Tänkte hjälpa en kompis som har en planlösning i lägenheten på matrummet som inga standardbord passar till. Rummet är ganska smalt. Dessutom har han köpt furustolar på aktion som är högre än normalt. Så bordet blir kort och högt. Uppgifterna som jag fått är följande:

Bordsskiva: 125x85 cm
Höjd: >= 71 cm i underkant på bordsskivan.
Bordsskivans tjocklek: 40 mm.
Avstånd mellan benen: 85 cm (innermått).
Löstagbar iläggsskiva som vilar på utdragsbara skenor: 40 cm.

Och detta skall göras i klassisk dalamodell.

Allt ska tillverkas i 40 mm tjocklek utom benen mot golvet och ena överliggaren mot bordsskivan, som skall göras i 50 mm tjocklek. Kilen i tvärsregeln ska vara 19 mm tjock.

Ok..då kör vi:

Först måste fräsmallar tillverkas. Tar det jag hittar och det blev 6 mm MDF som jag grovsågar i bandsågen och putsar på fri hand i tallriksslipen och långbandsputsen. Det blir totalt 7 mallar som ska tillverkas (ev. 8 st).

För den som vill hänga med har jag scannat in mallarna i naturlig storlek. Om ni printar ut med Photoshop eller annat skalenligt program, så hoppas jag det ska stämma. Vissa mallar består av 3 A4 sidor. Då är det bara att tejpa. För att få passning mellan sidorna så har jag ritat in hjälpstreck där avståndet ska vara 10 cm mellan strecken. För den som vill ha dom inscannade mallarna så kan ni hämta dom här. ZIP-fil på ca 943 kb..

Måste nog starta en ny tråd i lite halvavancerad mallfräsning så även en nybörjare hänger med. Det stora problemet för många är att få tag på ganska stora mängder med fura i "listkvalité". Jag kör med ohyvlad 2x5".

Verktyg som behövs:

En planhyvel som tar >= 41 cm är kvinnokroppen (benen) optimerad för, men även en planhyvel som tar >= 21 cm går för sig.

En rikthyvel underlättar eller en sänksåg i nödfall.

En bordsmonterad överhandsfräs.

50 mm lång kopieringsfräs.

Bordssåg.

Bandsåg/sticksåg.

En kexmaskin för bättre passning när bordsskivan tillverkas så man inte behöver slipa så mycket.

Slipmaskin.

Borrmaskin.

Fortsättning följer.....
 
  • DSC03058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Glömde att tala om att bilden visar:

Närmast syns tvärsregeln som kilen ska sitta i.

Ovanför den visas foten.

Till vänster visas halva kvinnokroppen.

Mitten visas iläggsskivan.

Höger visas hörnavrundning av bordsskivan.

Överst visas överliggaren mot bordsskivan.
 
Redigerat:
När man fräst kvinnokroppen och limmat ihop den och kört den genom hyveln igen till 40 mm så börjar det se ut som ett bordsben. Körde med avrundningsfräs på dom yttre delarna på kvinnokroppen. Fräste ur foten och överliggaren mot bordsskivan i 50 mm tjocklek. Körde även där med avrundningsfräs utom sidan på överliggaren mot bordsskivan. Kvinnokroppens längd finjusterade jag med sänksågen. Lämpligast är att justera höjden genom att såga av låren. Nu är det här med fräsning inte så enkelt som det ser ut, så därför ska jag göra en ny tråd i frästeknik.:)
 
  • DSC03049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ber om ursäkt. Filen i inlägg #1 var fel. Dra den igen så hoppas jag det stämmer. Den är nu på 943 kb. :surprised:
 
Ser kanon ut! Fortsatt lycka till! BTW gillar din strömdoselösning hängandes från taket :-D
 
Masses skrev:
Ser kanon ut! Fortsatt lycka till! BTW gillar din strömdoselösning hängandes från taket :-D
Tack för det.:) Visst är det trevligt med en rejäl bananklase i taket.

Gjorde klart även det andra benet och även tvärsregeln. Men tvärsregeln blev inge bra alls. Trappstegsurtaget i båda ändarna blev inte exakt 90 grader. Därför ser de 2 benen ut som hjulinställningen på bilen. Måste ta bordssågen med geranhållet till hjälp så det blir exakt 90 grader.

Jösses vilken skillnad det blev. Nu står benen rätvinkligt från golvet.

Som ni ser på bilden på det bortre benet så är 2 urtag sågade i överliggaren för de utdragbara skenorna till iläggsskivan. Det sågade jag ur med bordssågen och vanlig klinga.

Nästa utmaning är att borra hål i ändarna på tvärs regeln så man kan slå i en kil så det blir stabilt. Det ska borras med 19 mm men jag har bara 16 mm långborrar, så det blir att flytta 1,5 mm åt båda hållen från centrunhålet. Sen ska det borras med 7 graders lutning så kvinnokroppen pressas rejält fast i tvärs regeln. Det blir nog en stor utmaning.

Misstänker att det kommer att ta några veckor att färdigställa bordet. Jobbar på sin höjd 1-2 h om dagen med det.:cool: Så ni får ursäkta om det går långsamt för mig.
 
