AnneFi
Min Sambo har gått bärsärkagång på vinden och håller på att slita ut allt gammalt eftersom det är fel gjort och tidigare ägare har flyttat på stödbensväggarna för mycket.

i vanliga fall hjälper min pappa oss med allt men han är väldigt sjuk och jag vill inte
stressa upp honom i onödan med mina frågor.
jag ska bara se så att jag har förstått allt rätt.

1. se till så att ventilationen är bra, in i takfot och ut i nock?
2. Läkt mot yttertak.
3. masonitskiva.
4. isolering.
5. plast?
6. gipsväggar.

vinden kommer att isoleras upp till nock och element ska sättas in under fönsterna.
 
AnneFi skrev:
vinden kommer att isoleras upp till nock och element ska sättas in under fönsterna.
Isoleras på in- eller utsida? Vi ni slippa mögel så isolera rätt, dvs på utsidan och flytta därmed ut daggpunkten från den luftspalt som ni bygger in och inte kommer att kunna inspektera.
 
AnneFi
Vi ska isolera från insidan, att isolera från utsidan är ju ett ett lite för stort projekt för oss.

är det inte mindre risk för mögel om man har vinden uppvärmd?
 
AnneFi
En av de största funderingarna jag har är om man ska isolera längs hela snedtaket eller innanför stödbens väggarna.
Jag hade tänkt att sätta en garderob mellan skorsten och trappa där jag hade velat ha öppet längre in, om det är möjligt. stödbensväggen försvinner ju just den biten men det avlastar väl garderoben?

anledningen till att jag vill ha öppet är dels för förvaringsutrymmet och dels för att rören till elementen kommer upp bakom där fotot är taget och ska gå bort till andra fönstret, då hade jag velat lägga rören på insidan av väggarna men ändå ha dom tillgängliga genom garderoben.

th_IMG_0024.jpg
 
AnneFi skrev:
Vi ska isolera från insidan, att isolera från utsidan är ju ett ett lite för stort projekt för oss.

är det inte mindre risk för mögel om man har vinden uppvärmd?
Tänk på att er framtida "vind" blir luftspalten mellan isolering och undertak. Det är det som blir riskutrymmet i framtiden.

Det är alltså helt riktigt det du säger, dvs att det är mindre risk för mögel om vinden är uppvärmd. Men denna spalt blir inte uppvärmd såtillvida ni inte isolerar på utsidan.
 
AnneFi
Consensus skrev:
Tänk på att er framtida "vind" blir luftspalten mellan isolering och undertak. Det är det som blir riskutrymmet i framtiden.

Det är alltså helt riktigt det du säger, dvs att det är mindre risk för mögel om vinden är uppvärmd. Men denna spalt blir inte uppvärmd såtillvida ni inte isolerar på utsidan.
jag förstår inte, menar du att det blir en risk eftersom luftspalten inte är uppvärmd?

isolera från utsidan blir det inte på tal om. kostar mer och medför mer.
 
AnneFi skrev:
jag förstår inte, menar du att det blir en risk eftersom luftspalten inte är uppvärmd?

isolera från utsidan blir det inte på tal om. kostar mer och medför mer.
Nja, man värmer förstås inte upp luftspalten. Men faktum är att den kvarvarande luftspalten är din "kallvind". Den är kall eftersom all isolering ligger under luftspalten. Ovanför har du bara undertaket som agerar som en jättestor köldbrygga pga det inte finns isolering på utsidan. Du har alltså daggpunkten inne i luftspalten, det är det som är bekymret! Det är där du kommer att få kondens, rimfrost och till slut innestängd fukt och i värsta fall mögel. Det blir omöjligt att inspektera med en sådan lösning ni bygger. Det kan funka - det kan bli en mögelfälla, ingen vet. Det är en riskkonstruktion.

Att bygga en sk klimatvind innebär inte att man aktivt värmer upp vindsutrymmet, utan man ökar temperaturen genom att flytta ut en del av (eller hela) bjälklagsisoleringen på utsidan. Så byggde man förr, se tex på vasstak eller tak med jord och gräs ytterst. Är du med?
 
