Jaha då var det dags igen....

Nytt projekt.

För att kunna bygga altanen med tillhörande plintar nära huset måste jag ha dränerat runt huset. För att våga köra med skopan nära källarväggen måste ett par stödväggar monteras (13 meter hålstensvägg 220cm hög utan stödjande mellanväggar). För att stödväggar ska kunna monteras måste källarprojektet starta. Dominoeffekt som vanligt med andra ord.

Målsättningen är att skapa boyta av befintlig källare. I fas 1 är det cirka 45kvm som behandlas. Blandannat skall en tvättstuga byggas där det tidigare var pannrum. En förutsättning för att göra boyta av källaren är ett trevligt klimat, ett trevligt klimat kräver golvvärme.

Aktiviteter:
1. Gräv ur befintligt betonggolv+15cm ned till underkant av källarväggens sockel.
2. Byt ut befintliga avloppstammar och lägg nytt där så behövs.
3. Radonsanera
4. Isolera på lämpligt sätt.
5. Gjut mellanväggar
6. Lägg golvvärmerör och gjut ny platta.
...osv

Som vanligt finns det en massa saker att reda ut, fixa och förstå.....:

Hur görs en radonsanering på bästa sätt i detta hus?
Boka in StockholmVatten för flytt av vattenmätare (befintligt inkommande vatten går delvis i betongplattan som ska bort.
Hur funkar egentligen detta med ångtryck, kapilärverkan osv - vilka material skall användas vid isoleringen under plattan,
Hur gjuter man plattan på bästa sätt - blanda själv, med bil, bil med pump, flytspackla?

De första fyra skottkärrorna är ute ur huset, säkert inte fler än 95 st kvar innan detta är klart, lite grävning krävdes innan en radonkonsult kommer på besök imorgon.

Lite grundforskning (bokstavligt talat) har påbörjats:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50367

Bilder på eländet kommer inom kort.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
MathiasS skrev:
Hur görs en radonsanering på bästa sätt i detta hus?
Nu var detta kanske inte den fråga till forumdeltagarna, men eftersom det fanns ett "?" inblandat så skriver jag ändå...

Vi har vänner som med gott resultat har radonsanerat mha några borrade hål genom källarplattan (tror att det dessutom sögs ut lite "fyllning" under varje borrhål, det hade något med ansamling av gasen att göra (osäker på detta). Till hålen leddes ett enkelt rörsystem à la centraldammsugare. Sedan avslutades det med en liten kanalfläkt och en ventil i källarmuren på behörigt avstånd från närmaste friskluftsintag. Verkade ganska enkelt...
 
Bob_the_builder skrev:
[quote author=MathiasS link=1147202082/0#0 date=1147202081]Hur görs en radonsanering på bästa sätt i detta hus?
Nu var detta kanske inte den fråga till forumdeltagarna, men eftersom det fanns ett "?" inblandat så skriver jag ändå...

Vi har vänner som med gott resultat har radonsanerat mha några borrade hål genom källarplattan (tror att det dessutom sögs ut lite "fyllning" under varje borrhål, det hade något med ansamling av gasen att göra (osäker på detta). Till hålen leddes ett enkelt rörsystem à la centraldammsugare. Sedan avslutades det med en liten kanalfläkt och en ventil i källarmuren på behörigt avstånd från närmaste friskluftsintag. Verkade ganska enkelt...[/quote]

Jag tar gärna emot tips även om du har rätt i att det inte var en direkt fråga!

I grund och botten handlar det ju alltid om att skapa ett undertryck i marken under eller i närheten av huset. Om man som vi ska ta bort plattan finns ju utsökta möjligheter att fixa detta på ett smidigt sätt. Jag tror det rör sig om en plastfolie längst ner i konstruktionen, mot jorden, och sedan rör +fläkt i isoleringen som skapar ett undertryck under plattan. Utblås utanför huset på lämplig plats.
 
Hej!

Kolla med psamuels. Han har ju en fin tråd här om sitt källarprojekt.

Vi har ett liknande projekt på gång men är bara i startgroparna. Det tog några timmar att gräva ut golvet vårt garage, för då fanns en Bobcat på plats. Sedan tog det typ 2 dagar att bila 17 m2 till för hand och få bort det. Sedan har inte vi kommit längre.

:) pinebar
 
pinebar skrev:
Hej!

Kolla med psamuels. Han har ju en fin tråd här om sitt källarprojekt.

Vi har ett liknande projekt på gång men är bara i startgroparna. Det tog några timmar att gräva ut golvet vårt garage, för då fanns en Bobcat på plats. Sedan tog det typ 2 dagar att bila 17 m2 till för hand och få bort det. Sedan har inte vi kommit längre.

:) pinebar

Psamuels tråd har studerats och den är grymt bra. Men som vanligt leder mer info till tiofaldigt fler frågor.....:)

Psamuels projtråd hittas här:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28585

 
  • Gilla
kaaxelsson
  • Laddar…
Dag 2 i projektet avslutad.

Ett gäng skottkärror senare är nu halva blivande tvättstugan färdiggrävd.

Har också haft en pratstund med en radonkonsult där vi enades om följande:

1. Lägg en byggplast i botten av konstruktione. Detta tillsammans med en hel platta (golvet har delvis varit uppbrutet) gör antagligen nog för att få ner värdena till bra nivåer.

2. I händelse av att detta inte räcker förbereds för att skapa ett undertryck under plattan. detta görs genom att ett lång perforerat rör läggs ner i isoleringen och dras upp vid yttervägg för eventuell anslutning till en fläkt.

