, och ibland blivit förvånad över hur det skiljer på virke som jag trott varit helt möbeltorrt. Oavsett, om nu virket är verkligt snickeritorrt så sväller/krymper 17 cm kring 1 mm (tvärs över fiberriktningen) mellan sommar och vinter. Är däremot virket inte helt torrt så kan det krympa rejält, våra golvplank var 14% upmätt fuktkvot, och de minskade i genomsnitt 4 mm per decimeter...

Vi har lim som håller idag, men om du vill att din möbel ska hålla ihop länge så skulle jag ändå inte underskatta den kraften i trät. Och har man lim som håller så riskerar man att trät istället spricker om man limmar i ytterkanter, speciellt på en bred bordsskiva.

Det funkar som du gjort (enl bilden ovan), gör bara (ena eller båda) hålen i foten avlångt så att kvinnorkroppen har möjlighet att släpa med sig skruven när den torkar/sväller, helst med en bricka mellan. Annars finns ju men massa andra sätt att lösa det på, ex med möbelbeslag som pusher föreslår.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Det funkar som du gjort (enl bilden ovan), gör bara (ena eller båda) hålen i foten avlångt så att kvinnorkroppen har möjlighet att släpa med sig skruven när den torkar/sväller, helst med en bricka mellan. Annars finns ju men massa andra sätt att lösa det på, ex med möbelbeslag som pusher föreslår.
Jo det blir en skruv med bricka och långhål. Sen styr jag upp det i sidledd med dominon och långhål och inget lim. Det är alltid kul att lära sig något nytt den "hårda" vägen.:p
Utvecklingen går framåt. Det kommer nya maskiner som gör saker som var omöjligt förr. Därför är det spännande att tänka i nya banor.

Kolla bara på en badstrand. Hur många ligger och "mojsar" i sanden med en trattgramofon och en back med stenkakor?, för att ta ett exempel.:D
 
Nu har det varit nåra dagars stiltje i byggandet av bordet. Men nu är jag på G igen.:)
Eftersom jag hade ett gigantiskt virkesupplag på arbetsbordet så måste jag ju använda det virket och det var ju avsett för bordsskivan och iläggsskivan. Bestämmde mig för att börja med iläggsskivan.

Limmade ihop 3 st sektioner á 30 cm. Planhyvalde dom till 40 mm. Limmar jag ihop dom här 3 st bitarna så är man rökt när det gäller hyvling. Därför måste man ha 100% passning mellan bitarna så det blir minimalt med slipning.

Först riktade jag bitarna en sista gång till perfekt passning. För perfekt passning på tjockleken så kexade jag ihop bitarna. Nu är det A&O att man har en bra kexmaskin. Förut hade jag en Cotech, men gud vilket rappel. Jag gav bort den. Fruktansvärt vek i vinkelanhållet. 50% av fräsningarna var så glappa att kexet rammlade ur. Nu kan det ha varit ett måndagsexemplar jag hade. Men nu kör jag en blå Bosch och den är kanon. Där sitter inte kexet med sugpassning utan med knackpassning med träklubba.

DSC03070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sista rikthyvling 100% passning längs.

DSC03075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kexning med 100% precision på tjockleken.

DSC03076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutlimmning efter kexning.

DSC03080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formatsågar med sänksågen.

DSC03083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Iläggsskivan sitter fastspänd i X-Y bordet med fräsmallen.

DSC03086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutputsning av skivan. Kantavrundning gör jag senare.

DSC03089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger iläggsskivan på bordsbenen så man ser hur det kanske blir.

DSC03088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Iläggsskivan från en annan vinkel.

DSC03087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar jag med den stora bordsskivan som jag gör på samma sätt som iläggsskivan.

Fortsättning följer.......
 
Redigerat:
Schysta maskiner och limpressar du har ;)
 
Ja den jäklen verkar ha en mf30, fy fasiken.
 
Nu har jag äntligen slutlimmat bordsskivan. Här är måttet 132x89x4 cm oskuret. Eftersom jag kexat ihop dom 3 delarna så blev det inte mycket att slipa.

DSC03093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

132x89x4 cm bordsskiva sitter i kläm med planoknektarna.

DSC03094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formatsågat till 125x85x4 cm och putsar sedan bordsskivan slät med Rotex 150.