AnneFi
okej nu är jag med. tar lite tid för mig att förstå, är inte så gammal. :)

men om man bortser från alla risker, är det då rätt som jag har skrivit upp till?
har läst något om vindpapp, ska man ha det?

vi har öppnat upp allt nu och inser att stödbesnväggarna inte är flyttade utan takgipset hängde i tvär gående plankor som var skruvade i vart annan takstol? med gipsskruv.
perfekt recept om man vill ha ett tak som liknar ett cirkustält.

ska man ta bort och isolera innan för stödbensväggarna(kattvinden) eller lägger man utanpå?

vi hade tänkt att hålla öppet mellan nedervåningen och vinden samt att sätta elementen som jag tidigare skriver och påsåvis få så stor värme cirkulation som möjligt.

i framtiden kanske vi satsar på att isolera utifrån och lägger om taket men vi måste få fritt här nere fort.
 
AnneFi
Idag har vi plockat ut all isolering på ena sidan, får se om någon har tid för att komma och titta på det. finns lite gröna fläckar på sina ställen och där buktar även taket inåt. Förgående ägare hade isolerat direkt till tak och sedan gips på det.

Jag hoppas inte att det är någon större fara.
Kanske kan man sätta in reglar mellan takstolarna, tror där är 120 cm nu och sätta extra reglar på stödbensväggarna, samt flytta dom lite längre in för att inte riskera att taket ska bukta mer.

vad vet jag, jag blir bara matt.

Jag har drömt om att få upp mitt sovrum där sedan vi köpte huset men så mycket annat har kommit emellan och nu vill jag verkligen att det ska bli av.

Försöker leta om mer info på nätet men det är olika bud vart man än läser,
kan inte hitta om man ska isolera ut i nock eller utanpå väggarna och låta kattvinden vara luftspalt. kanske blir för mycket.

hade inte tänkt att isolera gavlarna alls, är det en dålig ide?
huset är ju inte isolerat någon annan stans i väggarna och jag litar på teglet.
 
AnneFi
Jag fortätter skriva lite och hoppas någon kan nappa och kommentera mina tankar.

om vi sätter in vattenburna element som är planerat och eldar i spisen på vintern måste väl risken för fukt minskas?

men tanke på vad jag läst runt nu så ska man inte ändra på den ventilationen som finns nu? om den finns.

en trygghetsvakt kanske är ett alternativ?

isolera med organiskt material istället för glasull?
vi hade iaf bara tänk oss en 200mm.

hur gör man då med den där jäkla plasten. min sambo som är murare
hatar all plats och anser att det inte har att gör ai ett hus över huvudtaget.
men ska man verkligen hoppa över den.

om vi inte bara har öppen dörr upp till sovrummet utan också sågar upp väggen en bit så kommer ju värme luft lättare upp.

ska man kanske inte isolera alls nu och bara sätta upp ett innertak och isolera från utsidan sedan om hundra år när vi bygger ut och tilläggsisolerar med cellplast hela huset och putsar om, men då blir det väl svin kallt på vintern?

jag vill verkligen få till det här rätt nu med tanke på att vi har köpt ett färdigrenoverat hus där vi har fått göra om precis allt så vill man ju inte förstöra mer.

min sambo tar alltid gärna den lätta vägen ut så det är jag som får stå för all research.
 
hej, vi håller också på att fixa vinden, som även den var felbyggd...Jag tycker inte ni ska skippa plasten, den verkar ju vara ett av de viktigare momenten, så det är tätt och inte varm luft hittar ut på de kalla delarna, såsom kattvind etc. Många förespråkar plast om det alltid är uppvärmt, däremot om man endast har det uppvärmt några gånger per år så ska man strunta i det, detta är vad jag har hört.

Mvh
 
Jag instämmer med föregående talare, att hoppa över diffusionsspärren i form av plast verkar inte vara någon bra idé alls... Jag kommer att bygga på mina 145-takstolar med ytterligare en 45:a för att få till 170 mm isolering och luftspalt, därefter plast, sedan en tvärsgående 45:a och isolering där för att minimera köldbryggor. Sedan blir det troligen osb och gips på det.

Jag kommer att isolera hela snedtaket för att få isolerade kattvindar. på stödbenen är därför tanken att sätta MDF som man kan ta upp dörrar i för att nå kattvinden.
 
yens skrev:
Jag kommer att isolera hela snedtaket för att få isolerade kattvindar. på stödbenen är därför tanken att sätta MDF som man kan ta upp dörrar i för att nå kattvinden.
Jag tänkte låta en trekant vid nocken vara oisolerad och även kattvinden. Tanken är att det är mycket enkelt att inspektera för fukt. (Diskussionerna här tycks luta åt trekanten i alla fall) För att nå kattvinden tänkte jag fixa några få dörrar med P-list (som i fönster) för att få dessa täta. Consensus, är inte det det bästa man kan göra om man är rädd för mögel (som man blir när man läser i det här forumet ;))?
 
