Jag blev så nyfiken så att jag ringde helt enkelt upp Pearlhouse och frågade om priser. 12 000 kv/m stämmer alldeles utmärkt, under förutsättning att det är en rak huskropp utan vinklar, precis som Evasch nämner. Dock är detta ett pris ovan grund!
 
Det var det jag också började misstänka, hade en tvååring som bestämde sig för att klättra lodrätt uppför väggarna precis då jag ringde henne,:D Jag kan ha missat den delen. Men ändå, helt okej om man vill rita själv
 
Också jag förvånas av prisuppgiften från Pealhous. På företagets hemsida ligger just nu (2009 03 06) följande information:

"Via våra byggpartners erbjuder vi inom kort olika grader av färdigställande för ditt Peralhouse. Du kan då välja mellan att köpa ditt hus i följande former - 1) Endast leverans av Huspaket 2) Stommonterat 3) Inredningsklart 4) Nyckelfärdigt. Kontakta oss för vidare information."

Observera "inom kort". För dagen meddelar Pearlhouse inen öppen specifikation av exakta innehållet i de fyra leveransformerna.
 
Är det någon som vet om pearlhouse är ny på markanden?
 
Vet faktiskt inte hur länge Pearlhouse har funnits på marknaden. Det går dock att ta reda på genom att kolla www.allabolag.se. Men vid de kontakter jag har haft med företaget har jag fått ett seriöst intryck.
 
Många mindre och nyare typhussäljare består i själva verket av bara säljaren själv, hans kontor plus en hemsida på nätet. Några har på spekulation köpt ett antal byggtomter i hopp att få upp sina första demovillor.

Dessa företag kan vara hur "seriösa" som helst. I vart fall blir det i slutet av varje högkonjunktur gott om dem. Och vid ingången av nästa högkonjunktur brukar de vara betydligt färre.

Marlene Eskilsson, som driver detta forum, gjorde vid något tillfälle en enkät land landets hussäljare. Bland annat fick de svara på frågan hur många hus de dittills hade levererat. Tyvärr hittar jag just nu inte denna enkät, med någon annan kanske vet länken dit.
 
Tack för ditt inlägg Cricce men inget av husen föll mig i smaken. Rätt så alldagliga hus i mitt tycke, men storleketen var det ju inget fel på =)
 
Måste du nödvändigtvis ha kataloghus?
 
Ja, helst. Men har insett att jag eventuellt får kompromissa på den fronten.
 
Hej, vi har (håller på) byggt ett hus på c:a 280kvm +garage mm 70kvm, med öppna planlösningar.
3 sovrum, badrum, förråd, kontor och allrum avskiljt på övervåningen.
Stora glasytor från relaxavdelning mot trädgård, vardagsrum med slipat betonggolv, öppet upp till nock och stora glasytor, gästtoalett, gästrum, tvättstuga, undercentral.
Kök med skafferi, matrum, hall och entre, altan under "riktigt" tak
Sammanbyggt garage med groventren.

Bifogar lite bilder från i höstas, innan panelen kom på plats.

Vi beräknar att landa på runt 3 miljoner när pool och trädgård är klara.
 
  • DSCN4134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN4145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger du själv lr lejer du ut något?
 
p480aja skrev:
Hej, vi har (håller på) byggt ett hus på c:a 280kvm +garage mm 70kvm, med öppna planlösningar.
3 sovrum, badrum, förråd, kontor och allrum avskiljt på övervåningen.
Stora glasytor från relaxavdelning mot trädgård, vardagsrum med slipat betonggolv, öppet upp till nock och stora glasytor, gästtoalett, gästrum, tvättstuga, undercentral.
Kök med skafferi, matrum, hall och entre, altan under "riktigt" tak
Sammanbyggt garage med groventren.

Bifogar lite bilder från i höstas, innan panelen kom på plats.

Vi beräknar att landa på runt 3 miljoner när pool och trädgård är klara.

280kvm plus garage, plus pool, plus trädgård, för 3 miljoner !!?

Ser jättefint ut. Men jag fattar inte hur man hamnar runt 10´ per kvadrat med garage, pool och trädgård.
 
evasch skrev:
Även om du inte vill rita själv, så finns det möjlighet till arkitektjälp till en bra penning. Pratade nyss med Pearlhouse Blev mycket intresserad av deras tjänst, hon uppgav en summa på ca 12 000/kvm på nyckelfärdigt. Vill man ha full arkitekthjälp så får man räkna med ca 100 000 kr till. Sedan kan man välja själv hur mycket man vill göra själv
Jag blev lite rädd när jag tittade på deras planlösningar. En arkitekt som ritar ett hus som deras nr III, börjar jag undra över vad personen har för utbildning och kunskaper. Att behöva gå in i hallen, genom ett bibliotek och sedan genom vardagsrummet för att komma till köket, är ett katastrofalt misslyckande. Tillochmed jag skulle kunna lösa husets planlösning på ett betydligt bättre sätt, och jag är definitivt inte arkitekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.