Hej,
Jag fick prcis dagens chock när jag var nere o rotade i pannrummet det trillade ner en bit lättbetong när jag rotade runt i ett ventilhål. Biten är räfflad på ytan och brottstycket har en misstänkt blågrå färg.
Är detta den ökända blåbetongen??

Mitt pannrum består av den gamla potatiskällaren som är ombyggd och lite utvidgad vissa av väggarna är uppbyggda av lättbetongblock som har en räfflad struktur på sidorna. De är vitmålade varför det inte har gått att se hur de egentligen ser ut.

Mitt hus består av ett gammalt hus från 1890 i lerstenstegel samt en tillbyggnad från ca 1963.
Tillbyggnaden är enligt säljaren byggd av siporex. Och jag tycker att dessa block har en ljusare nyans än de i pannrummet... Blev livrädd här och trodde att hela skiten var av blåbetong!!

Kanske kan man åberopa dolda fel eftersom säljaren skrivit siporex och ingenting om Ytong eller blåbetong...?
Hade en väldigt grundlig besiktningsman vid köptillfället men han missade detta också

Vad skall jag göra, är det bara att flytta eller vad gör man???
 
Tror inte du behöver vara orolig för blåbetongen. Om det är Siporex i tillbyggnaden så är risken att du skall ha någon radon från denna väldigt liten.
Om du nu har lite blåbetong i pannrummet så kan denna blåbetongvolym inte ensam orsaka radongashalter överstigande 200Bq/m3 för fastigheten.

Men du bör absolut göra en långtidsmätning, vilket alla borde göra.

Men nu får du vänta till den 1 oktober. Du kan inte göra någon långtidsmätning nu under vår och sommarperioden. Miljökontoret på kommunen brukar kunna hjälpa till med mätdosor.

Lycka till
SBR
 
Ta det lugnt och gör en mätning, det behöver inte vara några oroväckande halter.
De absolut högsta radonhalterna brukar finnas i trähus med krypgrund eller torpargrund.
Där finns toppnoteringar på uppemot 10 000 bequerel.

Mvh
 
Redigerat:
Tack ,
känns lite lugnare efter att ha läst era inlägg. Pannrummet har två väggar klädda med blåbetong, huset har torpar grund. utom under köket där alltså pannrummet finns. Torpargrunden är sådan att det finns luft under golvbjälklaget som vilar på en grundmur av betong/natursten, dock inte så pass att man kan krypa in.

Huset är beläget i Limhamn utanför Malmö... Vet inte om det geografiska läget har betydelse för om det finns ytterligare risker för radon, förutom byggmaterialet

Man kan ju sätta in mekanisk frånluft i pannrummet borde väl ta bort en del??
 
njitnjau skrev:
Tack ,
känns lite lugnare efter att ha läst era inlägg. Pannrummet har två väggar klädda med blåbetong, huset har torpar grund. utom under köket där alltså pannrummet finns. Torpargrunden är sådan att det finns luft under golvbjälklaget som vilar på en grundmur av betong/natursten, dock inte så pass att man kan krypa in.

Huset är beläget i Limhamn utanför Malmö... Vet inte om det geografiska läget har betydelse för om det finns ytterligare risker för radon, förutom byggmaterialet

Man kan ju sätta in mekanisk frånluft i pannrummet borde väl ta bort en del??
Vad har du för panna där idag som du använder.
Är det en pelletspanna eller liknande så ventilerar den ju så fort den går.
Sätta in en liten fläkt bör du endast göra om du har elpanna eller liknande så du inte får undertryck i pannrummet när du eldar.
 
njitnjau skrev:
Tack ,
känns lite lugnare efter att ha läst era inlägg. Pannrummet har två väggar klädda med blåbetong, huset har torpar grund. utom under köket där alltså pannrummet finns. Torpargrunden är sådan att det finns luft under golvbjälklaget som vilar på en grundmur av betong/natursten, dock inte så pass att man kan krypa in.

Huset är beläget i Limhamn utanför Malmö... Vet inte om det geografiska läget har betydelse för om det finns ytterligare risker för radon, förutom byggmaterialet

Man kan ju sätta in mekanisk frånluft i pannrummet borde väl ta bort en del??
Oj.. Jag skall sanera 2 hus i Limhamn nästa vecka. Mot markradon!

Finns några områden i Limhamn med ganska mycket markradon!
Gejersgatan, Götgatan, Lillbacksgatan + några till som jag inte har i huvuded just nu.

Gör en mätning!

Hälsningar
SBR
 
Vad har du i pannrummet? Dvs. vad värmer du upp huset med?
Om du tex. eldar med olja eller ved/pellets så har du ju redan ett kraftigfrånlufts-aggregat i din panna! Att sätta in mekanisk frånluft där då är varken behövligt eller lämpligt.

Att flytta låter inte ett dugg vettigt! Det finns blå lättbetong i massor av fastigheter i Sverige och man ska inte överdriva hälsoriskerna - speciellt om lokalisationen är endast ett pannrum...
Naturligtvis så kan du i lugn och ro göra en radonmätning i höst, som föreslagits. Innan dess så kan du ju se äver din ventilation och se till så att den är i vettig balans, ofta är det för dåligt med tilluftsventiler i äldre fastigheter.
 
