Hej!
Jag och min fru ska bygga trädäck på betongplintar vid vår sommarstuga och behöver en del tips. En granne menar att det bästa/billigaste alternativet för oss är att gräva ner plintar med 2 meters avstånd (60 cm mellanrum åt andra hållet), fästa primärbalkar (bärlinor) och lägga trallen direkt på primärbalkarna. Detta innebär att vi inte använder reglar ovanpå balkarna men istället använder en hel del extra plintar för att balkarna ska ligga 60 cm från varandra.
När man läser på internet menar de flesta att plintarna placeras med 2 meters mellanrum åt BÅDA hållen, lägger reglar ovanpå primäbalkarna med 60 cm mellanrum och därefter fäster trallen på reglarna.

Ser ni någon fördel med det ena eller andra altenrativet? Marken är platt och av sandjord. Plintarna är 50 cm.

Tacksam för tips och idéer!

Mvh
Andreas
 
Hjälper grannen till och betalar betongen och gräver så är ju det ett bra alternativ.
Det låter som att grannen kanske inte jobbar som konstruktör på Skanska direkt.
 
Hur stort ska det där däcket bli?
 
Jag har aldrig hört talas om detta men det låter ju som att det kommer bli en hel del att gräva beroende på hur stort det skall bli. Är det inte bättre såhär? Låt säga ditt trädäck skall vara 4x8 meter. Fäst en bärlina 8 meter i fasaden. Primärbalk 8 meter, 4 meter ut från fasaden fästa i 4 plintar. Primärbalk i mitten 8 meter fäst i 4 plintar. Allt lagt som tre bjälkar i samma riktning med 2 meters mellanrum. Regla upp mellan balkarna med cc60. Reglarna fästa i balkarna i balkskor. Eller regla upp ovanpå balkarna beroende på hur du själv vill det skall se ut runt däcket och beroende på höjd.
 
Däcket ska vara ca 5 m x 3,6 på ena sidan och ca 6 x 2 på andra sidan. Av olika skäl går det tyvärr inte att fästa bärlina i grunden.
Jag har inte räknat ut hur många "extra" plintar grannens alternativ skulle innebära. Heller inte merkostnaden (om det nu blir någon). Jag får väl sitta ner och göra detta. Jag tänkte mest på om det fanns några konstruktionsmässiga fördelar eller nackdelar med hans alternativ.
Tack för tipsen!

/Andreas
 
Nu kan jag låta kritisk men jag ser tyvärr lite kritiskt på det. Rent konstruktionsmässigt så visst, det håller. MEN.....detta innebär en massa hål att gräva. En massa plintar att loda in så du får dem i rätt nivå. Skulle du vilja ha bort det någon dag så blir det en del jobb med att få bort alla plintar. Men som sagt, konstrutionsmässigt så håller det säkert.
 
Tack Bonan!
Jag tar gärna emot kritik (det är ju grannen som får ta åt sig ;) ).
Nu har jag räknat på antal plintar och grannens alternativ innebär 55 (!) stycken. Annars 21 stycken.
Det visar sig att ett av skälen till grannens lösning var att jag inte har möjlighet att få upp däcket särskilt högt. Dvs. det ska helst inte vara mer än 20 cm högt, annars får jag gräva ut. Höjden på bärlina+regel+trall blir väl ändå 25 cm åtminstone, och man vill väl ändå ha bärlinan en bit ovanför mark. Några tips kring detta?
 
Jag menar förstås balkar och inte bärlina...
 
En lösning jag använt är kortlingar mellan bärlinorna, fästa med balkskor.
Inre plintrad 25 cm från grunden, med eftermonterat överhäng.
Ger en helt fristående och lågbyggd lösning.
 
GoForIt skrev:
En lösning jag använt är kortlingar mellan bärlinorna, fästa med balkskor.
Inre plintrad 25 cm från grunden, med eftermonterat överhäng.
Ger en helt fristående och lågbyggd lösning.
Exakt så gjorde jag mitt däck. Har en källarnedgång under så jag ville ha däcket så tunt som möjligt. Och fästa en bärlina i en gammal eternitvägg kändes inte som en bra ide.
 
GoForIt skrev:
En lösning jag använt är kortlingar mellan bärlinorna, fästa med balkskor.
Inre plintrad 25 cm från grunden, med eftermonterat överhäng.
Ger en helt fristående och lågbyggd lösning.
Är nyfiken på hur du löste överhänget?
 
jon skrev:
Är nyfiken på hur du löste överhänget?
Prefabricerar i lämpligt antal delar, och skruvar sedan bara fast det i den bakre bärlinan.
 
Jag har precis fått upplevt samma sak från min granne. Han ville att jag skulle lägga 11 plint-rader på cc600 och sedan 4plintar ut. Han motiverade det dock med att det var ekonomiskt försvarbart men det blir en j-vla massa grävande i våran lermark. Jag har dock övergett detta och bygger min med 5plintar bred & 4djup, altanen blir 6600*5800mm sedan kör jag med grövre balkar & reglarna fästes med balkskor, dock har jag lite problem då plintraden närmast altandörren står 400mm från dörren och även där vill jag ju ha trall med underliggande reglar på cc600.

Kan jag fästa upp detta med kortlingar på balksko som hänger löst mot grunden eller (Det finns ingen möjlighet att fästa regel i grunden)?
 
Själv försöker jag minska antalet plintar och laborerar därför med grövre bärlinor och golvbjälkar. Det finns en ca 45 min lång film på Byggmax hemsida där de bygger en rätt enkel och ekonomisk altan. Titta på den!

Vill man komma ner lågt med altanen kan man ju som sagt använda balkskor för att hänga in bärlinorna i ramen.

/Pontus
 
Min inglasade altan är 5,5m*4m. med betongpannetak. I huset fäste jag en bärlina 2*4" 5,5m lång, 4m. ut blev det 3 plintar på 5,5meters längd, ett i varje hörn och en i mitten. Kortsidorna (4m) blev det en plint på varje sida. I mitten under bjälklaget/altanen är det en plint med en golvbjälke 4m. lång som bär upp bjälkarna på 5,5m. Så på en altan på 22m2 gick det åt 6st plint och det är "idiotstabilt", ingen svikt nånstans.

I plintarna fäste jag 4*4" som takstolarna är fästa i. Plintarna är platsgjutna, den längsta är 2m.lång, 1m. över mark. Virket så långt från mark som möjligt. Allt virke under golv är 2*8", bonnsågat, tätvuxet, fullängd, så är det väldigt stabilt, utan svikt. Golvbrädorna är lärk, lite trevligare än furu.

Min erfarenhet är annars att folk har en herrans massa plint och klenare virke och det är väl inte sviktfritt alla ggr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.