3. Som en sista åtgärd kommer tilluftsdonen att ses över och i några rum (där vi inte renoverat fasaden ännu) kommer extra tilluft att monteras. Vi har egentligen nog med tilluft genom ventilen i alla fönster, men med köksfläkten på fullt så krävs antagligen lite mer - i detta läge vill vi inte skapa ett undertryck i huset som underlättar för radongasen att leta sig in i huset.

Sammanfattningsvis rätt billiga åtgärder om man slipper montera fläkten.
 
Har Du snackat med Iso eller pordrän ännu?

Jag lyssnade på Isodrän på senaste villa hem mässan, dom påstod då att frigolit var i stort sett helt ångbrytande (som en plastfolie), vilket Du ju också har konstaterat i Din andra tråd.

Om detta skulle vara sant, är det kanske olämpligt att ha plastfolie under isodrän och sedan frigolit på det?

Omvänt kanske Du får samma radonsanerande effekt genom att kombinera frigolit och isodrän?

Nåja, bara några reflektioner.

Lycka till och glöm inte bilder och kontinuerlig rapportering :)
 
psamuels skrev:
Har Du snackat med Iso eller pordrän ännu?

Jag lyssnade på Isodrän på senaste villa hem mässan, dom påstod då att frigolit var i stort sett helt ångbrytande (som en plastfolie), vilket Du ju också har konstaterat i Din andra tråd.

Om detta skulle vara sant, är det kanske olämpligt att ha plastfolie under isodrän och sedan frigolit på det?

Omvänt kanske Du får samma radonsanerande effekt genom att kombinera frigolit och isodrän?

Nåja, bara några reflektioner.

Lycka till och glöm inte bilder och kontinuerlig rapportering :)
Ja, frigolit är nästan helt tätt, men det kan inte ersätta ett plastskikt eftersom det inte blir heltäckande - många springor mellan skivorna gör att gasen smiter upp genom isoleringen.

Det "olämpliga" med cellplast närmast betongen är att betongen då på stora ytor (förutom där det är springor mellan skivorna) inte kan avge fukt nedåt. Detta är dock antagligen inte ett jättestort problem och cellplast kan absolut vara ett alternativ som andra lager isolering. I ett normalt uppvärmt permanenthus har detta antagligen bara en påverkan vid själva gjutningen - risken för att plattan "slår sig" ökar pga en olika uttorkning på ovan och under sida och det tar längre tid för betongen att brinna klart.

Plastfolie under isodränen, närmast jorden, ger inte samma effekt. Den hindrar effektivt gas från att läcka upp i konstruktionen, men hindrar inte plattan att avfuktas nedåt - först mättas luften mellan plast och betong (dvs där isoleringen ligger) och därefter antar jag att ev vatten fälls ut om omständigheterna är de rätta. Plastens ovansida kommer ha 100% rf, precis som marken rakt under plasten.

Bilder kommer.... :)
 
Som sagt, det var bara en reflektion från min sida, Du förefaller att ha järnkoll (som vanligt) ;)

Jag antar att det blir iso/pordrän för hela slanten för Dig, jag var för snål för det, men anser att det är det bästa valet.



 
psamuels skrev:
Som sagt, det var bara en reflektion från min sida, Du förefaller att ha järnkoll (som vanligt) ;)

Jag antar att det blir iso/pordrän för hela slanten för Dig, jag var för snål för det, men anser att det är det bästa valet.
Järnkoll vet jag inte, det gäller bara att komma till det stadiet att man tror på vad man själv säger...... :)

Nja, jag väntar nog med att se skillnaden i pris på isodrän och cellplast - har ingen större lust att gräva ner pengar i marken och dessutom gjuta 7cm betong ovanpå dom sköna slantarna..... :)
 
Äntligen en ny tråd att följa. :) Ser fram emot att se bilder på detta.

Ska sno så många idéer jag kan. ;)

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Äntligen en ny tråd att följa. :) Ser fram emot att se bilder på detta.

Ska sno så många idéer jag kan. ;)

/Jonas

Kom hit å gräv istället för att sitta där å glo..... ;)

Detta blir i princip en kopia på Psamuels projtråd så det blir nog inte så spännande. Lite extra spännande med radonsanering men i övrigt så.....
 
Ja radonsaneringen blir intressant.

Jag har också radon i huset, men jag har alltid trott (antagit) att det kommit från ytterväggarna då de är byggda i blåbetong. Hur kan man kontrollera om radonet kommer från marken eller från väggarna?

Är det borra i golvet och mäta som gäller?

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Ja radonsaneringen blir intressant.

Jag har också radon i huset, men jag har alltid trott (antagit) att det kommit från ytterväggarna då de är byggda i blåbetong. Hur kan man kontrollera om radonet kommer från marken eller från väggarna?

Är det borra i golvet och mäta som gäller?

/Jonas
Varifrån radonet kommer kan man mäta sig till, exakt hur vet jag inte. Har du blåbetong är det antagligen både för det är radon även i backen här i krokarna. Men det finns ju tekniker för att hantera radon i väggarna också.

www.hemkomfort.se lämnar kostnadsfritt en offert efter på-platsen-besiktning, så jag väntar ett papper från dom nu - jag ska ju bara ha några meter rör och ev någon luftventil så det borde inte kosta så blodigt.
 
Inga bilder på projektet än? Väntar med spänning...

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.