Redigerat:
Vi gjorde en radonmätning i vårt föraa hus som hade mycket Ytong. Det visde sig att värdena låg långt under vad som kan anses skadligt. I källaren var det dock en aning höga halter av markradon. Detta ventilerades bort. En mätning kommer att lugna dig eller ge dig tillräkligt med fakta för att åtgärda eller fatta beslut om att sälja. Jag tycker inte att du ska oroa dig just nu. "Den som gråter över morgondagen, får gråta två gånger..."
 
somelvis skrev:
Ta det lugnt och gör en mätning, det behöver inte vara några oroväckande halter.
De absolut högsta radonhalterna brukar finnas i trähus med krypgrund eller torpargrund.
Där finns toppnoteringar på uppemot 10 000 bequerel.

Mvh
Nu vart alla med trähus och torpargrund lugnade?:rolleyes:

Mvh
 
Dom behöver inte oroa sig mer än andra - somelvis påstående får stå för honom. Jag har inte sett
något som styrker hans tes, vare sig på fältet eller i forskningen!
Skulle nog vilja kalla det en grov generalisering och dessutom en felaktig sådan.
Men kan somelvis presentera stöd för sin tes så ska jag givetvis ge mig...


PX-21 skrev:
Nu vart alla med trähus och torpargrund lugnade?:rolleyes:

Mvh
 
Det är så att de högsta radonhalterna som mätts upp har radon som kommer från marken.
Då hus med torpargrund och krypgrund inte har en betongplatta så är de kraftigt exponerade för markradon.
Hus av stenmaterial har betongplatta och är därmed mindre exponerade för markradon.
Det kan givetvis tränga in genom dåligt tätade golvbrunnar och sprickor i betong, men det kan det ju även på nybyggda hus av alla byggmaterial.

kika ex här under frågan "Jag bor i trähus, där kan det väl inte finnas radon?"
http://www.mrm.se/radon/?action=faq

Eller här fråga 11. "Mitt hus är inte byggt av blå lättbetong, där kan det väl inte finnas radon? "
http://www.gammadataradon.se/default.aspx?PID=37

Eller här http://www.gardochtorp.se/radon-finns-overallt.aspx?article=4219

Jag menar inte att skrämma ägare av hus med torpargrund / krypgrund, men det råder en allmän myt om att lättbetong / Ytong alltid är jättefarligt och gamla charmiga trähus är det sundaste som finns.

Det kanske behöver ses på lite mer nyanserat och framförallt behöver ägare av trähus upplysas om de rekordhöga halter som kan finnas om huset står på berg eller grusåsar och även morän.
Det är synd att så många tror det är riskfritt i trähus.

Mvh
 
Jo, men det som inte är korrekt är att koppla det till trähus. Det är grundkonstruktionen i samklang med andra faktorer (som markens beskaffenhet under byggnaden och eventuella tätskikts konstruktion), vilka bestämmer i vilken grad man riskerar ett inläckage av Radon.
Det finns tex. moderna konstruktioner där man på ett effektivt sätt kan radonsäkra även dessa grundläggningstyper.

Vidare så är det ju ett relativr stort antal småhus som är byggda med källare som grund. I dessa så är det också relativt vanligt med konstruktionselement av blå lättbetong - där ser man radonpåverkade hus, bpde "trähus" och "stenhus".
Dock så ökar problematiken i de fall där man valt att använda mineralet även i tex bjälklag.
Slutligen så finns det en del fastigheter, företrädesvis på västkusten, där man använt sk. Bohusgranit och dessa hus dras med en Radonproblematik pga just att de är "stenhus".

Generellt sätt är det också lättare att åtgärda hus untan inslag av "byggradon" . Resultaten brukar bli lägre än då man har massor av blå lättbetong i byggnaden. Väl att märka är också att den förhöjning av gammastrålning som blir i stenhus, inte återfinns i hus utan stenmaterial.
 
I pannrummet har jag innedelen till min luft/vatten värmepump samt VVB alltså ingen eldning. Däremot har det en gång i tiden suttit oljepanna och då var ju situationen en annan med stor luftgenomströmmning genom pannrummet. Dessutom är alla ventiler i grunden igenmurade, om det nu nånsin har funnits några, utom en som går in till pannrummet. Vidare mynnar två luftkanaler från torpargrunden ut i pannrummet

Eftersom vi inte eldar längre tänker jag att en mekanisk frånluft borde vara bra och göra jobbet som pannan gjorde tidigare dvs dra ut luften från torpargrund och pannrum..?

Låter inte kul med radon i Limhamn... Jag bor inte långt från Geijersgatan. Huh!!!
 
Redigerat:
Humulus skrev:
Jo, men det som inte är korrekt är att koppla det till trähus.
Jag har endast sett trähus med torpargrund / krypgrund.
Har aldrig nånsin sett ett hus med tung stomme (stenhus) som står på sådan grund. De brukar ha gjuten bottenplatta mig veterligen.

Därav torpargrund = trähus
Den grundläggningen är den som visat sig kunna ge de högsta radonhalterna.

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.