Nu ska jag testa mixen mellan CCPusher och Dr_Jerkyll's idéer.( Ett stort tack för det!!) Att använda spårtekniken. Provar att långhålsborra först med 6 mm igenom och sedan med 16 mm ca 15 mm djupt så brickan kommer ned. Gjorde det på det två 40 mm reglar som är identisk med överliggarna, men ska skruvas under bordsskivan. Det blev ett 6 mm hål i mitten för en fast skriv och 2 st långhål i bägge kanterna. Sen ska jag ta dominon för att styra upp det i andra ledden.

DSC03100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långhålsborrar med 6 mm först. Sedan 16 mm.

DSC03104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spårtekniken som jag förstått det. Ganska bra faktiskt.:)
 
Redigerat:
Ser riktigt bra ut snorunge! :)
 
Nu har jag fixat bägge benen med långhål och dominoplugg. Verkar bli ganska bra tycker jag. Enda missen är att jag placerade långhålet på samma plats som det gamla fasta hålet. Det hålet var inte riktigt centrerat varvid det ser lite "skamfilat" ut. Nu gör det inget för det är dominokexet som håller överliggaren och foten på plats i sidledd.

DSC03110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns det "skamfilade" långhålet jag berättade om ovan. Satt i ett dominokex för att visa glidmån för kvinnokroppen.

DSC03111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att jag placerat skruvarna i ändläge efter CCPusher's klockrena kommentar "Om du gör tappen direkt i ståndaren så håller foten ihop stavarna i ståndaren, jämför med att du har en tving som griper om ståndaren i "breddled", alltid."
Därför har jag anammat hans idé tror jag iaf.:)

DSC03113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår att hörnfräsa bordsskivan. Skivan väger 25 - 30 kg och känslig som en kristallvas, så jag måste ha hjälp att få upp den på fräsbordet och fräsa till den. Får muta nån med kaffe å rulltårta.:D
 
Redigerat:
Snorunge skrev:
Får muta nån med kaffe å rulltårta.:D
Hade du bott i Skåne hade jag gjort anspråk på rulltårtan ;) Snyggt bygge, kul med bilder och resonemang kring konstruktionsdetaljer!
 
kan du inte bara fräsa hörnet med handöverfräs utan att flytta skivan, eller har jag missförstått?
 
Daniel_N skrev:
kan du inte bara fräsa hörnet med handöverfräs utan att flytta skivan, eller har jag missförstått?
Flera orsaker till att jag inte vill göra det:´

- Måste skruva lös den från fräsbordet.

- Skivan är 40 mm.

- Måste ha mallen på undersidan och då tycker jag inte man har riktig koll.
Har nämligen ingen kopierring till den.

- Sånt här känns tryggare att köra i en riktig vertikalfräs med lite bättre kraft.
Nu finns möjlighet att spänna fast bordsskivan i X-Y bordet ifall man skulle få nått kast.

- Mycket lättare att fräsa om man har stor diameter på kopierfräsen. I mitt fall 58 mm, tror jag det var.:rolleyes: Pinnfräsen är bara 12 mm och det är ju som en pipränsare.

- Det är smask med kaffe å hallonrulltårta.:D
 
Redigerat:
Snorunge skrev:
Flera orsaker till att jag inte vill göra det:´

- Måste skruva lös den från fräsbordet.

- Skivan är 40 mm.

- Måste ha mallen på undersidan och då tycker jag inte man har riktig koll.
Har nämligen ingen kopierring till den.

- Sånt här känns tryggare att köra i en riktig vertikalfräs med lite bättre kraft.
Nu finns möjlighet att spänna fast bordsskivan i X-Y bordet ifall man skulle få nått kast.

- Mycket lättare att fräsa om man har stor diameter på kopierfräsen. I mitt fall 58 mm, tror jag det var.:rolleyes: Pinnfräsen är bara 12 mm och det är ju som en pipränsare.

- Det är smask med kaffe å hallonrulltårta.:D
Jag köper din orsaker:)

Fast, kan samtidigt tillägga att jag vid flertal tillfällen har fräst i 40mm ekbänkskiva, med mdf-mall, ovanifrån (frässtål med kullager närmast fästet), med 8mm fräs, med utmärkt resultat (tar givetvis i flera omgångar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.