  • DSC03050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevlig tråd. Hur fäste du kvinnokropppen i fot och överliggare? Jag menar så att inte kvinnokroppen spricker?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Trevlig tråd. Hur fäste du kvinnokropppen i fot och överliggare? Jag menar så att inte kvinnokroppen spricker?
Bra fråga. Det vill jag ha lite förslag på. Nu har jag 2 st 80x6 försänkt skruv med 20 cm avstånd, men vet inte riktigt om jag ska limma oxå eller bara limma. Tycker rent logiskt att ju tätare skruvarna sitter så minska risken för för skrickor. Sen kan det vara så att "urringningen" på kvinnokroppen får en fjädrande effekt. Då är det värre vid foten som inte har sådan "urringning".

Nån som vet hur man gör??
 
Limma går ju inte, de är ju att be om trubbel. En tanke kan vara att göra som du har gjort, men med avlånga spår i överliggare och fot samt en bricka under skruven så att kvinnokroppen kan röra sig. En tanke till, det ser inte ut att vara så mycket virke kvar under spåret på den ena överliggaren, men det kanske räcker?
 
Redigerat:
Dr_Jerkyll skrev:
Limma går ju inte, de är ju att be om trubbel. En tanke kan vara att göra som du har gjort, men med avlånga spår i överliggare och fot samt en bricka under skruven så att kvinnokroppen kan röra sig. En tanke till, det ser inte ut att vara så mycket virke kvar under spåret på den ena överliggaren, men det kanske räcker?
Mycket intressant tanke. Klart som korvspat man måste ha spår som du säger. Vad tror du om jag tar dominofräsen och tätfräser 2 st 10 cm långa spår som jag sätter i en lös tapp/fjäder med sugpassning i. Sen använder jag bara en skruv placerad i mitten??? (Det här gäller nere vid foten)

Kvinnokroppen är 28 cm nere vid låren. I överkant kanske man inte behöver göra några spår utan der räcker med 2 skruvar som nu eftersom jag inte kan ha en skruv centralt placerad p.g.a. urringningen.
 
Redigerat:
Jag hade tappat ståndarna (kvinnokropparna) i fotstyckena.
Jag inser naturligtvis att det blir svårt då du redan har kapat ståndarna till färdigmått men det är så man brukar göra enligt konstens alla regler.
På så vis verkar fiberriktningen i fotstyckena emot eventuella tendenser till sprickbildning i ståndarna.

Som det ser ut nu så skulle man kunna köra på din idé med lös tapp, det förhindrar visserligen inte eventuell sprickbildning men å andra sidan så finns det inte så mycket att göra åt det...

Har man bara limmat skivan rätt så *ska* det inte spricka, sedan att det ibland gör det ändå beror bara på att trät lever och träts ande inte vill vara still (hörde jag en gammal indian som sade en gång... ;)).

Som sagt, limmar man bara ordentligt, gärna vändlimning med störtning så ska det inte spricka.

Nu inser jag att ju mer jag skriver desto färre "användbara" bitar får du så jag ska sluta "hjälpa" dig nu.. :surprised:


Vill du dock mot förmodan ha mer elände så är det bara att hojta till så kan jag säkert ställa till det ännu lite mer för dig. :cool:

Kul projekt dock och sjysta bananer! :D
 
Snorunge skrev:
Tänkte hjälpa en kompis som har en planlösning i lägenheten på matrummet som inga standardbord passar till.

[massa text]

Fortsättning följer.....
Härligt med så grundlig inställning! Extra eloge för att du tänker på våra möjligheter att hänga med, printa osv. Starta gärna tråden om mallfräsning också, även om man har gjort det innan så finns det alltid någonting nytt att lära sig.
 
Redigerat:
Bananklase i taket och virkesförvaring i vardagsrummet...
Det här blir bättre och bättre... :)
Skall bordet bli dalamålat också, eller är det slöseri med fint virke.
Schysst kärnvirke förresten!
 
CCPusher skrev:
Vill du dock mot förmodan ha mer elände så är det bara att hojta till så kan jag säkert ställa till det ännu lite mer för dig. :cool:
Den möjligheten vill jag utnyttja.:)

Nu förstår jag inte vad det är för skillnat på att göra tapparna i ståndarna direkt eller att dominofräsa ur ett spår och göra en lös tapp i samma material och dessutom göra den i samma fiberriktning som ståndaren. Så du menar att man kan limma fast lösa tappen och strunta i skruv?

Tänkte även vidare på det här som jag har nu med 2 försänkta skruvar. Om jag borrar med ett tex.10 mm borr i foten ca 3 cm djupt så kan skruven "svaja" om nu foten vill röra sig i förhållande till ståndaren.


bax skrev:
virkesförvaring i vardagsrummet...
Nu är det inget vardagsrum. Det är en byggarbetsplats.:p
Det enda som påminner om ett vardagsrum är en bokhylla och 2 stolar.
När bordet är klart ska jag börja med ett ännu större byggprojekt. Det är dä virket du ser på golvet.:rolleyes:

....sen kanske jag ska börja måla och tapetsera.
 
Det går säkert bra att borra så att skruvarna kan svaja, men jag skulle nog inte chansa utan göra hålet avlångt istället, inte så stor skillnad i jobb. :) Dominon är grym, det blir skitbra. Men tänk på att "sugpassningen" bara ska vara i en ledd, lämna utrymme för den lösa tappen att röra sig i ett längre tapphål på kvinnokroppen. Apropå limma så är det "uteslutet", tänk även på det när det gäller skivan mot de underliggare du gjort, samma sak gäller ju här. Speciellt med tanke på att skivan är bredare. Gör ett spår med sinkfräsen eller använd samma metod som med kroppen och foten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.