AnneFi
Snabbsnigel skrev:
Jag tänkte låta en trekant vid nocken vara oisolerad och även kattvinden. Tanken är att det är mycket enkelt att inspektera för fukt. (Diskussionerna här tycks luta åt trekanten i alla fall) För att nå kattvinden tänkte jag fixa några få dörrar med P-list (som i fönster) för att få dessa täta. Consensus, är inte det det bästa man kan göra om man är rädd för mögel (som man blir när man läser i det här forumet ;))?
vi hade tänkt att isolera hela vägen ner till takfot, men vi är inte riktigt säkra på om vi ska gipsa något i kattvinden, på så sätt så kan man se på plasten om man har kondens eller inte, men jag vet inte om det är en bra ide. vi kommer att kunna nå kattvinden där vi ska dra element rören via garderoben. hoppas också att risken för nytt mögel minskar när vi har rummet uppvärmt.

nu ska vi spruta boracol och hoppas det blir bra.
 
Lustigt, detta är i det närmaste precis vad vi har spenderat tid med att göra! Vi hade i och för sig en helt oinredd övervåning som bara hade en isolerad hall och ett tomt oisolerat utrymme med fönster på vardera sidan.

Vi gjorde precis som du beskriver i det första inlägget med den skillnaden att vi använde spån som ytterlager. Vi isolerade ända ner i golvet så att säga men lämnade en fet kanal överst mellan innertakets isolering och yttertaket där luften kan dra fritt från gavel till gavel genom gavelventiler och även dra upp luften som passerar luftspalten under yttertakets spånt. Kan säga att det är ett fett drag i den luftspalten så att det skulle bli stillastående i den ser jag som närmast helt otroligt så länge fysikens grundlagar gäller. Har borrat 5x13mm hål längst ner genom panelen i takfotens alla fack för att få in luft i varje luftspalt och matchat alla 50 hålens area mot gavelventilerna så det inte blir strypt där.

Vi lämnade stödben mot golvet och hanbjälkar synliga för att kläs in med snygga träfodral som väntar på att snickras och dras ihop med smidda spikar jag tänkt göra. Hade även funderingar på att dra i smidda spik i varannan regel bara som effekt i det massiva trägolvet.. men får se om jag orkar med att göra så många spikar, inte världens roligaste smidesjobb..

Åter till renoveringen, vi lade 120mm stenull från paroc mellan takstolarna (som inte var så jättefeta) upp mot luftspaltsmasoniten, sedan drog vi 170x45mm reglar på tvären där vi isolerade med 170mm-skivor.. sedan tätplast på rubbet och spånskiva ytterst. Gavlarna isolerades med 195mm skivor. I efterhand hade vi nog valt lite tunnare i gavlarna, men nu är det isolerat så det räcker iaf. En annan sak vi nog hade gjort om vi gjort det nu hade varit att lägga lite tunnare isolering i taket och byggt in plasten en liten bit in i isoleringen för att förhindra eventuella genomstick från skruvar etc, nu blir det ju inte så mycket i taket men ändå. :) Utanpå spånet satte vi en slät väv för att armera ytan och få ett bra underlag för målning (vilket blev kanon!).

Jag skulle inte lämnat plasten oskyddad med avsikten att se fukt med tanke på risken att skada plasten. Har du kondens på insidan av plasten har du nog större problem än fukten om du har daggpunkten ända inne i huset. Är plasten tät så ska ju ingen varm fukt inifrån huset komma ut, eller hur? Det är ju den varma fukten som kondenserar när den möter en kall yta.

Elementen hos oss hade faktiskt fördragna, pluggade rör som slutade i väggen på den isolerade hallen vi nu rivit så det är bara att skruva ur pluggen och koppla på elementrören. Trevlig upptäckt! Det fanns ett element på hallen redan tidigare så vi kommer ha ett element i varje rum däruppe. Ovan hanbjälkarna mot hallen kommer vi ha semitrekantiga rutor för att släppa ut ljus från rummen till hallen som är lite mörk pga små fönster i takkupan.

Kul att det är fler som håller på med exakt samma sak vi just gör!

Måste kommentera det där med att "ta den enkla vägen", min erfarenhet är att man alltid får igen det surt efteråt om man genar någonstans på fel ställe. :eek: Grundjobbet är ju minst lika viktigt som ytfinishjobbet, fast tråkigare! ;)

Berätta gärna hur det fortgår, gärna med bilder! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.